Kom Ombo NW heiligdommen

Moderator: yuti

Kom Ombo NW heiligdommen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 04, 2014 3:05 am

Iemand vroeg of ik wist welke de verschillende bijgebouwen zijn die zich bevinden ten N-NW van de tempel van Kom Ombo, ma.w. links wanneer je voor de tempel staat.

Alexandre Barsanti, Rapport sur les travaux de consolidation exécutés à Kom Ombo, pendant l'hiver de 1913-1914
Annales du Service des Antiquités de l'Egypte, ASAE 15, p.168
https://archive.org/details/annalesduservice15egypuoft

Behalve de Romeinse putten en 'het bassin voor krokodillen' (en de mammisi), zijn dat...

.......................................................................

Een Romeins gebouw, 'Romeinse Poort' genoemd.

Afbeelding

Een heiligdom van de Romeinse Keizer Caracalla.

Afbeelding

Afbeelding

Koptische Kerk: een zuil.

Afbeelding

Een Koptisch gebouw, 'Pastorij' genoemd.
(Op de achtergrond gebouw Caracalla en zuil Koptische Kerk)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Kom Ombo NW heiligdommen

Berichtdoor yuti » Di Feb 04, 2014 1:06 pm

Een Romeins gebouw, 'Romeinse Poort' genoemd. - Philip Arrhidaeus

In zijn « Rapport sur les travaux de consolidation exécutés à Kom Ombo » uit 1913-1914
zegt Alexandre Barsanti :
« Il m’est impossible de dire quels étaient la destination et l’aspect de ce monument ».
Ik stel me ondertussen de vraag of men vandaag al iets meer weet over de inhoud en de vroegere bestemming van dit bouwwerk.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 04, 2014 7:01 pm

Yuti schreef over de 'Romeinse Poort':
Ik stel me ondertussen de vraag of men vandaag al iets meer weet over de inhoud en de vroegere bestemming van dit bouwwerk.

Dat weet ik niet, Yuti.
Ik krijg de indruk dat Barsanti dit gebouw restaureerde op ongeveer de plaats waar hij het gevonden had.
Rapport sur les travaux de consolidation exécutés à Kom Ombo, pendant l'hiver de 1913-1914, p. 172
https://archive.org/details/annalesduservice15egypuoft
"Porte Romaine, ouest nord... Enfin j'ai rebâti, avec les marches en pierre qui gisaient non loin de la, le petit escalier qui menait a la plate-forme."
Indien dat zo is, heb ik er wel geen idee van waarom in Porter & Moss, VI, Upper Egypt Chief Temples, op het plan p.178 een pijl getekend staat richting buiten de ommuring met vermelding "To Graeco Roman Gate". De opmerking op p.201 "On mound north op Temple" zal afgeleid zijn van Barsanti, p.172: "Elle sortait d'un tas de debris...", want ik krijg de indruk dat het onderzoek van Barsanti binnen de oude grote ommuring van de tempel bleef, af te leiden van hetgeen hij schrijft: "Côté Nord du Grand Temple. — II n'y avait là qu'un amas de mines et de décombres bouleversé par les chercheurs de sébakb, des trous énormes, des tas immenses de moellons , des amoncellements de pierres brisées et de briques, le tout pêle-mêle, sans aucun indice qui me permît de retrouver le niveau du sol ancien; je me suis donc arrêté ... à prendre pour niveau moyen de cet endroit celui du grand temple, et aujourd'hui toute cette esplanade, qui mesure environ 4400
mètres carrés de surface, se trouve presque de plain-pied avec le dallage du sanctuaire."

M.a.w.: Barsanti heeft alles ten NW onderzocht tot op een diepte gelijk aan het niveau van de tempel zelf, en ik vermoed niet buiten de oude grote ommuring.

................................................................................................

Ik kreeg ook nog een e-mail van iemand anders die me zei dat ik het verkeerd voorhad i.v.m. het gebouw van Caracalla, want dat dit een orientatie had, gelijk lopend met de zijmuur van de tempel zelf.
Voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempel_van_Kom_Ombo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... bo-map.png
(linksboven, waar staat: "Chappele de Sobek")
Ik durf dit tegenspreken. :wink:
De verwarring is mogelijk ontstaan omdat in Porter & Moss, VI, Upper Egypte Chief Temples, op het plan p.178, op dezelfde plaats waar het gebouw van Caracalla geschreven staat - zonder tekening van het gebouw zelf: "Chapel of Sobek (Caracalla)".
Het plan op Wikipedia komt hoogstwaarschijnlijk uit de Guide Blues, Hachette (zie hieronder) en daarop heeft het gebouw van Caracalla (met trapjes) de oriëntatie van 'de Koptische Pastorij'.
Ik vermoed dus dat men het plan uit Porter & Moss verkeerd geïnterpreteerd heeft in de Guides Bleus, en op andere plannen, alsook op Wikipedia.

Op dit onderstaande plan wordt linksboven het gebouw van Caracalla dus verkeerdelijk geörienteerd: het moet horizontaal getekend staan:
Afbeelding
Maar indien ik het zelf verkeerd voor heb, hoor ik dat graag.

...........................................................................................................

Hieronder nog eens een overzicht... de eerste foto van Marc De Klerck toont vooraan 'het vijvertje voor de krokodillen' en op de achtergrond, van links naar rechts de (zuil van de) Koptische Kerk, het gebouw van Caracalla, en de Koptische Pastorij.
Op de tweede foto respectievelijk blauw, rood, groen.

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat ik niet overdrijf met foto's, maar nog deze luchtfoto van Marylin Bridges, uit haar 'Egypt, Antiquities from above' (1996). De blauwe(paarse) pijl voor de Koptische Kerk, de rode voor Caracalla, en de groene voor de 'Pastorij'. De gele pijl duidt de 'Romeinse Poort' aan. Met een fuchsia kleurtje heb ik 'het bassin voor de krokodillen' aangeduid, dat vond ik wel zo passend. :wink:

Afbeelding

…………………………………………………………………………………………………….

Er zouden ook plannen i.v.m. dit alles staan in Badawi, Kom Ombo, Sanctuaires, IFAO, maar dat kan ik niet terugvinden op het internet.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 10, 2014 4:21 pm

I.v.m. de Sobek Kapel van Caracalla stuurde iemand me onderstaande identificatie van de cartouche op.

Misschien raar dat Dieter Arnold er geen melding van maakt in zijn 'Temples of the Last Pharaohs'.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Hydraulische installaties

Berichtdoor yuti » Ma Feb 10, 2014 6:29 pm

Bij mijn weten vinden we rond de tempel van Kom Ombo twee nilometers. Dikwijls heeft men het over een put of putten en dat komt wat verwarrend over.

Eén nilometer bevindt zich tussen de Nijl en de tempel. Naar de ingang van de tempel toe ligt deze constructie rechts van het geboortehuis (naast de huidige trappen).
Ik vermoed dat het hier gaat om een nilometer uit de Ptolemaische periode.

Afbeelding

De tweede nilometer (Romeinse periode) situeert zich ruw geschat langs de tempel tussen het Sobektempeltje en het geboortehuis.

Afbeelding
(SketchUp)

1.Rioleringstelsel

Afbeelding

2. Bezinkput en kleppen

Afbeelding

3.Bekken

Afbeelding

4.Daaltrap

Afbeelding

5. Citerne

Afbeelding

6. Diensttrap

Afbeelding

7.Nilometer

Afbeelding

Plaatselijke gidsen vertellen soms dat het bekken dienst deed als ruimte voor de heilige krokodillen van de tempel.
Dr Alexandre Badawy suggereert in zijn “Sanctuaire” dat dit nog zo geen gek idee is. Veel tempels uit die periode bezaten immers installaties voor de behuizing van heilige dieren.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 11, 2014 3:39 pm

Yuti schreef:
Eén nilometer bevindt zich tussen de Nijl en de tempel. Naar de ingang van de tempel toe ligt deze constructie rechts van het geboortehuis (naast de huidige trappen).

Ik heb (terug)gevonden waar ik gelezen had over de waterputten. Gewoon dit bij een opsomming van de verschillende architecturale onderdelen van Kom Ombo:
"... puits ptolémaique (devant le temple, dans l'axe), système de deux puits (romain, au nord-ouest), avec petit bassin pour crocodile, installation hydraulique et conduite d'eau entourant le temple sur 3 cotés (sauf de face) ..."
Adolphe Gutbub in Lexikon der Ägyptologie (1980), p.675.

………………………………………………………….

Yuti schreef:
Plaatselijke gidsen vertellen soms dat het bekken dienst deed als ruimte voor de heilige krokodillen van de tempel.
Dr Alexandre Badawy suggereert in zijn “Sanctuaire” dat dit nog zo geen gek idee is. Veel tempels uit die periode bezaten immers installaties voor de behuizing van heilige dieren.

Wel niet zo groot. Is het mogelijk dat het gaat om een verzorgingsplaats voor kleine krokodillen? Ik dacht aan een min of meer gelijkaardige, maar weliswaar nog kleinere structuur, welke gevonden is in Medinet Madi (Fajoem). Edda Bresciani schrijft in ‘Sobek, Lord of the Land of the Lake’ (Divine Creatures, ed. Salima Ikram, 2005, p.204) dat de eieren van de heilige reptielen daar in speciale daarvoor bestemde gebouwen bewaard werden en gekweekt.
Misschien werd het krokodillenbassin in Kom Ombo omringd door een gebouwtje met modderstenen muren?
Onderstaande twee foto’s uit het Krokodillenmuseum van Kom Ombo.

Terzijde, maar plezant om lezen:
“Of the Crocodile, Scink, and Hippopotamus.” Door Plinius de Oudere
Pliny's Natural History, vanaf p.518 van de 720
https://archive.org/details/plinysnaturalhis00plinrich

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 22, 2014 8:52 pm

Hier heb ik naar gezocht, maar iets anders dan dat deze structuur hoogstwaarschijnlijk bij het Geboortehuis (mammisi) van Kom Ombo hoort, kan ik niet te weten komen. Weet iemand meer?

De achterzijde van de mammisi beschouw ik als het noorden, de linker zijkant van de mammisi (wanneer je er voor staat) als het westen.

In dezelfde lijn van de mammisi gaat een trap vanuit het noorden naar het zuiden onder de grond, maakt dan aan het einde van de treden op een plat vlak een draai van 90° graden naar het westen, en gaat dan overdekt en gelijdelijk terug naar boven in westelijke richting.

Ik heb er dus geen idee van wat dit is.

Op deze luchtfoto heb ik de trap met een rode pijl aangeduid:
Afbeelding

Op een plan van de mammisi uit P&M heb ik met rood aangeduid waar de trap begint, en waar de overdekte gang naar het westen loopt.
Afbeelding

Hier kijk je in noordelijke richting. De mammisi is duidelijk te zien, met daarvoor vlak bij de voeten van die meneer de overdekte gang die een west-oost as heeft. Die schuin oplopende gang komt boven de grond in het westen, ongeveer bij dat verlichtingspaaltje.
Afbeelding

Kijkend naar het zuiden, is dit de trap:
Afbeelding

Dezelfde trap, maar dan van beneden, en kijkend naar het noorden:
Afbeelding

Onderaan de trap is er geen doorgang naar het oosten, maar krijg je deze constructie te zien, wat niet op een gewone blinde muur lijkt:
Afbeelding

De gang loopt dan overdekt verder naar het westen:
Afbeelding

Deze laatste foto van de uitgang van de oost-west as, gefotografeerd in oostelijke richting. De vriendelijke dame ging er overal bij staan om een beetje de grootte in te kunnen schatten... veel volk was er die dag niet in Kom Ombo - eigenlijk bijna geen.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden