Hoog - Nadura in de Kharga Oase

Moderator: yuti

Hoog - Nadura in de Kharga Oase

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 24, 2014 2:14 pm

Hoog - Nadura, Kharga

Nadura is de moderne naam voor een kleine tempel in de Kharga Oase, ongeveer een kilometer ten zuidoosten van de Hibis tempel. De reliëfs dateren van de tijd van de Romeinse Keizers Hadrianus (117-138 na Chr.) en Antoninus Pius (138-161 na Chr.). Onder deze laatste was er ook bouwactiviteit in Qasr el Zayan in de Kharga Oase en in Dush in het zuiden ervan. De naam Nadura komt van het Arabisch, en is waarschijnlijk een verwijzing naar het uitzicht dat men heeft vanaf de heuvel waarop de tempel zich bevindt.
Foto 1
Afbeelding

De tempel is moeilijk zichtbaar achter de overblijfselen van de hoge omringende muren.
Foto 2
Afbeelding

Vroeger was het heiligdom nog meer aan het zicht onttrokken. Hieronder een gedeelte van die omheiningmuren.
Foto 3
Afbeelding

Een (latere?) structuur binnen de omheiningmuur.
Foto 4
Afbeelding

Tussen de hoge omheiningmuren en de tempel zijn weinig modderstenen gebouwen te zien – of ze zijn inmiddels verdwenen. Dit in tegenstelling tot bij andere tempels in de Kharga Oase die de naam Qasr (fort) dragen, zoals Qasr el Ghueita of Qasr Zayan – of Duch in het zuiden. Wegens op een hoogte gelegen en gezien de moeite die in het bouwen van deze muren is gegaan, zal de plaats toch wel van enige strategische betekenis geweest zijn.
Foto 5
Afbeelding

De pronaos van de tempel, binnen de ommuring, gezien vanaf het zuidoosten, met op de voorgrond de nu verdwenen schermmuur.
Foto 6
Afbeelding

Voor de schermmuur, de ingang van de pronaos, bevindt zich op de as van de tempel een aangelegde strook met op het einde ervan (weg van de tempel dus) een structuur. Ik zag hier geen poort in zoals afgebeeld in de reconstructietekening in l’Egypte Restituée, Tome 2, Sites et temples des déserts, p. 97. Het deed me denken aan een tribune, zoals de welbekende van Karnak.
viewtopic.php?f=16&t=2831
Of de voor de tempels van Tod en Medamud:
viewtopic.php?f=14&t=2083
viewtopic.php?f=14&t=1961
Toegegeven: een tribune (een onthaal-platform voor de goden-processies), die normaal gelinkt wordt aan de Nijl, of althans aan een kanaal, hier op een heuvel in de Kharga Oase, dat lijkt zeer eigenaardig. Maar ik herkende bij andere tempels in de buurt veel duidelijker iets gelijkaardigs, waarover later in een andere post meer. Toch twijfel ik aan mijn identificatie, specifiek in verband met deze tempel, omdat er volgens Dieter Arnold, ‘Temples of the Last Pharaohs’, p. 267 slechts twee poorten waren: in het westen van de omheiningmuur en een kleinere in het noorden. Maar niettegenstaande deze structuur zich in het oosten bevindt staat het dus wel recht op de ingang van de eigenlijke tempel. Een puur ceremoniële tribune? Indien iemand een andere betekenis kan geven aan deze korte “laan” en deze structuur, verneem ik dat zeer graag.
Foto 7
Afbeelding

Serge Sauneron zag hier een tempel voor de godin Moet, maar volgens David Klotz is Hoog-Nadura gewijd aan Chonsoe.
Klotz David, Chonsu at Nadura temple, GM 226, 2010, p. 25-34.
http://www.yale.edu/egyptology/nadura.htm
Dit reliëf op het linteel van de deur die naar het heilgdom en de naos leidt zou eerder Chonsoe tonen (Chonsoe in Thebe Neferhotep) en niet Re-Horachti zoals staat in de beschrijving van de tempelscènes in Porter & Moss VII, Nubia, The Deserts and Outside Egypt, p.290-291, (6).
http://topbib.griffith.ox.ac.uk//pdf.html
Foto 8
Afbeelding

De reliëfs op de binnenmuren van het nog overeind staande pronaos-gedeelte hebben wel danig te lijden gehad, niet alleen door de vele eeuwen wind en zand, maar ook door vernielingen in de laatste decennia. Een voorbeeld is wat er in deze scène verdwenen is sedert 1976: de koning offert aan Chonsoe, een godin met leeuwinnen hoofd en drie godinnen met tamboerijn.
http://www.yale.edu/egyptology/nadura_i ... large.html
Ook heb ik niets teruggevonden van “de twee enigmatische figuren op een linteel van Hoog-Nadura”, waar Serge Sauneron naar verwijst in zijn artikel Les Temples Gréco-Romains de l’Oasis de Khargéh, p. 25-26 en Pl.II, in: Bifao 55, 1955, en die Philippe Derchain volgens Sauneron zag als mogelijk Dioscuren.
http://www.ifao.egnet.net/bifao/55/
Foto 9
Afbeelding

Farao offert wijn en Nechbet jaren aan Chonsoe, afgebeeld met dubbele kroon en mensenhoofd.
Foto 10
Afbeelding

Een foto van wat er overblijft van het heiligdom en de naos, zicht op het westen.
Foto 11
Afbeelding

Idem als hierboven, maar zicht op het oosten, met de nog overeind staande, onversierde westelijke muur van de pronaos.
Foto 12
Afbeelding

David Klotz schrijft dat Chonsoe in Thebe ten minste twee gebouwen voor zijn cultus had: de grote tempel in Karnak en een kleinere mammisi voor Chonsoe het kind in het Moet complex, en dat de hier beschreven tempel van Nadura de voornaamste cultusplaats was voor Chonsoe in de Kharga Oase, maar dat er misschien nog een afzonderlijke mammisi bestond, dichter bij Hibis.
Misschien is dat “Laag-Nadura”, vraag ik me af. De overblijfselen van dat tempeltje liggen aan de voet van de heuvel van Hoog-Nadura. Laag-Nadura bevindt zich op ongeveer een halve kilometer van Hoog-Nadura en op een lijn tussen deze laatste en Hibis tempel.
Voor Laag-Nadura, zie: viewtopic.php?f=14&t=3373
Laag-Nadura vanaf Opper-Nadura:
Foto 13
Afbeelding

Uitzicht vanaf Hoog-Nadura op de Hibis tempel.
Foto 14
Afbeelding

De Christelijke begraafplaats Bagawat, gezien vanad de heuvel van Hoog-Nadura.
Foto 15
Afbeelding

Grondplan van het tempeltje van Hoog - Nadura met aanduiding van enkele foto's hierboven.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden