Pyloon Edfoe tempel: vooruitstekende stenen e.a.

Moderator: yuti

Pyloon Edfoe tempel: vooruitstekende stenen e.a.

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 24, 2013 3:26 pm

Forumlid Luc P bracht gisteren volgende ter sprake: waarom die vooruitstekende blokken boven aan beide zijden van de ingang van de Eerste Pyloon van Edfoe tempel? Ik moest het antwoord schuldig blijven.
Afbeelding

Voor zover ik kan zien maken deze uitsteeksels deel uit van een groter steenblok dat zich bovenaan de binnenkant van de doorgang bevindt.
Afbeelding

Aan beide zijden van de doorgang zijn op de deuromlijsting kleinere scènes te zien van de knielende zielen van Pe en Nechen.
viewtopic.php?f=15&t=3080
Op het westelijke uitsteeksel zelf worden apen in aanbidding afgebeeld (volgens Porter & Moss VI, p.122: voor Atoem):
Afbeelding

Op het oostelijke uitsteeksel worden zielen van Pe afgebeeld (volgens Porter & Moss VI, p. 122: voor Re). Mijn foto's zijn niet zo heel duidelijk, maar staan die zielen hier dansend - op een been - afgebeeld?
Afbeelding

.................................................................

Terwijl ik over deze pyloon bezig ben, nog een vraagje van mezelf. :)

Waarom zitten die gaten voor de bevestigingen van de vlaggenmasten over de reliëfs heen? Zie de rode pijlen op onderstaande foto.
De reliëfs worden logischerwijs na de constructie aangebracht. Heeft men dan de bevestigingen aangebracht na de reliëfs? Of zou het ontbrekende gedeelte van de reliëffiguren op de mastbevestiging gestaan hebben?
Er werd nochtans aandacht besteed aan de volledigheid van de figuren, zie de hand van Hathor op de omlijsting voor de vlaggenmast. (groene pijl)

Afbeelding

Afbeelding

...........................................................................................

Die uitsteeksels, aangeduid met een gele pijl[/b]... zijn gewoon de (nu afgebroken) verderzettingen van de kroonlijst boven de ingang, neem ik aan?
..............................................................................................

En ik moet bekennen dat mijn bovenstaande foto's nogal rood gekleurd zijn. Dit wegens de ondergaande zon... de bewakers keken ons een beetje buiten. :) Hieronder een foto, iets eerder op de dag.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Pyloon Edfoe tempel: vooruitstekende stenen e.a.

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 04, 2013 5:18 pm

Ik vroeg hierboven:
waarom die vooruitstekende blokken boven aan beide zijden van de ingang van de Eerste Pyloon van Edfoe tempel?

In ' Der große Pylon des Horus-Tempels von Edfu. Eine bauforscherische Untersuchung ' schrijft Ulrike Fauerbach bij Tafel 27:
" Auf den Konsolen standen vermutlich Statuen. ".

Het antwoord blijkt dus wat korter dan de vraag. :wink:

Haar werk is hier af te halen:
http://opus4.kobv.de/opus4-bamberg/fron ... /docId/198
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Do Apr 07, 2016 11:31 pm

Volgens Fauerbach:
Auf den Konsolen standen vermutlich Statuen.

Vermutlich is voor mij iets te weinig overtuigend. ik heb er tekeningen van de pyloon van Edfoe erbij gehaald en volgens mij, rekening houdend met de hellingsgraad van het poortgebouw, als je een verticale lijn trekt vanaf de uitstekende elementen kom je uit vlak bij de voet van het poortgebouw, indien er in de plaveien op deze plaats gaten zijn, dan zou ik eerder denken aan scharnierpunten van een buitenpoort. Is er nergens iets bekend over onderzoek van deze vooruitstekende elementen, vooral foto's van de bovenzijde zouden interessant zijn.

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 08, 2016 5:48 pm

william schreef:Volgens Fauerbach:
Auf den Konsolen standen vermutlich Statuen.

Vermutlich is voor mij iets te weinig overtuigend. ik heb er tekeningen van de pyloon van Edfoe erbij gehaald en volgens mij, rekening houdend met de hellingsgraad van het poortgebouw, als je een verticale lijn trekt vanaf de uitstekende elementen kom je uit vlak bij de voet van het poortgebouw, indien er in de plaveien op deze plaats gaten zijn, dan zou ik eerder denken aan scharnierpunten van een buitenpoort. Is er nergens iets bekend over onderzoek van deze vooruitstekende elementen, vooral foto's van de bovenzijde zouden interessant zijn.

william

We mochten geen foto's nemen van de bovenzijde van die vooruitstekende stenen, William. :( We hadden wel gewild. :wink: Vooral Yuti. :)

De onderzijde van de rechtse steen is beschilderd. En voor zover ik kon zien is er niets op de grond aan beide zijden van de ingang dat daar aan de buitenkant zou kunnen wijzen op een poort, maar ik weet niet in hoeverre dit allemaal nog in originele staat is. Zie in verband met vroeg aangebrachte veranderingen ook bovenstaande vermelding van gaten voor de vlaggenmasten boven de reliëfs - en gedeeltes van reliëfs boven de sleuven voor de vlaggenmasten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Zo Apr 10, 2016 11:02 am

Ik ben het eens dat er vermoedelijk geen buitenpoorten aan de uitstekende stenen hebben gehangen. Zou ook een buitengewoon ongelukkige constructie zijn. Niets wijst erop, beschildering aan alle zijden. Dat er iets op heeft gestaan is wel de meest reele optie. denk aan een beeld, maar ook misschien iets anders, fakkels, gebruikt voor eventuele nachtelijke rituelen? het lijkt me ook niet dat deze uitstekende stenen later zijn toegevoegd, dan moet er weer een zand helling worden aangebracht, je beekt in op de structuur en constructie van het bouwwerk wat allerlei risico's met zich meebrengt. Bovendien zou een eventuele latere invoeging te zien moeten zijn.

wat je wel ziet, is, als je de figuren op de pyloon bekijkt, er wel sprake is van vreemde verhoudingen. De farao en horus zijn groot, Isis aan weerszijden van de poort is veel kleiner en is vreemd ingekaderd tussen de ruimte voor de vlaggenmasten. zij is niet kleiner weergegeven omdat zij op een hoger niveau is gepositioneerd. zij bereikt daarmee, met haar kroon, feitelijk gelijke hoogte als de farao en Horus. Daarmij is zij, hoewel met een veel kleiner lichaam, even 'groot' weergegeven in hierarchie. zo lijkt het mij althans.

ik vermoed dat hier een verandere iconografie van de reliefs aan ten grondslag ligt. dan heb je volgens mij de twee volgende opties:
1. Misschien was de pyloon aanvankelijk helemaal niet versierd en heeft men een beeldprogramma neergezet waarbij men rekening moest houden met de ruimte voor de vlaggenmasten of
2. de twee binnenste ruimtes voor de vlaggenmasten zijn mogelijk iets later ingevoegd in het bouwprogramma, waardoor men tijdens de bouw en het uithakken van de reliefs ineens geconfronteerd werd met te weinig ruimte voor de positionering van Isis, uitgaande dat de iconografie van de pyloon al bij het ontwerp van het gebouw vaststond.

Ik vermoed dat optie 2 de meest waarschijnlijke is ...

hoe denken jullie hier over?
ancheperoere

Berichtdoor ancheperoere » Zo Apr 10, 2016 3:37 pm

en er is nog een derde optie:
Nadat de pyloon gebouw was, heeft men het plan opgevat om de pyloon te versieren met reliefs. Dat plan kan direct na de bouw zijn uitgevoerd (van boven naar beneden werkend bij de afbouw van de hellingen om de stenen naar boven te brengen), of op een later moment. Daarbij heeft men plots het beeldprogramma gewijzgd, waarbij het oppervlak van de pyloon niet helemaal geschikt bleek om dit programma uit te voeren ivm de twee vlaggenmasten en het relatief beperkte oppervlak. Dus moest men zich behelpen en heeft men Isis kleiner afgebeeld.

Volgens mij is dit de meest reele optie
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 11, 2016 7:24 pm

Ik volg jouw redeneringen Ancheperoere. Toch blijft het eigenaardig en intrigerend... je zou denken dat men ondertussen genoeg ervaring had met het versieren van pylonen en het aanbrengen van vlaggenmasten.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Wo Apr 13, 2016 1:49 pm

Ik vermoed dat er ergens een verandering van plannen is geweest
ancheperoere

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden