Dak Edfoe tempel: twee vragen

Moderator: yuti

Dak Edfoe tempel: twee vragen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 26, 2013 7:21 pm

Onderstaande een panoramafoto van me van het dak van de Edfoe tempel, links kijkend naar het noorden, rechts naar de achterkant van de eerste hypostyle zaal.
Afbeelding

Priesters vergezellen je op de trappen…
Afbeelding

Twee vragen i.v.m. zaken op het dak van de Edfoe tempel…

1) Kan iemand me lectuur aanwijzen over de schijndeuren?

Aan de westelijke zijde:
Afbeelding

Aan de oostelijke zijde, met de Wabet op de voorgrond:
Afbeelding

Detail van de meest oostelijke schijndeur op de noordelijke wand:
Afbeelding

2) Heeft iemand meer gegevens en/of foto’s van (de ingang van de) de crypte die zich op deze foto op de grond bevindt tussen de linkse muur en de rug van de persoon, dichtbij de oostelijke dakkapel?
http://adw-goe.de/uploads/pics/Tempel_2003_9.gif (foto van het Edfu Project)

Een foto vanaf de ingang, en kijkend in de oostelijke dakkapel:
Afbeelding

Ik heb dus slechts de grond gefotografeerd net achter de crypte, maar niet de crypte zelf. :roll: De schuin geparkeerde steen hieronder is dezelfde als die op
http://adw-goe.de/uploads/pics/Tempel_2003_9.gif
Rechts is nog net de ingang te zien van die oostelijke dakkapel:
Afbeelding

Any help would be much appreciated.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Dak Edfoe tempel: twee vragen

Berichtdoor GVdB » Do Mei 02, 2013 2:39 pm

In verband met de eerste vraag, de schijndeuren op het dak van de tempel van Edfoe, wil ik doen opmerken dat die telkens boven een opening in de muur staan (zie foto van Philip Arrhidaeus van het westelijk gedeelte van het dak) Die openingen dienen om het regenwater - dat soms met bakken uit de hemel valt - af te voeren. Aan de andere kant van die openingen bevinden zich die leeuwenkoppige waterspuwers die men op de buitenkant van de naos van de tempel kan zien.

In verband met die waterspuwers is er een artikel verschenen van Andreas Effland, medewerker van het Edfu Temple Project.

Daarin schrijft hij dat de oude Egyptenaren die regen beschouwden als manifestaties van de vijandige god Seth. De waterspuwers met leeuwenkop worden in de teksten die daarop voorkomen geassocieerd met de god Horus die op die manier het schadelijk water afleidt van de tempel en deze zodoende beschermt.

Die openingen in de muren zijn echter zwakke plaatsen waardoor het kwade de tempel kan binnendringen. Die openingen moeten dus beschermd worden. Andreas Effland legt een verband tussen de afbeelding van die waterspuwers en bepaalde deurgrendels in de Egyptische architectuur die ook een leeuwenkop hebben en waardoor een deur kon gesloten worden.

http://www.edfu-projekt.gwdg.de/Ressour ... speier.pdf

Ik vermoed dus een zeer nauwe band tussen de schijndeuren en die waterspuwers/grendels die de opening in de muur symbolisch zouden moeten afsluiten.
GVdB

Berichtdoor yuti » Do Mei 02, 2013 7:12 pm

GVdb, dat artikel van Andreas Effland lijkt me echt wel de moeite.
Je staat er niet bij stil dat reservoirs of putten voor regenwater in het oude Egypte niet bestonden.
De meesten weten dat de Nijl verbonden was met de tempeldomeinen (...heilige tempelmeren, nilometers e.d.) en je ziet ook hier en daar (o.a.in Philae) die bewuste waterspuwers aan de tempelmuren. Ik stelde me daar eigenlijk weinig vragen bij. Het ganse afwateringssysteem leek me immers meer esthetisch dan praktisch.
Als toerist zie je immers meestal de zon aan een blauwe hemel en het kan er soms hard regenen denk je dan, so what?
Na dit artikel begrijp je beter het ganse concept dat erachter schuilgaat.
Trouwens die theologisch-magische-negatieve inhoud van regenwater is voor mij iets nieuws. Geen idee dat het agrarisch gebruik (drinkwater en besprenkelen van de bodem) uit den boze was. Ik stel me de vraag of dit ook speelde bij de gewone landbouwer.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 06, 2013 6:45 pm

GVdB schreef:
In verband met de eerste vraag, de schijndeuren op het dak van de tempel van Edfoe, wil ik doen opmerken dat die telkens boven een opening in de muur staan (zie foto van Philip Arrhidaeus van het westelijk gedeelte van het dak) Die openingen dienen om het regenwater - dat soms met bakken uit de hemel valt - af te voeren. Aan de andere kant van die openingen bevinden zich die leeuwenkoppige waterspuwers die men op de buitenkant van de naos van de tempel kan zien.

Bedankt voor de inzichten en het artikel, GVdB !
Ter plaatse had ik er niet eens op gelet, en ook geen enkele connectie gelegd tussen de schijndeuren en de waterspuwers, moet ik eerlijk toegeven. Achteraf bij het bekijken van mijn foto's zag ik die gaten in het midden onderaan de schijndeuren, een rij stenen hoger dan de vloer van het dak.
Op mijn onderstaande foto is dat beter te zien:

Afbeelding

Yuti schreef:
Trouwens die theologisch-magische-negatieve inhoud van regenwater is voor mij iets nieuws. Geen idee dat het agrarisch gebruik (drinkwater en besprenkelen van de bodem) uit den boze was. Ik stel me de vraag of dit ook speelde bij de gewone landbouwer.

Inderdaad. Terwijl ik de gemiddelde oud-Egyptische landbouwer niet direct zie inzitten met een geloofsprobleem van de elite, vraag ik me ook af of de landbouw, die volledig gericht was op irrigatie, wel uitkeek naar een ferme regenplens?

Blijft nog de zoektocht naar een foto van (de ingang van) de crypte, zoals in de tweede vraag in mijn eerste bericht hierboven.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor GVdB » Di Mei 07, 2013 6:09 pm

Zoals Philip Arrhidaeus hierboven terecht opmerkt liggen de gaten in de schijndeuren een rij stenen hoger dan de vloer van het dak. Maar… wat je op de foto ziet is niet de vloer van het dak. Wat je ziet zijn de platen die de onderliggende ruimten afdekken. De eigenlijke vloerplaten van het dak van de tempel van Edfoe zijn voor het overgrote deel verdwenen. Je moet je dus nog een laag stenen voorstellen die hierop komen te liggen. En dan komen die openingen in de schijndeuren wel degelijk gelijk met de vloer van het dak, of minstens ter hoogte van een mogelijk afwateringssysteem in de vloerplaten.

Dat de vloerplaten ontbreken is trouwens ook af te leiden uit de rechthoekige opening die zich een eindje verder rechts van die schijndeur bevindt. Juist voor die opening is er een rooster te zien. Dat rooster dekt de toegang tot een crypte af die zich in de westelijke muur van de tempel bevindt, juist boven de rechte trap die naar het dak leidt. Die opening was ooit afgedekt door een steen die deel uitmaakte van de dakbedekking. Om tot die crypte toegang te krijgen moest men de steen horizontaal onder de muur verschuiven. En dat is de opening die nu te zien is in die muur.

Afbeelding
GVdB

Berichtdoor william » Do Apr 07, 2016 10:25 pm

Yuti schreef:

Ik denk dat dit wel degelijk speelde zelfs bij de boer op het veld, hij bevloeide trouwens zijn veld met water uit de Nijl, het leven brengend water, HET geschenk van de goden. De regen zoals al vermeld dat soms met bakken uit de lucht viel zal eerder de oogst vernield hebben en het vruchtbare slib wegspoelen en daardoor negatief ervaren en toegeschreven aan Seth. Ook aan de tempels kan de regen enorme schade aanrichten daarvoor moet het afgevoerd worden, water van de Nijl kon bij zeer hoge waterstanden tot in bepaalde tempels stromen maar bij mijn weten werden er nergens dammen voorzien om dit tegen te houden.

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 08, 2016 6:10 pm

GVdB schreef:Zoals Philip Arrhidaeus hierboven terecht opmerkt liggen de gaten in de schijndeuren een rij stenen hoger dan de vloer van het dak. Maar… wat je op de foto ziet is niet de vloer van het dak. Wat je ziet zijn de platen die de onderliggende ruimten afdekken. De eigenlijke vloerplaten van het dak van de tempel van Edfoe zijn voor het overgrote deel verdwenen. Je moet je dus nog een laag stenen voorstellen die hierop komen te liggen. En dan komen die openingen in de schijndeuren wel degelijk gelijk met de vloer van het dak, of minstens ter hoogte van een mogelijk afwateringssysteem in de vloerplaten.

Dat de vloerplaten ontbreken is trouwens ook af te leiden uit de rechthoekige opening die zich een eindje verder rechts van die schijndeur bevindt. Juist voor die opening is er een rooster te zien. Dat rooster dekt de toegang tot een crypte af die zich in de westelijke muur van de tempel bevindt, juist boven de rechte trap die naar het dak leidt. Die opening was ooit afgedekt door een steen die deel uitmaakte van de dakbedekking. Om tot die crypte toegang te krijgen moest men de steen horizontaal onder de muur verschuiven. En dat is de opening die nu te zien is in die muur.

Bedankt voor de uitleg, GVdB !
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 08, 2016 6:23 pm

William schreef:
... De regen zoals al vermeld dat soms met bakken uit de lucht viel zal eerder de oogst vernield hebben en het vruchtbare slib wegspoelen en daardoor negatief ervaren en toegeschreven aan Seth. Ook aan de tempels kan de regen enorme schade aanrichten daarvoor moet het afgevoerd worden, water van de Nijl kon bij zeer hoge waterstanden tot in bepaalde tempels stromen maar bij mijn weten werden er nergens dammen voorzien om dit tegen te houden.

Het Nijllandschap is in vele gevallen door de duizenden jaren gewijzigd... misschien zijn er nu rondom de tempels, waar volop latere bewoning was, geen of slechts zeer geringe sporen over van wat mogelijke constructies zouden kunnen geweest zijn om (eender welk) water in goeie banen te leiden.
Over dammen in het algemeen: viewtopic.php?f=16&t=46
waar dit interessant artikel vermeld wordt over hevige regenbuien - en de gevolgen ervan - in Thebe:
Leblanc Christian, "Thèbes et les pluies torrentielles: à propos de mw n pt.", Memnonia VI, Le Caire, 1995, p. 197-214
http://www.mafto.fr/wp2_mafto/wp-conten ... c_down.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Vr Apr 08, 2016 11:00 pm

Inderdaad als er een dam gebouwd werd was het om het regenwater te bestrijden en om te voorkomen dat dit schade aanricht.
viewtopic.php?f=16&t=46 hier wordt prachtig beschreven wat regenwater kan aanrichten in Egypte.
Mijn punt is dat regenwater als negatief en destructief werd beschouwd en dus toegeschreven aan Seth heer van de chaos, terwijl het Nijlwater het ganse Nijldal overstroomde en vruchtbaar maakte en een geschenk was van de goden. Dus ook hier de dualiteit tussen regenwater en het Nijlwater en dat ook de boer op het veld zich hiervan bewust was, want hij was het eerste slachtoffer of in het andere geval de bevoordeelde.

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 09, 2016 4:48 pm

William schreef:
Mijn punt is dat regenwater als negatief en destructief werd beschouwd en dus toegeschreven aan Seth heer van de chaos, terwijl het Nijlwater het ganse Nijldal overstroomde en vruchtbaar maakte en een geschenk was van de goden

Gelijk heb je, William.

Over (aspecten van) Seth:
te Velde Herman, Seth, God of Confusion
http://www.magia-metachemica.net/upload ... fusion.pdf

Waarom geen Nijl-oppergod?
Ostigard Terje, The Egyptian Civilisation and the Sun Cult in a Water Perspective
http://www.cas.uio.no/Publications/Semi ... igaard.pdf

Er schiet mij slechts één gunstige verwijzing naar regen te binnen, in het zesde regeringsjaar van Taharqa:
Kahn Dan'el, Taharqa, King of Kush and the Assyrians
http://jan.ucc.nau.edu/gdc/ssea/vol31/k ... rticle.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Za Apr 09, 2016 8:41 pm

bedankt voor de lectuur, Philip

william
william

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden