Tempel van Medamud

Moderator: yuti

Tempel van Medamud

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 02, 2009 9:06 pm

Ik had iemand beloofd een fotoselectie te maken van de tempel van Medamud, gelegen een beetje ten noorden van Luxor/Karnak.

Het plannetje heb ik overgenomen van het fenomenale 'Temples of the Last Pharaohs' van Dieter Arnold ... eigenlijk twee plannetjes die ik over elkaar gelegd heb, zoals de mensen die het boek hebben kunnen zien.
Sorry voor de nummertjes, maar dan is het iets duidelijker van waar de foto's genomen zijn ... foto's die mijn medereizigers veelal in betere kwaliteit (en kwantiteit) genomen hebben, maar ik kan niet steeds hun fotoalbum plunderen.

Dus kortom ... zonder erg in detail te gaan, en voorlopig zonder foto's van de openluchtmusea ter plaatse, het volgende:

Afbeelding

Foto's 1, 2 en 3 vanaf en vanop het 'Roman cult terrace' welke ik ter plaatse voor een aanlegsteiger hield. :oops:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op foto's 4, 5 en 6 zie je de sfinxenallee, wellicht van Tiberius.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's 7, 8 en 9 tonen de poort van Tiberius die zoals je kunt zien gebruik maakte van oudere steenblokken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op foto's 10 en 11 zie je Ptolemaeus XIII gevolgd door een Nijl genius en een vrouwelijke veld-genius op de zuidelijke ingangs-kiosk.
Afbeelding

Afbeelding

Foto's 12, 13, 14 en 15: zicht op het centrale gedeelte van de tempel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op foto 16 is een doorgang te zien met de naam van Amenhotep II, een overblijfsel van het gedeelte van de Nieuwerijkstempel.
Afbeelding

Foto 17, 18 en 19 tonen een processie van Nijl genii of beschermgoden, en Traianus bij de stier van Montoe, de Buchis stier ... vereerd in Armant, Tod, Thebe en .. Medamud.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 29, 2009 9:49 pm

In de omliggende 'openluchtmusea' van de tempel van Medamoed is o.a. het volgende moois te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Tempel van Medamud

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 20, 2011 7:21 pm

Godelieve stuurde me deze foto van op de site van de tempel van Medamud.

Dat is iets wat ik begot gemist heb ter plaatse: ingegraveerde omtrekken van voeten.

De voetjes op het dak van de Chonsoe tempel te Karnak waren me bekend
http://oi.uchicago.edu/research/pubs/ca ... ip123.html
en er was toevallig nog onlangs een interessante berichtenreeks op het EEF over 'foot graffiti', maar als ik me niet vergis werden daar deze voeten van Medamud niet vernoemd.

Boeiend gegeven ... het zou dus ook in Medamud kunnen gaan om voetgraffiti welke nagelaten werd door priesters of mensen die in de tempel werkten. Dikwijls wordt dit vergezeld van een tekst en/of de namen van de betrokkenen ... zou dat kunnen onder de middelste paar voeten?
Ook interessant: een paar volwassen voeten en twee paar kindervoeten?

En die paalgaten? Zou dat ook iets te maken kunnen hebben met balustrades of tijdelijke houten constructies ... opgetrokken misschien tijdens festiviteiten?

Misschien interessant om door te sturen naar het EEF.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 22, 2011 7:32 pm

Nog een foto + detail van graffiti op de tribune van Medamud:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 29, 2011 8:57 pm

Twee filmpjes waarop Huub Pragt uitleg heeft over de tempel van Medamoed ... het eerste begint ergens met de 'aanlegstijger', wat IMvHO geen aanlegstijgfer is waarop de groep staat, maar een terras, of beter: een tribune.
Maar ik kan verkeerd zijn ... anders goeie uitleg ... en middenin het eerste filmpje twee paar van bovenstaande voetjes, waarvan hieronder van 1 paar een 'screenshot':

http://www.youtube.com/watch?v=qoqzDcknd5M

http://www.youtube.com/watch?v=Ate2kqgtTyM

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden