Dolfijnen in Thebe

Moderator: yuti

Dolfijnen in Thebe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 23, 2012 12:50 am

Baden uit Ptolemaeïsche tijd voor Karnak tempel.

Jef postte hier vroeger al een foto van de opgravingen: viewtopic.php?f=24&t=1842&start=75

Zie ook:
http://www.cfeetk.cnrs.fr/uk/index.php? ... -5-theme-1

Waarom werden die baden daar aangelegd? Waren het publieke baden of enkel bestemd voor priesters? Wegens het luxueuze uitzicht en het weinige aantal (wanneer er in de toekomst niet nog meerdere gevonden zullen worden) lijkt me dit niet echt een publieke bestemming te hebben. Deel van een weelderig villa-complex?

Zicht op de opgravingen, naar het noorden. De baden zijn centraal-rechts op de foto in de verte te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Tusen de twee groepen zitplaatsen van de baden, is er een bad? met rare vorm te zien:
Afbeelding

Drie dolfijnen als afwerking van de zijmuren van de zitplaatsen:
Afbeelding

Zicht naar het zuidwesten van de opgravingen:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Dolfijnen in Thebe

Berichtdoor ancheperoere » Zo Feb 26, 2012 2:20 pm

bizar deze constructie, ik ben redelijk op de hoogte van romeinse en griekse architectuur, maar zoiets heb ik nog nooit gezien. Het zou inderdaad gaan om baden bij een villacomplex? volgens mij het antieke equivalent van een jacuzzi ... waar de luchtbellen vandaan komen, daar zal ik maar niet over speculeren ... :lol: :lol:
ancheperoere

Re: Dolfijnen in Thebe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 07, 2014 5:00 pm

Interessant misschien in verband met deze baden is een artikel van Dorothy Charlesworth, The Tell el-Fara'in Excavation, 1969 in The Journal of Egyptian Archaeology, Vol 56, 1970), p 19-28...
bij Buto. Daar is ook sprake van "foot-baths en couronne", maar voor zover ik kan uitmaken niet van die vis-vormige zijwanden. Er wordt vergeleken met Gela in Sicilië waar ook voetbaden in "kroon" opstelling gevonden zijn, gedateerd 310-282 v.Chr.
Voor voetbaden in cirkelvorm opgesteld in Egypte, wordt verwezen naar Qasr-Qarun (Dionysias), Kom en-Negila (bij Alexandria), Abu Sir (Taposiris Magna), Kom el-Wasat (bij Damanhur), Tell Atrib (Athribis), Mersa Matruh, Kom Demes, en Shisht el-An'am.

(die twee laatste locaties ken ik persoonlijk niet)

Maar ondertussen is ook een prachtig artikel over die baden bij de Karnak tempel verschenen in Cahiers de Karnak:
Mansour Boraik, Salah el-Masekh, Anne-Marie Guimier-Sorbets, Bérangère Redon
Ptolemaic Baths in front of Karnak Temples. Recent Discoveries (Season 2009-2010)
Karnak 14, 2013, p. 47-77

En meer over Griekse baden:
Greek baths and bathing culture, New discoveries and approaches, edited by Sandra K Lucore and Monika Trümper, Leuven, 2013: http://www.peeters-leuven.be/boekoverz.asp?nr=9233
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden