Anchhor / Ankhhor TT414 Asasif

Moderator: yuti

Anchhor / Ankhhor TT414 Asasif

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 14, 2010 12:46 am

Veel over de Thebaanse tombe TT414 van Anchhor / Ankhhor in het Asasif kon ik op het net niet vinden, behalve deze goeie uitleg:
http://egyptsites.wordpress.com/2009/02 ... hor-tt414/

Eigenaardig dat er niet meer foto's te vinden zijn ... ofwel zoek ik niet goed (zoals gewoonlijk). Voor deze tombe uit de Late Tijd geldt immers hetzelfde ticket als voor Cheroeëf TT192 ... en wanneer je toch naar het Asasif gaat en Pabasa TT279 bezoekt ... het is maar een stap verwijderd zoals je op onderstaande planetje kunt zien.

De omvang van deze tombe van een van hun adminstratieve verantwoordelijken toont duidelijk aan dat de Godsvrouwen in die periode zeer belangrijk waren.

De mummie waarvan sprake op bovenvermelde site, lag er niet tijdens ons bezoek. Ik meende te herinneren dat de bewakers vertelden dat die naar Caïro verhuisd was.

Op een plan welke zich in de tombe bevindt, zie je de oriëntatie van de tombes en de locatie van TT 414 ten opzichte van de verbindingsweg naar de tempel van Hatsjepsoet te Deir el Bahari.
Afbeelding

Ook in de tombe is aan een muur een tekening van het complex handig, ware het niet dat ik niet kan uitvergroten om de beschrijvingen te kunnen lezen bij de nummertjes ... dan heb ik er maar zelf nummers bijgeplaatst, die verwijzen naar enkele genomen foto's.
Afbeelding

Van de bovenbouw is niet veel meer over (1):
Afbeelding

De trap naar beneden is gevaarlijk uitgesleten (2):
Afbeelding

Onder een hoek - naar links - van ongeveer 45° daalt een tweede trap af (3):
Afbeelding

Eerst een kleine kamer(4):
Afbeelding

Daarna een kamer met pilaren (5):
Afbeelding

En een open kamer met een gaanderij achter pilaren en een offertafel (6), waarvan volgende foto's en van de reliëfs:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de cartouche van Nitocris:
Afbeelding

Met een blanco cartouche ??:
Afbeelding

Zicht op de rest van de tombe - onversierd (7):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding