het graf van Petosiris

Moderator: yuti

het graf van Petosiris

Berichtdoor yuti » Vr Jul 28, 2006 9:02 pm

Op één van m’n reizen met Pyloons’s vriend gids/Egyptoloog Mohamed Holail in een beperkt gezelschap van drie toeristen en één Franstalige gids zag ik het prachtig graf van Petosiris. De Griekse invloed in Egypte vond ik steeds (en ten onrechte trouwens) een wat decadente periode in de geschiedenis van dit prachtig land.
De afbeeldingen zijn prachtig maar met een beperkte kennis van het hierogliefenschrift mis je de essentie van wat er zich afspeelt op de muren van dit graf.
Tot ik stootte op volgde site:
http://efts.lib.uchicago.edu/cgi-bin/eo ... _vol1_cop1
Ik vond er drie (Franstalige) werken van Gustave Lefebvre (1879-1957) ter voorbereiding van zijn doctoraatsthesis. (Meer uitleg over de ontdekking vind je op http://petosiris.free.fr/popup/degagement.html)
De drie handleidingen bestaan uit de teksten uit het graf, de vertaling van deze teksten in het Frans en een meer gedetailleerde beschrijving van het graf.
Toen ik m’n vele foto’s uit dit graf plaatste naast deze teksten zag ik de figuur van Petosiris tot leven komen. Ik zag een respectvolle zoon die vertelde over z’n broer en vader, ik zag op het veld een vader die kloeg over de dorst tijdens het werk, ik zag een zoon die berispt werd omdat hij niet werkte zoals zijn ouders van hem verwachten.
Dat zijn momenten waarop je echt geniet van Egypte’s schoonheid.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Vr Jul 28, 2006 10:50 pm

He yuti, het is de eerste keer dat ik foto's zie van deze wel heel speciale tombe :D .

Wel heel unique denk ik deze "tempel tombe" van Petosoris en zijn familie :) . De combinatie van de Griekse met de Egyptische stijl heeft wel iets.

Bedankt voor beide links :D
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Aug 23, 2006 7:28 pm

Wat ik wel goed vond aan de restauratie is dat je duidelijk kunt zien wat eraan toegevoegd is.

Foto's van de reliëfs op de site van Malfliet:
http://users.skynet.be/egypt/images/pictures.htm
Tuna el Gebel

Het is inderdaad wel eigenaardig om typische oud-Egyptische afbeeldingen te zien met een Grieks accentje.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Wo Aug 23, 2006 10:23 pm

Philip,
Met m'n foto's uit het graf van Petosiris heb ik voor mezelf eens geprobeerd de hierogliefen en de franstalige teksten van Gustave Lefebvre eens samen te brengen. Dan krijg je een idee waar het hem eigenlijk over gaat.
Bijgaand voorbeeld is misschien niet zo duidelijk, maar geeft toch een idee.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Aug 24, 2006 12:36 pm

Heel knap gedaan Yuti. :!: Zeer aanschouwelijk.

Je zou er een mooie website kunnen van maken eigenlijk. Of staat er al iets van op het net?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: het graf van Petosiris

Berichtdoor yuti » Wo Jun 11, 2014 2:47 pm

De kist uit het graf van Petosiris (hogepriester van Thot – 350 v. Chr.) staat in het Egyptisch museum.
Maar in het Museo Egizo (Turijn) vinden we een ook een fragment (cat. 2241) van een kist uit het betreffend graf te Tuna el Gebel. (69x32x5,5 cm).

Afbeelding

Het fragment is ingelegd met gekleurd glas. De religieuze namen en titels uit de eerste kolom doen vermoeden dat de kist toebehoorde aan Djedthotiuefankh, de broer van Petosiris.
De tekst bevat titels, namen van de ouders en hoofdstuk LXXII uit het dodenboek.
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseumPlus
Fondatione Museo delle Antichita Egizie di Torino
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden