Gog en Magog

Moderator: yuti

Gog en Magog

Berichtdoor Heraclius » Zo Mei 17, 2009 9:15 pm

Even wat geesten verruimen ;)

Ondertussen ben ik overgeschakeld naar een master vroegchristelijke literatuur, of zoals ze het in Louvain-la-Neuve noemen: master en langues et littératures anciennes, orientation orientales.

Ik schrijf (of zal schrijven, het duurde even voor we het precieze onderwerp konden vastpinnen en dat is nog altijd niet helemaal gebeurd) mijn masterpaper over de perceptie van de Turken (en met uitbreiding waarschijnlijk de Mongolen) in de Syrische en Armeense middeleeuwse historiografie.

Ik ga uit van een thesis uit 2004, die de middeleeuws Syrische beschrijving van de Turken bespreekt. Drie kronieken die de invasie van de Seldsjoeken en hun overheersing bespreken.

Het leuke aan die hele beschrijving is die in de Kroniek van de Jacobitische patriarch Michael (1129-1199). Deze linkt de invasie van de Seldsjoeken aan het thema van Gog en Magog.

Ik ga hier nu niet het hele verhaal van Gog en Magog uit de doeken doen. Er is genoeg info op het internet e.d. te vinden. De oorsprong ligt in het Oude Testament, in de profeet Ezechiël. Die voorspelt de komst van die volkeren uit het Noorden. Gog en Magog zijn de voorboden van de Antichrist en het einde van de wereld volgt op hun invasie. Er is ook nog sprake van een Alexanderlegende die stelt dat Alexander de Grote een muur heeft gebouwd om die volkeren buiten te houden.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of dat thema ook in Koptische literatuur voorkomt, zodat ik dat misschien ook in mijn thesis kan opnemen. Iemand enig idee?

Ik vind op het net een Koptische versie van de apocriefe "Apocalyps van Daniel" uit het einde van de 12e eeuw, maar dat is dan ook alles.
Heraclius

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden