Oedjahorresnet – onbekend en onbemind?

Moderator: yuti

Oedjahorresnet – onbekend en onbemind?

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 21, 2007 4:04 pm

De naam Oedjahorresnet zegt u misschien niets, maar binnen de egyptologische wereld is hij sinds jaar en dag een uitermate controversieel figuur uit de Late Tijd, en meer bepaald uit de overgansperiode van de Saitische tijd (26e dynastie) naar de Perzische periode. Wie is deze man die er op zijn eentje geregeld in slaagt om voor vuurwerk te zorgen op egyptologische conferenties?

De belangrijkste bron van informatie zijn de inscripties op een standbeeld. Het betreft hier meer bepaald een naofoor beeld – een beeld van Oedjahorresnet in priesterkledij die een naos met een beeld van de god Osiris voor zich uitdraagt. Het beeld, waarvan het hoofd een moderne reconstructie is, bevindt zich heden ten dage in het Museo Gregoriano in Vatikaanstad.

Voor een foto van het beeld en een ‘vrije’ vertaling van de teksten:
http://www.livius.org/w/wedjahorresne/wedjahorresne.htm

Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat het beeld ooit deel uitmaakte van de collectie die de Romeinse keizer Hadrianus in de 2de eeuw na Christus had verzameld tijdens zijn reis door Egypte en in de Villa Tivoli had opgesteld. De originele standplaats van het beeld is niet gekend. De vele verwijzingen naar de godin Neith en de stad Sais in de inscripties lijken te wijzen naar de gekende tempel van de godin Neith in Sais. De nauwe band tussen Oedjahorresnet en Sais blijkt ook uit zijn naam zelf. Het laatste gedeelte van zijn naam, Resnet, is immers de naam van een heiligdom in Sais. Bovendien was Sais de koninklijke residentie van de heersers van de 26e dynastie – die niet geheel toevalig ook wel de Saitische dynastie wordt genoemd.

Het belang van de inscripties die het grootste gedeelte van het standbeeld bedekken kan niet genoeg worden benadrukt. Het is een biografische tekst die ingaat op de handel en wandel van Oedjahorresnet op de overgang van de inheemse 26e dynastie naar de 27e dynastie of de periode van de eerste Perzisch overheersing van Egypte vanaf 525 voor Christus. De inscripties geven zodoende een zicht op een uiterst bewogen periode in de geschiedenis van Egypte.

Deze en andere inscripties laten er geen twijfel over bestaan dat Oedjahorresnet vooreerst een belangrijke militaire functie bekleedde tijdens de regeringen van Amasis (Ahmose II) en Psametichus III – de laatste vorsten van de 26e dynastie. Oedjahorresnet draagt onder meer de titels “aanvoerder van de egyptische vloot” en “aanvoerder van de buitenlandse huurlingen in Egypte”.

Geheel onverwacht blijkt uit deze inscripties dat deze militaire aanvoerder na de Egyptische nederlaag bij Pelusium en de daaropvolgende Perzische inname van Egypte in 525 voor Christus, plots een uitermate belangrijk ambtenaar wordt in de Perzische administratie. Onder de Perzische heersers Cambyses en Darius I bekleedde Oedjahorresnet een postie die men misschien best kan vergelijken met een vizier. Dit heeft er toe geleid dat een deel van de egyptologische wereld Oedjahorresnet is gaan brandmerken als een landverrader: een belangrijk militair aanvoerder die met succes is overgelopen naar de Perzen. Het staat inderdaad buiten kijf dat Oedjahorresnet een belangrijk personnage is geweest onder zowel de inheemse als de Perzische dynastie. Of dit van hem onmiddellijk een verrader maakt is echter de vraag.

Enkele belangrijke elementen dienen in overweging te worden genomen: de biografische inscripties op het standbeeld geven niet alleen de titels van Oedjahorresnet. In de biografische tekst wordt onder meer ook melding gemaakt van een aantal aktiviteiten en gebeurtenisen uit zijn leven. Zo is er bijvoorbeeld sprake van een bezoek dat Oedjahorresnet bracht aan de tempel van Neith in Sais in het gezelschap van de Perzische heerser Cambyses. Tijdens dit bezoek overtuigt Oedjahorresnet Cambyses onder meer om alle vreemdelingen, die sinds de Perzische overwinning in de tempel van Neith logeerden en het heiligdom ontheiligden, uit het tempeldomein te laten verwijderen. In aanwezigheid van Oedjahorresnet brengt Cambyses bovendien hulde aan Neith en andere egyptische goden. Oedjahorresnet komt in deze tekst eerder als een realistisch en pragmatisch figuur naar voren. Men kan hierbij natuurlijk opmerken dat Oedjahorresnet met deze inscriptie louter zijn daden en verraad wenste goed te praten en dat deze inscriptie geen historische werkelijkheid weergeeft.

Hoe belangrijk Oedjahorresnet wel was wordt verder onderstreept door drie fragmenten, die zonder enige twijfel afkomstig zijn van drie verschillende standbeelden van Oedjahorresnet en in de onmiddellijke omgeving van Memphis in de jaren 1950 zijn teruggevonden. Uit de inscripties op deze standbeelden blijkt namelijk dat Oedjahorresnet meer dan anderhalve eeuw na zijn overlijden een bloeiende cultus had in de omgeving van Memphis. Dat is een eer die niet veel verraders tot nog toe te beurt is gevallen. Het is dan ook maar de vraag in hoeverre deze gegevens te relateren zijn met het beeld van Oedjahorresnet als verrader dat door een aantal Egyptologen wordt opgehangen. Voorlopig kunnen we alleen maar afwachten en hopen dat zich weldra nieuwe informatie aandient die meer licht op deze zaak kan werpen.

Misschien kunnen we de hele situatie voorlopig best als volgt samenvatten: volgend op de Perzische overwinning en de inname van Egypte heeft de militaire aanvoerder Oedjahorresnet zich ten dienste gesteld van de Perzische overwinnaar en is hij opgeklommen tot een van de belangrijkste en invloedrijkste posities in het land. Vanuit zijn nieuwe positie blijkt hij verscheidene pogingen te hebben ondernomen om de egyptische bevolking en religie te ondersteunen en te helpen. Misschien maakt dit van hem een verrader. Het feit dat hij anderhalve eeuw na zijn dood het onderwerp was van een cultus in Memphis, lijkt er echter op te wijzen dat niet iedereen die mening was toegedaan.

Een voorlopige studie suggereert tenslotte dat Oedjahorresnet ongeveer 50 jaar oud moet zijn geweest ten tijde van zijn overlijden – een gebeurtenis die voorlopig gesitueerd wordt in 509 voor Chr. onder de regering van Darius I. Het onvoltooid schachtgraf van Oedjahorresnet bevindt zich in Aboesir. Het ligt bovenaan een heuvel ten zuidwesten van de pyramiden van Aboesir en is in de loop van de jaren ‘80 en ‘90 opgegraven door een Tsjechische ploeg van de Karelsuniversiteit in Praag. De cartouches van Amsasis die op de tabletten in de funderingsdepots zijn teruggevonden tonen aan dat men met de bouw het graf nog in de 26e dynastie is begonnen, terwijl de cartouches van Darius I in de grafkamer dateren uit de laatste faze in de constructie van het graf. Het was echter nog niet voltooid toen Oedjahorresnet kwam te overlijden en het is niet duidelijk of hij er ook werd begraven...

Meer informatie over het graf van Oedjahorresnet vind je op de volgende site:
http://egyptologie.ff.cuni.cz/?req=doc: ... r&lang=en&
Abusir
 
Berichten: 95
Geregistreerd: Vr Apr 27, 2007 9:14 am
Woonplaats: Praag, Tsjechie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 22, 2007 11:48 pm

Hij is ook een tijdje met Cambyses op reis geweest?

Abusir schreef:
Uit de inscripties op deze standbeelden blijkt namelijk dat Oedjahorresnet meer dan anderhalve eeuw na zijn overlijden een bloeiende cultus had in de omgeving van Memphis.

Anderhalve eeuw ... toch niet tijdens de tweede Perziche periode? Dat zou veel verklaren. :wink:

In welke hoedanigheid werd Oedjahorresnet vereerd?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6393
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Berichtdoor Abusir » Wo Mei 23, 2007 9:57 am

Philip Arrhidaeus schreef:Hij is ook een tijdje met Cambyses op reis geweest?


Volgens zijn autobiografische tekst op zijn standbeeld bracht Oedjahorresnet in het gezelschap van Cambyses een bezoek aan de tempel van Neith in Sais. Onder Cambyses' opvolger, Darius I, zou Oedjahorresnet in Elam (regio in het zuiden van Iran en Irak) zijn geweest waar Darius op dat ogenblik was.

Philip Arrhidaeus schreef:Anderhalve eeuw ... toch niet tijdens de tweede Perziche periode? Dat zou veel verklaren.


Momenteel bestaat er nog geen consensus hieromtrent. Een van de fragmenten bevat de mededeling dat een standbeeld van Oedjahorresnet werd gerestaureerd door de priester Minirdis 177 jaar na 'zijn tijd'. Een aantal egyptologen dateren de restauratie van het beeld in de Tweede Perzische periode, anderen pas ten tijde van Alexander de Grote of zelfs later. De tekst geeft echter geen specifieke informatie omtrent de uitdrukking 'na zijn tijd'. Indien men 509 v. Chr. bedoelt (het vermoedelijk tijdstip van het overlijden van Oedjahorresnet), dan zou de restauratie in 332 v. Chr. hebben plaatsgevonden. Hoe lang het beeld echter in omgang was vooraleer het gerestaureerd diende te worden is niet gekend.

De cultus van Oedjahorresnet als een lokale god vond vermoedelijk plaats in een klein heiligdom nabij de tempel van Ptah in Memphis in de loop van de 4e eeuw voor Christus - voornamelijk tijdens de Dertigste dynastie en de Tweede Perzische overheersing. Alhoewel er geen tekstuele bewijzen voorhanden zijn, menen een aantal egyptologen, zoals Burkhard, dat de verering van Oedjahorresnet te maken had met zijn medische kennis. Een van zijn titels tijdens de 27e dynastie was immers 'chief physician' - volgens andere egyptologen verwijst deze titel echter naar een belangrijke administratieve functie in de Perzische periode.

Het laatste woord is nog zeker niet gevallen in de 'zaak' Oedjahorresnet. Een goed overzicht van de verschilende meningen omtrent zijn leven en posthume verering is te vinden in L. Bares, Abusir IV. The Shaft Tomb of Udjahorresnet at Abusir, Prague 1999, p. 31-43.
Abusir
 
Berichten: 95
Geregistreerd: Vr Apr 27, 2007 9:14 am
Woonplaats: Praag, Tsjechie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 23, 2007 11:01 pm

Abusir schreef:
Alhoewel er geen tekstuele bewijzen voorhanden zijn, menen een aantal egyptologen, zoals Burkhard, dat de verering van Oedjahorresnet te maken had met zijn medische kennis.

Of met "... Darius ... ordering me to restore the Houses of Life
and the [lacuna] after they had been ruined."
http://www.livius.org/w/wedjahorresne/wedjahorresne.htm
43-44-45

Waarom zouden 'the houses of life' 'ruined' geweest zijn?

Abusir schreef:
Een goed overzicht van de verschilende meningen omtrent zijn leven en posthume verering is te vinden in L. Bares, Abusir IV. The Shaft Tomb of Udjahorresnet at Abusir, Prague 1999, p. 31-43.

Staat er in 'Abusir: The Realm of Osiris' door Miroslav Verner ook genoeg gevevens hierover? Dit werk stond namelijk op mijn verlanglijstje (wat natuurlijk makkelijk aan te passen is :wink: ).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6393
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Berichtdoor Rozette » Do Mei 24, 2007 5:26 am

On the Composition and Inscriptions of
the Vatican Statue of Udjahorresne
John Baines

http://www.gizapyramids.org/pdf%20libra ... baines.pdf

JSTOR
The Mission of Udjahorresnet and Those of Ezra and Nehemiah, by Joseph Blenkinsopp
Journal of Biblical Literature © 1987 The Society of Biblical Literature

http://www.jstor.org/view/00219231/sp05 ... nfig=jstor

Joseph Blenkinsopp schrijft dat "the mission of Udjahorresnet" (the order to restore the Houses of Life) een belangrijke rol speelde in de reorganziation of the Egyptian satrapy carried out by Darius in the early years of his reign.
Gebruikers-avatar
Rozette
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: Za Mrt 25, 2006 6:57 pm

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 28, 2007 10:15 am

Philip Arrhidaeus schreef:Staat er in 'Abusir: The Realm of Osiris' door Miroslav Verner ook genoeg gevevens hierover? Dit werk stond namelijk op mijn verlanglijstje (wat natuurlijk makkelijk aan te passen is :wink: ).


Het boek van Verner bevat een rijkelijk geillustreerd hoofdstuk (ongeveer 15 bladzijden) over de opgraving van het graf en het leven van Oedjahorresnet. Verner verschilt wel van mening met Bares, de opgraver, over bepaalde gebeurtenissen in het leven van Oedjahorresnet (verrader of niet?).
Abusir
 
Berichten: 95
Geregistreerd: Vr Apr 27, 2007 9:14 am
Woonplaats: Praag, Tsjechie

Berichtdoor Taa Seqenenre » Wo Jul 11, 2007 8:01 pm

Hoe werd de cultus van een vereerde man zoals Oedjahorresnet in de praktijk uitgevoerd?
Offers, litanieën?
Vergelijkbaar met de godencultus in de tempels?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre
 
Berichten: 206
Geregistreerd: Ma Apr 10, 2006 4:55 pm

Berichtdoor Abusir » Ma Jul 30, 2007 2:51 pm

Taa Seqenenre schreef:Hoe werd de cultus van een vereerde man zoals Oedjahorresnet in de praktijk uitgevoerd? Vergelijkbaar met de godencultus in de tempels?


De cultus van vergoddelijkte/vereerde personen, zoals Oedjahorresnet was ongetwijfeld te vergelijken met de cultus voor de goden in de tempel - maar dan op veel kleinere schaal. De standbeelden van Oedjahorresnet bevonden zich vermoedelijk in een tempel in de Memphitische regio. De tempel hoeft niet noodzakelijk aan Oedjahorresnet zelf gewijd te zijn geweest, maar een standbeeld kan bijvoorbeeld in een kapel in een tempel hebben gestaan en op bepaalde tijdstippen hebben deelgenomen aan de offers die aan de goden werden gepresenteerd.

Een van de best bewaarde voorbeelden van de cultus van een vereerde Egyptenaar is ongetwijfeld het heiligdom voor Heka-Ib (= de nomarch Pepinacht) in Elephantine. Heka-Ib leefde onder de regring van Pepi II in de zesde dynastie en werd na zijn dood vereerd. Ten tijde van het Midden Rijk (12e dynastie) werd een heiligdom voor hem opgericht op Elephantine. Een groot aantal cultusbeelden van Heka-Ib, maar eveneens van zijn opvolgers, bevonden zich in het heiligdom - dat nog altijd bezocht kan worden. Pepinacht is begraven in Qubbet el-Hawa, in een rotsgraf tegenover Aswan.

Voor meer info:
- Detlev Franke, Das Heiligtum des Heqaib auf Elephantine, Heidelberg 1994.
http://www.aegyptologie.com/forum/cgi-b ... 1103113422
Abusir
 
Berichten: 95
Geregistreerd: Vr Apr 27, 2007 9:14 am
Woonplaats: Praag, Tsjechie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 02, 2007 6:08 pm

Abusir schreef:
Philip Arrhidaeus schreef:
Staat er in 'Abusir: The Realm of Osiris' door Miroslav Verner ook genoeg gevevens hierover? Dit werk stond namelijk op mijn verlanglijstje (wat natuurlijk makkelijk aan te passen is ).

Het boek van Verner bevat een rijkelijk geillustreerd hoofdstuk (ongeveer 15 bladzijden) over de opgraving van het graf en het leven van Oedjahorresnet. Verner verschilt wel van mening met Bares, de opgraver, over bepaalde gebeurtenissen in het leven van Oedjahorresnet (verrader of niet?).

'The Realm of Osiris' van Miroslav Verner staat niet meer op mijn verlanglijstje wegens nu in huis. :D
Inderdaad handelt hoofdstuk VIII 'The Traitor's Tomb?' (met vraagteken dus) over Udjahorresnet (Oedjahorresnet).
Mooi (foto)boek.



Abusir schreef:
Een van de best bewaarde voorbeelden van de cultus van een vereerde Egyptenaar is ongetwijfeld het heiligdom voor Heka-Ib (= de nomarch Pepinacht) in Elephantine

Zie ook: viewtopic.php?t=671&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6393
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Oedjahorresnet – onbekend en onbemind?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 07, 2014 5:17 pm

Het beeld van Oedjaherresnet / udja-hor-res-ne in Rome, Musei Vaticani, museumnummer 22690, H. 96 cm:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6393
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen


Terug naar Late Tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron