Serapis en Isis in slangenvorm / Canopus

Moderator: yuti

Serapis en Isis in slangenvorm / Canopus

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 01, 2010 1:41 pm

Ik zat met een paar vragen, waarop ik niet direct goede antwoorden vind.

Was Serapis doelbewust een uitvinding als staatsgod door de eerste Ptolemaeën? Zoiets als het naar voor schuiven van Amon (of Aton) indertijd? Of vloeide dit godsidee gewoon voort uit Osirapis, de overleden Apis-stier? Toch krijg ik niet de indruk (verkeerdelijk?) dat Serapis doorheen de Grieks-Romeinse periode een algemeen aanvaarde 'volksgod' was.

Serapis en Isis worden soms afgebeeld met een slangenlijf. Heb ik het correct voor dat dit pas in de Romeinse periode gebeurde?
Wat moet begrepen worden uit die iconografie?

Al of niet eigenaardig dat Serapis en Isis afgebeeld worden samen met Osiris ... op de eerste foto (uit Leiden) als Osiris Canopus. Betekent dit dan dat Serapis en Osiris (Canopus) als twee afzonderlijke goden beschouwd werden of als verschillende aspecten van Osiris?

Komt de naam van Osiris Canopus voort uit het feit dat hij in Canopus vereerd werd, of dat zijn lichaam geleek op een canopenvaas? Dit laatste zal behalve een mogelijke uiterlijke gelijkenis, naar inhoud niets met elkaar te maken hebben wegens Osris Canopus verwees naar (een vaas met) Nijlwater.

Werd Osiris Canopus vereerd voor de Romeinse periode?
Ook zijn echtgenote werd voorgesteld met het lichaam van een vaas.

(tweede foto ook uit Leiden, derde foto Athene)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden