Qasr el Aguz

Moderator: yuti

Qasr el Aguz

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 10, 2018 7:19 am

Afbeelding

Qasr el Aguz / Qasr el Agouz is de moderne Arabische naam “kasteel van de oudere” voor een Ptolemaeïsch tempeltje voor Thot tempeltje ( zie ook: viewtopic.php?f=14&t=3803 ) op de westelijke oever van Luxor, even ten zuiden van Medinet Haboe en het gebied van Djeme. Het werd opgericht, althans versierd onder de regering van Ptolemaeus VIII. Naast Thot werden Amenhotep en Imhotep vereerd, maar er zijn eveneens reliëfscènes voor de koninklijke vooroudercultus.

Mallet, Dominique, Le Kasr el-Agoûz, MIFAO 11, 1909
https://archive.org/details/MIFAO11
Porter & Moss II, Theban Temples, p. 527-530, plan XLIX
http://www.griffith.ox.ac.uk/topbib.HTML
Osirisnet, Qasr el-Aguz
https://www.osirisnet.net/monument/kasr ... ouz_01.htm
Alain Guilleux, Le temple de Qasr el Agouz
http://photosegypte.com/galerie-qasr-el ... -agouz.php
Volokhine, Youri, Le dieu Thot au Qasr el-Agoûz, Bifao 102, 2002, p.405-423
http://www.ifao.egnet.net/bifao/102/
Arnold Dieter, Temples of the Last Pharaohs, 1999, p.198 en 200.

Aan de gegevens en de foto’s die te vinden zijn op bovenstaande linken, kan ik bitter weinig toevoegen. Osrisnet bijvoorbeeld heeft ook hier weer fenomenaal werk geleverd!
Dus hieronder simpelweg enkele van mijn vakantie foto’s - januari 2018.

A Inkomhal en buitenkant tempel
De tempel bestaat uit een nu grotendeels verdwenen hogere inkomhal (Arnold, p.200) van 14 meter breedte en een 13 meter lang in drie dwarse kamers onderverdeeld lager gebouw van 8 meter breedte (foto A1). De muren van de inkomhal lijken tegen de zijkant van de rest van de tempel aangebouwd (foto A2). Zeker is dat de ingang van deze structuur een dubbele deur had. (foto A3-A4). In deze inkomhal waren twee doorgangen voorzien naar de buiten-zijkant van de tempel en later werd een lage doorgang gehakt in de zuidelijke muur (foto A5).
De tempel was voorzien van een overhangende kroonlijst (foto A1) en een verticale en horizontale torus (foto A6). De achterste (westelijke) buitenmuur heeft bovenaan wat lijkt een overblijfsel of de aanzet van een waterspuwer. (foto A7).
Arnold zegt: ‘De laatste kamer kan het heiligdom geweest zijn, maar zij-ingangen leiden onmiddellijk naar buiten, wat eigenaardig is voor het meest heilige deel van de tempel.” (foto A8) Maar zoals blijkt uit de aan de binnenkant verdwenen reliëfs waar die twee doorgangen zitten, zijn dit latere “moderne” deuren. (zie verder: D, Kamer 3, Heiligdom)

Afbeelding

A1
Afbeelding

A2
Afbeelding

A3
Afbeelding

A4
Afbeelding

A5
Afbeelding

A6
Afbeelding

A7
Afbeelding

A8
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Qasr el Aguz

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 10, 2018 7:25 am

Qasr el Aguz
B Eerste kamer
De façade van deze kamer is volledig onbewerkt, evenals de binnenmuren. Enkel boven de ingang (in de voorhal) bevindt zich een gevleugelde zonneschijf met uraei (foto B1). Ook in deze doorgang van anderhalve meter zaten twee deuren (foto B2).
Een gedeelte van het plafond is verdwenen (foto B3), dus in deze kamer kunnen goeie foto’s gemaakt worden… van onversierde muren. :-)
Bovenaan in de zijmuren bevinden zich kleine lichtvensters (foto B3 en B4) en in de zuidelijke muur is een doorgang, die voor zover ik kan oordelen, niet later uitgehakt werd (foto B5).

Afbeelding

B1
Afbeelding

B2
Afbeelding

B3
Afbeelding

B4
Afbeelding

B5
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Qasr el Aguz

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 10, 2018 7:27 am

Qasr el Aguz
C Tweede kamer
Ik wil me er niet vlug vanaf maken :-) , maar zoals ik al zei: enkel wat foto’s zonder beschrijving. Osirisnet is hiervoor meer dan uitstekend: https://www.osirisnet.net/monument/kasr ... ouz_01.htm
En het is wachten op een nieuwe publicatie over deze tempel. Bij de verschillende wanden zal ik hieronder telkens de pagina’s vermelden van het werk van Dominique Mallet, Le Kasr el-Agoûz, MIFAO 11, 1909
https://archive.org/details/MIFAO11
Het onafgewerkte valt op in deze kamer: geschilderde scènes, deels uitgehakte reliëfs en volledig afgewerkte reliëfs. Raar is, vind ik, dat de reliëfs onderaan uitgehakt zijn en boven de scènes nog in tekening staan. Begon men dus onderaan op de muren met de reliëfs uit te hakken?
Thot van Djeme valt op en Imhotep en Amenhotep zoon van Hapoe ook.
Er zijn hier eveneens lichtvensters in de zijmuren.

Oostelijke muur
- Links van de deur, foto’s C1-4, Mallet p.46-49.
- De ingang (weerom ooit met twee deuren), foto’s C5-11. Mallet p.29-35. Op het plafond loopt vanaf hier tot de ingang van de derde kamer een geschilderde strook met gieren met gespreide vleugels (foto C7 en C8). Mallet p.57.
- Rechts van de doorgang, foto’s C12-13. Mallet p.37-39. Op deze wand worden na Thot v.l.n.r. Imhotep en Amenhotep zoon van Hapoe afgebeeld.

Zuidelijke muur
Foto’s C14-15, Mallet p.40-43. Thot van Djeme, gevolgd door Hu en Sia.

Westelijke Muur.
- Links van de deur, foto’s C16-19, Mallet p.43-46. Bovenaan zit, voor de koning en koningin, Thot van Djeme en staat (nog een) Thot, met tussen hen in zijn gemalin Nehemetawai of Nehemtawy, met sistrum op haar hoofd. Let op de nog aanwezige rasters die aangebracht werden voor de verhouding van de tekeningen. viewtopic.php?f=17&t=3691
Onderaan voorbeeld van overgang getekende scène naar reeds afgewerkte reliëfs.
- De doorgang naar het Heiligdom, foto’s C20-21, Mallet p.57-59.
- Rechts van de doorgang, foto’s C22-24, Mallet p.51-55. Bovenaan een spiegelbeeld van de bovenste scène links van de doorgang, foto C16. In de onderste scène worden antilopen geofferd. En onderaan een strook met koning en koningin gevolgd door offerdragers voor waarschijnlijk Thot en Nehemtawy. Mallet p.36-37.

Noordelijke muur
Foto’s C25-28, Mallet p.49-51.

Afbeelding

C1
Afbeelding

C2
Afbeelding

C3
Afbeelding

C4
Afbeelding

C5
Afbeelding

C6
Afbeelding

C7
Afbeelding

C8
Afbeelding

C9
Afbeelding

C10
Afbeelding

C11
Afbeelding

C12
Afbeelding

C13
Afbeelding

C14
Afbeelding

C15
Afbeelding

C16
Afbeelding

C17
Afbeelding

C18
Afbeelding

C19
Afbeelding

C20
Afbeelding

C21
Afbeelding

C22
Afbeelding

C23
Afbeelding

C24
Afbeelding

C25
Afbeelding

C26
Afbeelding

C27
Afbeelding

C28
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Qasr el Aguz

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 10, 2018 7:31 am

Qasr el Aguz
D Derde kamer
Zoals hierboven vermeld ik per wand de desbetreffende pagina’s in het werk van Dominique Mallet, Le Kasr el-Agoûz, MIFAO 11, 1909: https://archive.org/details/MIFAO11
Deze kamer, het Heiligdom, lijkt grotendeels afgewerkt geweest te zijn: geen rood getekende scènes meer, maar reliëfs… en de reliëfs zijn beschilderd geweest, evenals het plafond.
Lichtvensters in de zijmuren zoals in voorgaande kamers.
Twee later toegevoegde doorgangen (niet helemaal tot op het niveau van de vloer) in de zijmuren.
Ook in deze kamer worden goden genoemd die verblijven in Djeme.
https://www.osirisnet.net/monument/kasr ... ouz_04.htm
https://www.osirisnet.net/monument/kasr ... ouz_05.htm
https://www.osirisnet.net/monument/kasr ... ouz_06.htm

Oostelijke muur
- Links van de ingang, foto’s D1-5, Mallet p.89-93. Bovenaan tweemaal de koning offerend aan voorouders en onderaan koning en koningin voor Thot, Horus en Nephtys. Helemaal onderaan een strook met offerdragers, Mallet p.61.
- De ingang (ooit met twee deuren), foto’s D6-7, Mallet p.57-59. Vanaf hier start in het midden van het plafond een strook met gieren met opengesperde vleugels (foto D8), met aan beide zijden daarvan een plafondversiering van met witte sterren met rood middelpunt op blauwe achtergrond, (noorden: foto D9, zuiden: foto D10), Mallet p.101-103.
- Rechts van de ingang, foto’s D11-13, Mallet p.66-69. Bovenaan, net zoals aan de andere kant van de ingang, twee scènes van de koning die offert aan zijn voorouders. Onderaan, twee scènes: koning offert aan Amon en koning offert aan Osiris en godin. Offerdragers helemaal onderaan, Mallet p.60.

Zuidelijke muur
Foto’s D14-17, Mallet p.70-76. Offerdragers onderaan, Mallet p.60. Bovenaan drie offerscènes, onderaan koning voor Thot in schrijn en koning voor bark die doormidden gesneden wordt door latere doorgang.

Westelijke muur
Foto’s D18-26, Mallet p.76-89.
Bovenste register, v.l.n.r.: koning voor Chonsoe en koning voor Isis (D18), koning en koningin voor Thot van Djeme en Nehemtawy (D19), koning en koningin voor Thot van Djeme en Maät (D20), koning voor Nehemtawy en koning voor Thot van Djeme (D21).
Midden register, v.l.n.r.: koning voor Amon, Amonet, Kek en Keket (Hermopolitaanse Ogdoade) (D22), koning voor Amon-Re en Moet (D23), koning voor Amon-Re en Chonsoe (D24), koning voor Heh, Hehet, Noen en Noenet (Hermopolitaanse Ogdoade) (D25).
Onderaan, offerdragers en koning en koningin voor Thot van Djeme en Nehemtawy (D26), Mallet p.62-65.

Noordelijke muur
Foto D27, Mallet p.93.

Afbeelding

D1
Afbeelding

D2
Afbeelding

D3
Afbeelding

D4
Afbeelding

D5
Afbeelding

D6
Afbeelding

D7
Afbeelding

D8
Afbeelding

D9
Afbeelding

D10
Afbeelding

D11
Afbeelding

D12
Afbeelding

D13
Afbeelding

D14
Afbeelding

D15
Afbeelding

D16
Afbeelding

D17
Afbeelding

D18
Afbeelding

D19
Afbeelding

D20
Afbeelding

D21
Afbeelding

D22
Afbeelding

D23
Afbeelding

D24
Afbeelding

D25
Afbeelding

D26
Afbeelding

D27
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Qasr el Aguz

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 14, 2018 3:30 pm

Dr. René Preys was zo vriendelijk de twee goden op mijn foto C26 hierboven te identificeren: Sedjem (horen) en Iret (zien).
En toen viel mijn Egyptische pond: aan de andere kant van de kamer staan immers in een spiegelbeeld scène Hu (uitspraak) en Sia (begrip): vergelijk foto’s C25 en C15.

Voor afbeeldingen in tempels van beide goden, kan in Porter & Moss gezocht worden onder “Hearing” en “Seeing”, zoals index P&M VI p.260 en 263.
http://www.griffith.ox.ac.uk/topbib.HTML

- Brunner-Traut Emma, Der Sehgott und der Hörgott in Literatur und Theologie, In: Jan Assman e.a. (eds.) Fragen an die altägyptische Literatur, Gs Eberhard Otto, Wiedbaden, 1977, p.125-145
- Altenmüller Hartwig, Seschat, Jrj un Sdm als Garanten einer glücklichen Regierungszeit, In: Festschrift Arne Eggebrecht, Hildesheimer Ägyptologische Beiträge 48, 2002, p.1-10
http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/prop ... j_2002.pdf

Ook had ik volgende twee artikels over Qasr el Aguz nog niet gelezen voor het samenstellen van bovenstaande fotoreeks:

- Jenkins Michael, Qasr el ‘Aguz, The” temple of Thot” on the West Bank at Luxor, KMT Journal, 21/4, 2010, p. 50-61.
Michael Jenkins maakt op p. 53 eenzelfde bedenking over de omzetting van geschilderde scènes naar reliëf zoals ik hierboven in mijn derde berichtje ‘C Tweede kamer’: waarom begon men in de tweede kamer onderaan op de muren de reliëfs uit te hakken?

- Traunecker Claude, Le temple Qasr el-Agoûz dans la nécropole thébaine, ou Ptolémées et savants thébains, BSFE 174,‎ 2009, p. 29-69
Claude Traunecker verdeelt de tempel in pronaos, voorvertrek, offerkamer en heiligdom. Het voorvertrek is iets hoger dan de volgende twee kamers. De tempel is kwetsbaar voor aardbevingen omdat de muren opgetrokken zijn met dunnere stenen en slechts rusten op een enkele funderingslaag. De pronaos zou een latere toevoeging uit de Romeinse tijd kunnen zijn.
De tempel is gebouwd op een groter modderstenen gebouw dat niet gedateerd kan worden, maar misschien is dit “de Geliefde Plaats van Thot” uit het Nieuwe Rijk, waarnaar in teksten verwezen werd. Qasr el Aguz is in Koptische tijd getransformeerd in een Kerk en toen werden de reliëfs beschadigd en het heiligdom voorzien van twee doorgangen.
De tempel is in eerste instantie gewijd aan ‘Thot-sotem de grote god die verblijft op de Heuvel van Djeme’ die zeer aanwezig is in de scènes op de muren en in tweede instantie aan ‘Thot-djed-her, de ibis, de grote god, heer van Maät, die verblijft op de Heuvel van Djeme’.
Traunecker benadrukt dat de geschilderde en niet in reliëf uitgehakte scènes in de offerkamer (bijvoorbeeld foto’s hierboven C1-12-14-22-25) geen voorontwerpen zijn, maar eerder als in schilderwerk afgewerkte scènes moeten worden gezien, tot er gelegenheid was of middelen genoeg waren om die muren in reliëf om te zetten… wat dus gedeeltelijk gebeurd is (bijvoorbeeld foto’s hierboven C3-18-23).
Fig. 8 in het artikel van Traunecker toont een overzicht van de scènes in de offerkamer en Fig. 10 toont een schema van de scènes in het heiligdom. Er dient in de scènes onderscheid gemaakt te worden tussen het voor de bezoeker direct zichtbare, namelijk de zuidelijke, westelijke en noordelijke wanden en in tweede instantie de oostelijke wanden die dus gezien worden bij het naar buiten gaan van de tempel. Op de oostelijke wand van de offerzaal wordt een link gelegd tussen enkele architecturale ondernemingen van Ptolemaeus VIII: de tempel van Opet, de tempel van Djeme, Deir el Bahari (Ptolemaeïsch heiligdom in de tempel van Hatsjepsoet, P&M II p. 367-368, Inner room XIV) en de tempel van Deir el Medina. (Zie voor een opsomming van de werken van Ptolemaeus VIII: Dieter Arnold, Temples of the Last Pharaohs, p. 193-205 en meer bepaald in deze context p. 197- 200.) De oostelijke wand van het heiligdom toont een koninklijke voorouderverering en legitimatie van het koningschap van Ptolemaeus VIII.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen


Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron