Geboortetempel of mammisi

Moderator: yuti

Berichtdoor ancheperoere » Di Nov 27, 2007 2:49 pm

Ik zal zeker niet ontkennen, zoals ik in mijn eerdere reactie heb aangegeven dat op het niveau van gedachtengoed er e.e.a. elkaar beïnvloed kan hebben. De vraag is of die beïnvloeding uit Egypte afkomstig is. Reinigingsrituelen zijn wijd verbreid, ook in de romeinse wereld en daarvoor. Is het christelijke doopritueel dan afgeleid van het egyptische voorbeeld? Dat weet je niet. Hetzelfde geldt voor de schepping van Adam of de scheppingsmythe van Chnoem. Wat aardig is, is dat je bij een hoop verschillende culturen en religies dezelfde type van rituelen terug ziet komen. Het is lastig te bepalen wat de oorsprong is.

Dit geldt min of meer ook voor architectuur. Zaken zoals axialiteit, omhoog lopen van vloeren in tempels (kerken) richting het heiligste deel van het gebouw, baldakijn vs. ciborium, zaken die al eerder in dit verband genoemd zijn.

Om een mogelijk verband meer geloofwaardigheid te geven moet je denk ik twee vragen beantwoorden:
1. hoe is het verband tot stand gekomen => waar blijkt dat uit en
2. hoe verklaar je het verband (waaromvraag).
Dat laatste is m.i. vooral belangrijk, omdat je hiemee een ogenschijnlijk groot gat kunt overbruggen, een gat in tijd of een gat in geografisch opzicht. Maar je moet er wel een verklaring voor hebben. Het feit dat iets op elkaar lijkt en er dan een conclusie uit trekken, is niet zorgvuldig. Voorbeeld: een narcis is geel van kleur, een zonneboem is geel van kleur. Als je de argumentatie volgt die hier gegeven wordt, zou je mogen concluderen dat alle bloemen geel zijn ... maar dat is toch niet zo?
ancheperoere

Re: Geboortetempel of mammisi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 08, 2013 7:19 pm

Ik weet niet wat precies en hoeveel dit wil zeggen over beïnvloeding van architecturale kenmerken, maar het grondplan van de Basilica di Santa Maria Sopra Minerva in Rome
http://nl.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_sopra_Minerva
zou wel eens iets kunnen te maken hebben met dat van de heiligdommen van Isis en Serapis.

Hieronder p. 443 van 'The Egyptian Revival, Ancient Egypt as the inspiration for Design Motifs in the West' (2005) van James Stevens Curl:
" It should be noted how part of the church of Santa Maria sopra MInerva relates to geometries established bij the Isaeum "
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden