Kom Ombo reliëf

Moderator: yuti

Kom Ombo reliëf

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 13, 2013 1:47 pm

Beetje dom van me :oops: , want ïk weet zeker dat ik dit reliëf van ergens herken; ik meen zelfs dat het op het forum ter sprake gekomen is... maar ik ben kompleet vergeten in welke context.

Weet iemand meer hierover?

Te zien op de achterste buitenmuur van de tempel van Kom Ombo, in de rondgang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Kom Ombo reliëf

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 13, 2013 3:39 pm

Iemand stuurde me net onderstaande door, uit 'The History of Herodotus' van George Rawlinson, p. 73, met de vraag of dit iets te maken kon hebben met bovenstaande reliëftekening in Kom Ombo ?

Ik moet het antwoord schuldig blijven. Daar ik me niet meer kan herinneren wat het reliëf in Kom Ombo betekent, weet ik niet of het een met het ander te maken heeft. Misschien vervoerde de wagen van Kom Ombo ook een gemummificeerde figuur... met een samengestelde kroon ?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Kom Ombo reliëf

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 14, 2013 3:12 pm

Iemand stuurde me daarnet deze foto op. Weet niet in hoeverre het te maken heeft met het Kom Ombo reliëf. Er is inderdaad een - gelijkaardige? - kar te zien.

Ik heb het altijd een eigenaardige combinatie gevonden, die kar met funeraire boot.
Boot, goud, zilver: Cairo Museum JdE of JE 4681 - CG 52666,
Kar, brons/hout JdE of JE 4669 - CG 52668.
Terzijde: die kar of wagen JE4669 droeg wel een andere (zilveren) boot wanneer gevonden door Mariette in 1859 in het graf van Koningin Ahhotep (regering Ahmose) te Dra Aboe el Naga, namelijk JE 4680 - CG 52642.

Maar onderstaande foto heeft me de museum-nummers doen opzoeken, en ik lees in The Egyptian Museum Cairo, The Ofiicial Catalogue van Philipp von Zabern in verband met JE 4669: "Het eerste gekend voorbeeld is een wagen welke een mummie transporteert, afgebeeld op de muur van een tombe uit de Dertiende Dynastie in Elkab." Verder staat dat het wellicht door de toen recente introductie was van de kar - toegeschreven aan de Hyksos - dat een bootmodel van Ahhotep op een wagen geplaatst werd.

Zoals ik hierboven ook al schreef, dacht ik aan een mummie op die kar of wagen in Kom Ombo. Maar de samengestelde kroon lijkt me hierbij intrigerend. Ik ben er dus nog niet uit wat de voorstelling precies betekent.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden