Harpocrates, voorstellingen van ...

Moderator: yuti

Harpocrates, voorstellingen van ...

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 25, 2014 6:29 pm

Vakantiefoto’s ! ;-)

Onlangs in gesprek met iemand over de overdracht en het voorbestaan van ideeën en iconografie, niet alleen door de tijd heen in dezelfde cultuur, maar ook van de ene naar andere cultuur. Over afbeeldingen waarvan men later niet meer weet wat het precies betekent omdat bijvoorbeeld de voorstelling (ongeveer) gebleven is, maar het achterliggende idee al lang vergeten werd. Zo zijn er nogal wat in het oude Egypte: bijvoorbeeld kronen, en emblemen van goden… geen mens meer die het precies weet.

Onderstaand voorbeeld: iets wat ik me al een tijdje afvraag … heeft het een met het ander te maken?

Kindje Horus kennen we allemaal van deze voorstelling: Isis lactans. Horus op de schoot van zijn moeder. Dit mooi (en groot) voorbeeld in het Mariemont Museum, uit de Derde Tussenperiode, XXVIste dynastie, brons, H ong. 50 cm
Afbeelding

Niettegenstaande er ook staande beeldjes bestaan van Kindje Horus - of Harpocrates in Griekse tijd - vindt je veel voorbeelden van hem zittend, met de Koninklijke Kronen, en de vinger in de mond. Dit eerste voorbeeld in het MAS, Antwerpen:
Afbeelding

Een gelijkaardige – zittende - Harpocrates in de Musei Vaticani:
Afbeelding

Naast beeltenissen van Harpocrates – die duidelijk grote belangstelling genoot tegen de Romeinse periode in Egypte – in allerlei houdingen (hopelijk werkt deze link)
http://www.globalegyptianmuseum.org/adv ... ton=Search
bestaan ook tal van terracotta beeldjes, waar Harpocrates zittend voorgesteld wordt, zoals dit in het Museo Egizio van Turijn. Iets wat lijkt op de Dubbele Kroon, en een vinger in de mond, hier op een paard:
Afbeelding

Ook in het Museo Egizio, deze keer zittend op een gans. (Met mijn streepjeshemd weerspiegelend in het glas van de vitrinekast. :( )
Afbeelding

In het Louvre, Harpocrates zittend op een cobra:
Afbeelding

Nog in het Louvre, tal van gezeten figuren: op paarden, tweede van rechts op een mij onbekend dier met vinger in de mond, maar met misschien iets wat - nog - minder lijkt op een dubbele kroon, de twee rechtse: op een paard, en op een vos?... maar in beide gevallen niet met de vinger in de mond, of met een (dubbele) kroon:
Afbeelding

Twee vragen:
- Kunnen (sommige van) deze dieren Isis voorstellen? Zittende op de schoot van … Bij die cobra in het Louvre wordt de vraag gesteld.
- Zijn onderstaande ook voorstelling van Harpocrates?

In het Museo Egizio van Turijn is ook dit te zien, volgens het museumbordje een naakte jongeman op een zeug. Staat er bij vermeld dat gelijkaardige voorwerpen ook gevonden zijn op Italiaanse sites.
Afbeelding

En dat moet lukken, in het Museo Civico Archeologico in Milaan (geen voorwerpen uit Egypte in deze afdeling, niet in het Castello Sfozesco dus, maar op de Corso Magenta) zag ik enkele dagen later deze beeldjes. Onderaan een naakte jongeman op een zeug (of biggetje?). En rechts een beeldje van “een jongeman” op een gans.
Geen sprake meer van Harpocrates. Vinger niet in de mond. Niets dat op de dubbele kroon lijkt.
Is dit toch nog steeds Harpocrates? Het doet er mij toch goed aan denken.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden