Schacht tombes in Saqqarah

Moderator: yuti

Schacht tombes in Saqqarah

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 24, 2006 7:13 pm

In Saqqarah liggen ten zuiden van de piramide van Oenas de ‘Perzische tombes’. De eigenaars waren generaals en voorname personen aan het hof.
Ze bestaan uit enorme 25 m diepe verticale schachten, een crypte met een gewelf en een antropoïde sarcofaag.

De bewaker van de tombes (in ’95) was niet echt een grote prater en ik heb dus nooit geweten wiens graf ik hier gefotografeerd heb. Herkent iemand dit?
Dieter Arnold noemt enkele namen op pagina 210 in ‘The Encyclopedia of Ancient Egyptian Architecture’. Zou dit één ervan zijn?

De tweede foto heb ik genomen tijdens mijn eerste reis en ik heb ook geen idee wiens graf dit is en of er hier van iets meer bekend is.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Zo Jan 11, 2009 2:59 pm, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Mrt 25, 2006 7:05 pm

Er is een bericht hier:
http://lexicorient.com/egypt/saqqara11.htm

en de naam van Generall Amun-tefnakht wordt genoemd. Kan alleen niet helemaal uitmaken welke foto bij Amun-Tefnakht hoort op de boven genoemde link.

And on this site they mention that
"Down there you'll find three tombs. Their decorations are exquisite and refer to the profession of the deceased. The westernmost one belongs to Djenhebu, a Persian admiral. The center one belongs to Psamtik (also known as Psammetichus in Greek), a chief physician of the royal court. The easternmost one belongs to Pedese, the son of Psamtik."

Does that allow you to identify the owner of the tomb?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 25, 2006 10:00 pm

Dankzij jouw bericht ben ik nu al zo ver:
De eerste foto heeft drie mogelijke eigenaars:
Djenhebu (Tjannehebou)
Psamtik (Psamtek)
Pedese (Pediese)
27ste dynastie, Perzische periode.
Ik vond intussen ook deze site:
http://www.egyptsites.co.uk/lower/saqqa ... eriod.html
en inderdaad: ik herinner me af te dalen via een spiraalvormige metalen ladder (via de in de rotsbedem uitgehakte roversingang dus). Er waren inderdaad verschillende ruimtes verbonden met elkaar.

De tweede foto zou het graf van generaal Amun-Tefnakht kùnnen zijn.
26ste dynastie, Saïtische periode.
Op deze link http://lexicorient.com/egypt/saqqara11.htm staat inderdaad bijna net dezelfde foto als die welke ik indertijd genomen heb, enkel van een andere zijde van de schacht.
Wat daar onderaan te zien is heb ik me altijd afgevraagd.
Is dit het onderste gedeelte van de constructie waarop de sarcofaag stond? (Zie bijvoorbeeld Dieter Arnold 'Building in Egypt, Egyptian Stone Masonry, p.230.)
Dan klopt dit niet met de beschrijving op deze site
" ... the vaulted burial chamber (of Amun-Tefnakht) contains inscriptions of Pyramid Texts ..."
Misschien is Amun-Tefnakht's tombe dan de tweede foto op
http://lexicorient.com/egypt/saqqara11.htm
want die trap kan naar een grafkamer leiden.
En dàn zou mìjn geposte tweede foto misschien behoren tot één van deze beiden:
" ... Hekaemsaf, 'Overseer of Royal Freight Boats', and Pedeniet, 'Head of the Stable, Overseer of Horses' ... "

:roll: Ja, ik vind onderhand òòk dat ik wartaal begin uit te slaan. :lol:
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Zo Nov 09, 2008 6:41 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor amenophis » Za Nov 08, 2008 9:08 pm

Waar is de ingang voor die tombes juist in Saqqara?
amenophis

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 09, 2008 6:40 pm

Amenophis schreef:
Waar is de ingang voor die tombes juist in Saqqara?

Dat ik het me niet meer zeer precies herinner, Amenophis. :oops: Ik weet nog ten zuiden van de piramide van Oenas, maar ik zou niet meer kunnen zeggen hoe de ingang er uitzag.
Het is tien jaar geleden dat ik er was.

Hier staat een foto van wat mogelijk de ingang is van de schacht:
hier klikken
Maar er staat jammer genoeg ook bij dat ze gesloten zouden zijn. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar deze informatie is.

Ik heb bij mijn bezoek slechts drie, jawel d r i e foto’s genomen (geen digitaal fototoestel toen), waarvan eentje hierboven te zien is en nog deze twee:

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat dus over één ‘moderne’ door rovers gemaakt schacht van 25 m diep, met een metalen wenteltrap die leidt naar drie tombes met gewelf uit 26ste dynastie - Late Tijd.
De tombes zijn opgegraven door Alessandro Barsanti (ook bekend van het koningsgraf in Tell el-Amarna en de piramide van Zawiyet el-Aryan) rond de voorlaatste eeuwwisseling.

Dit kaartje heb ik overgetekend van Porter & Moss III2, en onderstaande gegevens ook p.648-649:

Afbeelding

Van west naar oost:
Djenhebu of Thanenhebu
Psamtik of Psammethek of Psammetichus
Pedese of Pediese of Pedenesi

Thanenhebu
Opzichter van de koninklijke vrachtboten, regering Amasis.
Moeder Tanefertiti.
Op de wanden van de grafkamer zijn offer - , piramide – en sarcofaagteksten te vinden.

Psammethek
Eerste van de geneesheren, misschien regering Amasis
Ouders Harsiesi en Tagemiresi.
De wanden van de grafkamer zijn voorzien van Teksten uit het Dodenboek, Piramideteksten en Offerlijsten.
Er is een tweede grafkamer voor een dame Setyerboni.

Pedenesi
Secretaris van het koninklijke weven, Opzichter van verzegelde documenten, regering Amasis.
Ouders Psammethek (hierboven vermeld) en Desnub.
De grafkamer heeft wanden met offerlijsten en teksten, en piramideteksten.
Ik vermoed dat mijn foto van het gewelf met de sterren uit deze grafkamer is.

http://www.touregypt.net/persians.htm
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Zo Jan 11, 2009 2:56 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor amenophis » Vr Nov 14, 2008 9:26 pm

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg.

Piramidenteksten en dodenboekspreuken op de wanden van de grafkamer? Was dat niet typisch voor het oude en het nieuwe Rijk?
amenophis

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 14, 2008 9:40 pm

Amenophis schreef:
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg.
Oh, graag gedaan ... sorry dat ik er niet meer over kan zeggen ... ik zal toch nog eens zoeken.

Piramidenteksten en dodenboekspreuken op de wanden van de grafkamer? Was dat niet typisch voor het oude en het nieuwe Rijk?
Men had het in die tijd nogal voor antieke teksten en greep graag terug naar oudere 'boeken'.

Een mooi voorbeeld hiervan is Theban Tomb 33 in het Asasaif, het graf van priester Pedamenopet uit dezelfde periode:

viewtopic.php?t=773&mforum=prkmthetegyptef
viewtopic.php?t=1018&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor amenophis » Vr Nov 14, 2008 9:45 pm

Philip Arrhidaeus schreef::
Men had het in die tijd nogal voor antieke teksten en greep graag terug naar oudere 'boeken'.

Een mooi voorbeeld hiervan is Theban Tomb 33 in het Asasaif, het graf van priester Pedamenopet uit dezelfde periode

Staan daar dan ook dodenboekspreuken en piramidenteksten in?
amenophis

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 15, 2008 9:44 pm

Amenophis schreef:
Staan daar [TT33] dan ook dodenboekspreuken en piramidenteksten in?

Naast de vermelde 'Boeken van het Hiernamaals' in mijn laatste berichtje hier:
viewtopic.php?t=773&mforum=prkmthetegyptef
zijn er inderdaad ook Spreuken uit het Dodenboek te vinden op de wanden van de tombe.

Piramideteksten weet ik niet, ik denk het niet.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 23, 2008 8:34 pm

Voor Saqqara vind ik het een verward gegeven, die Saïtische schachtgraven. Behalve die drie hierboven vermelde kom ik er soms niet goed uit ... where weten we, maar who what when and why? Of nog maar van how te zwijgen. :lol:

Zoals die ene foto van mij al gepost: van wie is dat nu?
Ik gok op Amontefnacht, maar ben dit helemaal niet zeker.
In de nieuwe KMT (19/4) staat p.81 een foto van een dergelijke of waarschijnlijk dezelfde schacht.
Nog eens een detail van wat beneden de schacht te zien is, geprobeerd duidelijker weer te geven van dezelfde oude foto van mij hierboven:
Afbeelding

Enfin, het princiepe is als volgt:
wanneer de put voltooid en men vulde die met zand, kon men enorme steenblokken zoals gedeeltes van de grafkamer zelf en de sarcofaag in de put laten zakken door in een verticaal-evenwijdige kleinere put het zand uit de grotere te verwijderen, zodat het op het zand geplaatste gelijdelijk naar beneden zakte. Onnodig te zeggen dat dit een secuur werkje was. Dit onderstaand voorbeeld is van Thanenhebu, één van de drie foto's dus die ik gepost heb.
Afbeelding

In de grafkamer werd het sarcofaagdeksel op de massieve kuip neergelaten, ook dankzij het verwijderen van zand:
Afbeelding

Men kon dan, door eerst dichtgestopte gaten in het dak van de grafkamer, zand in de grafkamer laten lopen, zodat de gesloten sarcofaag helemaal omgeven werd door zand.

En toch werden ze nog beroofd ...

Ik vraag me soms eens af wat er daar nog op dergelijke dieptes onder de grond zit in tombes waarvan de bovenbouw misschien nooit begonnen of voltooid werd.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Zo Jan 11, 2009 3:02 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor amenophis » Do Dec 04, 2008 9:10 pm

Je bent bedankt voor al de informatie.

Jammer dat ik niet anwtoorden op "Zoals die ene foto van mij al gepost: van wie is dat nu? Ik gok op Amontefnacht, maar ben dit helemaal niet zeker."

Misschien vroeg of laat zal je het antwoord vinden of als je terug naar Egypte reist eens.

:peace:
amenophis

Re: Schacht tombes in Saqqarah

Berichtdoor Abusir » Za Feb 09, 2013 8:51 pm

Schachtgraven in de Memphitische Regio
De volgende tekst (weliswaar in het Engels) geeft een up-to-date overzicht (tot 2009) van de gepubliceerde informatie (in voetnoten aan het einde van de tekst) over de Late Tijd schachtgraven in de Memphitische regio.
(Bron: F. Coppens – K. Smoláriková, Abusir XX. Lesser Late Period Tombs at Abusir. The Tomb of Padihor and the Aninymous Tomb R3, Prague 2009, pp. 35-37)

Shaft tombs in the Memphite Region
There are almost two dozen Late Period (more precisely Twenty Sixth and early Twenty-Seventh Dynasty) shaft tombs that up to the present day have been identified and documented in the greater Memphite area (1). The heaviest concentration of tombs of this kind is found in Saqqara, and especially in or surrounding the pyramid complexes of the first and last Fifth Dynasty rulers, Userkaf and Unas respectively (2).

The burial complexes of Amuntefnakht (also called Haaibre-meriptah) (3) and Hekaemsaf (4) are located within the pyramid complex of Unas, while the shaft tombs of Tjannehebu (5), Padinese (6) and Psamtek (7) (the so-called ‘Persian tombs’(8)) are found to the south and that of Padineith (9) to the south-east of it. The joint tomb of the Twenty-Sixth Dynasty princess Khetbeneithyerboni (10) and two individuals called Psamtek in the vicinity of the monastery of Apa Jeremias, to the south-east of Unas’ complex, might also have constituted a shaft tomb (11). The location of this tomb is at present unknown.

In the vicinity of the pyramid complex of pharaoh Userkaf Cecil Firth discovered in between 1928 and 1930 no less than six shaft tombs. The joint tomb of Neferibre-sa-Neith and Wahibremen (12), and the burial complex of Hor (also called Wahibre-em-akhet and later Neferibre-em-akhet (13)) are the only two tombs that were published.

Two other burials, of Udjahor (14) and Hor-khebit (15), were unearthed in Saqqara-North, presumably to the north and north-east of the pyramid complex of Djoser (16). The exact position of these two tombs is at present unknown. Both burial complexes were not finished. Perhaps due to the untimely death of the tomb owners, the burial chamber in the tomb of Horkheb was left unfinished, while the sarcophagus of Udjahor was simple placed at the bottom of the main shaft (17).

The final resting place of Nesbanebdjed, discovered to the south-west of Unas’ pyramid complex, consisted also of a sarcophagus at the bottom of a large shaft without any burial chamber (18).

The Saite-Persian cemetery of Abusir is located in the south-west part of the Abusir plateau, about 200 meters to the south-west of the Fifth Dynasty pyramid complexes of pharaohs Sahura, Neferirkara, Raneferef and Niussera, on top of a low hill sloping down towards the south-east and the former Lake of Abusir (19). The small tomb of Padihor (also designated R1) (20) is located immediately to the east of a series of larger burial complexes, five or perhaps six in number, that appear to have been loosely arranged in the shape of the letter V (or perhaps L), with its focal point – the monumental shaft tomb of Udjahorresnet – located furthermost to the west at the highest point of the hill. Three of these large tombs have currently been excavated, namely the burial complexes of Udjahorresnet (21), Iufaa (also designated R) (22) and Menekhibnekau (23).

Outside of the Saqqara-Abusir region, one more shaft tomb has been identified: the burial complex of Pakap (also called Wahibreemakhet) near the causeway of Khephren in Giza (LG 84 or the so-called ‘Campbell’s tomb’) (24).

Footnotes
1. The inclusion/exclusion of certain tombs within the spectrum of the Late Period shaft tombs is still open to debate and opinions vary. For a general overview of tombs of this type, consult L. Bareš, ‘The Social Status of the Owners of the Large Late Period Shaft Tombs’, in M. Bárta – F. Coppens – J. Krejčí (eds.), Abusir and Saqqara in the Year 2005. Proceedings of the Conference Held in Prague (June 27– July 5, 2005), Prague 2006, pp. 4-6.

2. For an overview of the location of the tombs in Saqqara, see M. Stammers, The Elite Late Period Egyptian Tombs of Memphis, (BAR International Series 1903), Oxford 2009, pp. 99 (map 5), and 101.

3. PM III2, 650 and pl. LXI; Z.Y. Saad, ‘Preliminary Report on the Royal Excavations at Saqqarah 1939-1940’, ASAE 40 (1941), p. 693; Z. Y. Saad, ‘Preliminary Report on the Royal Excavations at Saqqarah 1941-1942’, ASAE 41 (1942), pp. 381-393; Z.Y. Saad, Royal Excavations at Saqqara and Helwan (1941-1945), (CASAE 3), Cairo 1947, pp. 2-11; E. Drioton, ‘Textes religieux des tombeaux saïtes’, ASAE 52 (1954), pp. 105-122; D.A. Pressl, Beamte und Soldaten. Die Verwaltung in der 26. Dynastie in Ägypten (664-525 v. Chr.), Frankfurt 1998, pp. 281-282; L. Gestermann, Die Überlieferung ausgewählter Texte altägyptischer Totenliteratur („Sargtexte’) in spätzeitlichen Grabanlagen, Teil 1: Text, (ÄA 68), Wiesbaden 2005, pp. 59-65, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 104, 130, and 164.

4. PM III2, 650 and pl. LXI; A. Barsanti, ‘XII. Le tombeau de Hikaoumsaf. Rapport sur la découverte’, ASAE 5 (1905); G. Maspero, ‘XIII. Les inscriptions du tombeau de Hikaoumsaf’, ASAE 5 (1905); Pressl, Beamte und Soldaten, pp. 275-277, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 109, 133, and 163-164.

5. PM III2, 648 and pl. LXI; A. Barsanti, ‘IV. Tombeau de Zannehibou. I. Rapport sur la découverte’, ASAE 1 (1900), pp. 262-271.; G. Maspero, ‘IV. Tombeau de Zannehibou. II. Les inscriptions du tombeau de Zannehibou’, ASAE 1 (1900); Bresciani, E. - Pernigotti, S. - Giangeri Silvis, M.P., La tomba di Ciennehebu, capo della flotta del Re, (Biblioteca degli Studi Classici e Orintale 7) Pisa: Giardini 1977; Pressl, Beamte und Soldaten, p. 317; Gestermann, Sargtexte in spätzeitlichen Grabanlagen, pp. 72-79, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 108, 132-133, and 162.

6. PM III2, 649 and pl. LXI; A. Barsanti, ‘IV. Tombeau de Péténisis. I. Rapport sur la découverte’, ASAE 1 (1900), pp. 230-234; G. Maspero, ‘IV. Tombeau de Péténisis. II. Les inscriptions du tombeau de Péténisis’, ASAE 1 (1901); Pressl, Beamte und Soldaten, pp. 260-261; Gestermann, Sargtexte in spätzeitlichen Grabanlagen, pp. 86-94, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 107-108, 131, and 163.

7. PM III2, 649 and pl. LXI; A. Barsanti, ‘II. Les tombeaux de Psammétique et de Setariban. I. Rapport sur la découverte’, ASAE 1 (1900), pp. 161-166.; G. Maspero, ‘II. Les tombeaux de Psammétique et de Setariban. II. Les inscriptions de la chambre de Psammétique’, ASAE 1 (1901); Pressl, Beamte und Soldaten, pp. 263-264; Gestermann, Sargtexte in spätzeitlichen Grabanlagen, pp. 80-85, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 106-107, 130-131, and 162.

8. Barsanti, ‘Rapports de M. Alexandre Barsanti sur les déblaiements opérés autour de la pyramide d’Ounas pendant les années 1899-1901’, ASAE 2 (1901), pp. 246-247, and 256.

9. PM III2, 649 and pl. LXI; A. Barsanti, ‘VIII. Tombeau de Péténéith. I. Rapport sur la découverte’, ASAE 2 (1901), pp. 97-104; G. Maspero, ‘VIII. Tombeau de Péténéith. II. Les inscriptions du tombeau de Péténéith’, ASAE 2 (1902, pp. 104-111; S. Pernigotti, ‘Saitica II’, EVO 8 (1985), pp. 7-10; Pressl, Beamte und Soldaten, p. 297, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 108, 131-132, and 163.

10. The last word on this princess is yet to be said – see Gestermann, Sargtexte in spätzeitlichen Grabanlagen, pp. 99-100 for a general overview of the problematic identification of this personage. It has been suggested that she was the wife of Nekau II and the mother of Psamtik II, or the daughter of Psamtik II or Apries and the wife of either Apries or Amasis. See especially G. Vittmann, ‘Zwei Königinnen der Spätzeit namens Chedebnitjebone’, CdE 49 (1974) and G. Vittmann, ‘Die Familie der saitischen Könige’, Orientalia 44 (1975), pp. 383-384.

11. According to Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 115. Very little is however known of this burial complex - consult: PM III2, 670-671 and pl. LXII; A. Mariette, Notice des principaux monuments exposés dans les galeries provisoires du Musée d’antiquités égyptiennes de S.A. le khédive à Boulaq, Paris 1872, p. 157 (nr. 385); A. Mariette - G. Maspero, Monuments divers recueillis en Egypte et en Nubie, Paris 1872/1889, pp. 26 and 29 and pl. 77i and 95f; G. Daressy, ‘Inscriptions du tombeau de Psamtik à Saqqarah’, RT 17 (1895), pp. 17-25; J.-P. Corteggiani, ‘Documents divers (I-VI)’, BIFAO 73 (1973), pp. 151-153, and Gestermann, Sargtexte in spätzeitlichen Grabanlagen, pp. 95-100.

12. PM III2, 586-587 and pl. LVIII; C.M. Firth, ‘Excavations of the Department of Antiquities at Saqqarah (October 1928 to March 1929)’, ASAE 29 (1929), pp. 68-70; Drioton, E. - Lauer, J.P., ‘Les tombes jumeleés de Neferibrê-Sa-Neith et de Ouahibrê-Men’, ASAE 51 (1951), pp. 469-489; Pressl, Beamte und Soldaten, pp. 234-235; Gestermann, Sargtexte in spätzeitlichen Grabanlagen, pp. 66-71, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 104-106, 130, and 166.

13. PM III2, 587 and pl. LVIII; Saad, ASAE 41 (1942), pp. 391-393; Saad, CASAE 3, pp. 11-13; J.-P. Lauer, ‘La structure de la tombe de Hor Saqqarah (XXVIe Dynastie)’, ASAE 52 (1954), pp. 133-136; Drioton, ASAE 52 (1954), pp. 122-127, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 103, 130, and 165-166.

14. PM III2, 503; A. Barsanti, ‘Sur la découverte du puits d’Ouazhorou à Sakkarah’, ASAE 3 (1902), pp. 209-212 and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 115 and 164.

15. PM III2, 588; G. Daressy, ‘Tombe de Hor-Kheb à Saqqarah’, ASAE 4 (1903), pp. 76-82; D. Arnold, ‘The Late Period Tombs of Hor-khebit, Wennefer and Wereshnefer at Saqqara’, in C. Berger - B. Mathieu (eds.), Etudes sur l’Ancien Empire et la nécropole de Saqqara dédiées à Jean-Philippe Lauer, (Orientalia Monspeliensia IX), Montpellier 1997, pp. 31-33, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 115 and 166.

16. The general disposition of Djoser’s burial complex appears to have been an important source of inspiration for the designers of the Late Period shaft tombs. This idea was first suggested in J.-P. Lauer, Les pyramides de Sakkarah, (BiGen 3), Cairo 1972, pp. 12-13. It has been further developed in L. Bareš, ‘Late Period shaft tombs, Step Pyramid and the Dry Moat?’, in K. Daoud – S. Abd el-Fattah (eds.), The World of Ancient Egypt. Essays in honor of Ahmed Abd el–Qader el–Sawi, (Supplément aux Annales du Service des Antiquités de l’Egypte 35), Cairo 2006, pp. 31–33; K. Smoláriková, ‘The Step Pyramid – A Constant Inspiration to the Saite Egyptians’, in M. Bárta – F. Coppens – J. Krejčí (eds.), Abusir and Saqqara in the Year 2005. Proceedings of the Conference Held in Prague (June 27– July 5, 2005), Prague 2006, and K. Smoláriková, ‘The Embalmer’s Cache as an Heir of the South Tomb’, in P. Maříková–Vlčková – J. Mynářová – M. Tomášek (eds.), My Things Changed Things. Social Development and Cultural Exchange in Prehistory, Antiquity, and Middle Ages, Prague 2009. See also Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 31-32, and 86.

17. The presence of an unfinished smaller shaft to the south of the main shaft of Udjahor suggests that it had most likely been the intention of the designers to construct a typical shaft tomb with a burial chamber at the bottom of the main shaft and a corridor connecting it with the smaller shaft – Barsanti, ASAE 3 (1902), p. 209.

18. PM III2, 648 and pl. LXI; A. Barsanti, ‘III. Le tombeau de Smendès’, ASAE 1 (1900), pp. 189-190, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, p. 118-119. M. Stammers lists this tomb among a different type of Late Period tombs: ‘shaft tombs’ as opposed to ‘Saite-Persian shaft tombs’. W. el-Sadeek, Twenty-Sixth Dynasty Necropolis at Gizeh, (Veröffentlichungen der Institute für Afrikanistik und Ägyptologie der Universität Wien 29, Beiträge zur Ägyptologie 5), Wien 1984, p. 162, and Bareš, in Bárta – Coppens – Krejčí (eds.), Abusir and Saqqara in the Year 2005, p. 5 consider, with some reserve, the tomb of Nesbanebdjed as belonging to the group of typical Late Period shaft tombs.

19. For a general introduction to the Saite-Persian shaft tomb cemetery at Abusir, consult for instance M. Verner, Abusir. Realm of Osiris, Cairo-New York 2002, pp. 177-205; L. Bareš, ‘The Late Period at the Abusir Necropolis’, in Abusir. Secrets of the Desert and the Pyramids (exhibition catalogue), Prague 2006, pp. 162-175, and M. Verner - H. Benešovská, Unearthing Ancient Egypt. Fifty Years of the Czech Archaeological Exploration in Egypt, Prague 2008, pp. 47-51, 181-203, and 247-249.

20. F. Coppens – K. Smoláriková, Abusir XX. Lesser Late Period Tombs at Abusir. The Tomb of Padihor and the Aninymous Tomb R3, Prague 2009.

21. L. Bareš, Abusir IV. The Shaft Tomb of Udjahorresnet at Abusir, Prague 1999, with references to older publications. More recently, Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 27-28, 111-112, 133 and 156.

22. L. Bareš - K. Smoláriková, Abusir XVII. The shaft tomb of Iufaa. vol. I: Archaeology, Prague 2008. See also L. Gestermann, Die Überlieferung ausgewählter Texte altägyptischer Totenliteratur („Sargtexte’) in spätzeitlichen Grabanlagen, Teil 1: Text, (ÄA 68), Wiesbaden 2005, pp. 101-105 and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 112-114, 133-135 and 156-157.

23. L. Bareš – K. Smoláriková, Abusir XXV. The Shaft Tomb of Menekhibnekau I. The Archaeology, Prague 2011.

24. PM III2, 290-291 and plan III; LD III, pl. 277 (d-f); LD Text I, pp. 100-101; H. Vyse, Operations Carried on at the Pyramids of Gizeh in 1837 I-II, London 1840, pp. 216-218 and 232-233 (vol. I) and 131–144 (vol. II); J.S. Perring, The Pyramids to the Southward of Gizeh and at Abou Roash; also Campbell’s tomb and a section of the rock of Gizeh from actual survey and admeasurements, London 1842, pp. 21-24 and pl. XIX-XXII; el-Sadeek, Twenty-Sixth Dynasty Necropolis at Gizeh, pp. 126-132; C.-M. Zivie-Coche, Giza au premier millénaire autour du temple d’Isis dame des pyramides, Boston 1991, pp. 283-287; Pressl, Beamte und Soldaten, pp. 292-293, and Stammers, Elite Late Period Egyptian Tombs, pp. 28, 110 and 160. The tomb is named after Patrick Campbell (1779-1857), the British Consul-General in Egypt between 1833 and 1840 – W.R. Dawson - E.P. Uphill, Who as who in Egyptology, London 1995, p. 82.
Abusir

Terug naar Late Tijd