De welstand van Sjabaka in Karnak

Moderator: yuti

De welstand van Sjabaka in Karnak

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 19, 2012 2:01 pm

De Nubische Sjabaka ( Shabaka , Sabakos, Sabaca, Chabaka), Koning van Opper- en Nederegypte van de XXVste dynastie, bouwde ten noorden van de Amontempel te Karnak een ‘House of Gold’ en een ‘Treasury’.

http://www.desheret.org/photogallery/amuntemple.htm

Het Huis van Goud.

Volgens Elizabeth Blyth in ‘Karnak. Evolution of a temple’ (2006) diende het Huis van Goud om het mondopeningsritueel toe te passen op beelden die van het Schathuis kwamen.

Op de zuilen werd verkondigd dat de Koning voor Amon een Huis van Goud gebouwd had om de godenbeelden van het zuiden en van het noorden te maken en hun monden te openen.

Hieronder drie foto’s (januari 2012) van wat nog te zien is van the House of Gold van Shabaka, ook wel Colonnade van Sjabaka genoemd. Het gaat dus om vier rijen zuilen van zandsteen even ten noorden van de derde pyloon.

zicht naar het noorden
Afbeelding

zicht naar het zuiden
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De welstand van Sjabaka in Karnak

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 19, 2012 2:10 pm

Het Schathuis.

Sjabaka bouwde dus ook een Treasury of Schathuis / Schatkamer, dit tussen de Ach Menoe van Thoetmozes III en de latere Grote Omheiningsmuur.

In dit Schathuis bevonden zich mogelijk de kostbare voorwerpen die tijdens offer-rituelen in de tempel zelf gebruikt werden.

Het is een zuid-noord gericht gebouw opgetrokken met modderstenen en twee rijen zandstenen zuilen.

Wanneer het gebouw later verwaarloosd was – of naar beneden gehaald? – werd aarde op de ruïnes gegooid en de grond genivelleerd voor drie fases nieuwe gebouwen, waarvan de laatste in Ptolemaeïsche tijd.

Hieronder enkele foto’s (januari 2012) van de recente opgravingen van dit Schathuis.

1 Kijkend naar het noorden, naar de Grote Omheiningsmuur.
Afbeelding

2 Een noordwestelijk uitbreiding? Met een doorgang, waarvan de reliëfs – Sjabaka voor Amon – bedekt zijn door een doek.
De afdrukken in de grond midden-onder zijn van gevonden steenblokken van (een) doorgang(en).
Afbeelding

3 Dit gedeelte van het gebouw laat een nis zien in de verste hoek.
Afbeelding

4
Afbeelding

5 In de verte is de Oostelijke Poort te zien in de Grote Omheiningsmuur:
Afbeelding

6 Kijkend naar het zuiden
Afbeelding

7
Afbeelding

8
De reliëfs op de doorgang in het noorden mogen dan bedekt zijn, op de zijkant van het noordelijk ingangsgedeelte is deze graffiti :?: te zien.
Afbeelding

9
Op de zuilen is de naam van Sjabaka duidelijk te lezen: zoon van Re, Sjabaka geliefd door Amon.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 04, 2014 3:33 pm

Iemand stuurde me een e-mail met vraag naar meer informatie over bovenstaande " treasury of Shababa " / " trésor de Chabaka ". Ik had hierboven inderdaad eigenlijk niet meer dan een paar souvenirfoto's geplaatst. :oops:

http://www.cfeetk.cnrs.fr/
Dit is onder meer interessant:
vanaf p. 30: http://www.cfeetk.cnrs.fr/fichiers/Docu ... t_2011.pdf
p.47-49: http://www.cfeetk.cnrs.fr/fichiers/Docu ... t_2012.pdf
http://www.cfeetk.cnrs.fr/fichiers/Docu ... t_2010.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vonneke » Za Jul 05, 2014 8:13 am

Dag Philip Archidaeus
Dit "tweede" schathuis heb ik helaas nog nooit mogen zien. Zover was me nog nooit toegestaan om er naar toe te lopen. Dank je wel voor de geposte foto's en de links naar de informatie. Als geïnteresseerde in de 25e dynastie ben ik hier blij mee.
Vonneke
Vonneke

Berichtdoor yuti » Zo Jul 06, 2014 9:45 am

Welkom op Perkemet, Vonneke.
Niet evident die Koesjitische dynastie met o.a. Piankhy, Shabaka en Taharqa. In zie met belangstelling uit naar jou inbreng, want van die periode, die toch een bloeiperiode was voor de kunst en de bouwwerken in Thebe, daar weet ik te weinig vanaf.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 06, 2014 12:47 pm

Welgekomen Vonneke.
Dat moet lukken dat jij ook hierin interesse hebt, want de links die ik een paar dagen eerder plaatste naar het 'Centre franco-égyptien d'étude des temples de Karnak' waren op vraag van iemand anders. Maar zoals ik tegen mijn e-mail correspondent zei, bereikt informatie op het forum meer mensen, en dat blijkt dus nu ook weer.
Bedankt voor jouw vriendelijke reactie!

Vonneke schreef:
Dit "tweede" schathuis heb ik helaas nog nooit mogen zien. Zover was me nog nooit toegestaan om er naar toe te lopen.
Hangt er van af in welke periode je daar bent denk ik, en met hoeveel personen. Een groep toeristen in het opgravingseizoen zal er niet welkom zijn, en dat kun je de mensen niet kwalijk nemen.
Of gewoon een beetje geluk hebben... :wink:

Dit panorama (begin 2012) naar het zuiden, vanop de noordelijke omheiningsmuur, met rechts het schathuis van Sjabaka:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vonneke » Wo Jul 09, 2014 11:13 am

Dank je wel voor je welkom!

Klopt, je hebt gelijk, in mijn uppie zie ik meer als met een groep, af en toe moet je ook onder de koordjes doorlopen :D . Toen ik foto's wilde maken van de Neb Anch kapel moest ik ook onder een koordje door; dit was omdat men bezig was met de Ptah tempeltje een eindje verderop. Ik werd direkt toegeroepen door een bewaker en ik dacht dat ik me moest omdraaien maar hij juichte me alleen maar toe om vooral te gaan kijken (ook naar de Ptah tempel). het was natuurlijk te doen vanwege de fooi :P
Vonneke

Terug naar Late Tijd