De vernietiging van de bibliotheek in Alexandrië

Moderator: yuti

De vernietiging van de bibliotheek in Alexandrië

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 02, 2007 2:11 pm

Het Museon in Alexandrië bestond uit verschillende delen, onder meer dus een universiteit en de bekende grote bibliotheek; een idee van Demetrius Phalereus in de tijd van Ptolemaeus I Soter, zo rond 290 v.Chr.

Tijdens de regering van Ptolemaeus III Euergetes werd ongeveer in 235 v.Chr. wegens plaatsgebrek uitbreiding gezocht voor de bibliotheek in de Temple van Serapis of het Serapeum (bij de zuil van Pompeius).

De vernietiging van de geschriften in Alexandrië gebeurde grotendeels in drie stadia:
1) Toen Julius Caesar samen met Cleopatra VII in 48 v.Chr. belegerd werd door Ptolemaeus XIII, liet hij de Egyptische schepen in de haven in brand steken om een vrije doorgang te verkrijgen voor de Romeinse troepen die hij ter hulp ingeroepen had. Waarschijnlijk sloeg hierbij de brand over naar de stad en vernietigde grotendeels de bibliotheek.
2) Zenobia, koningin van Palmyra (nu in Syrië), verklaarde zich een afstammelinge van Cleopatra VII en eigende zich Egypte toe. Tijdens gevechten met Keizer Aurelianus in Alexandrië in ong.270 na Chr. werd een deel van het Museon vernield.
3) In 391 na Chr. verbood Keizer Theodosius elke godsdienst behalve het Christendom. Tijdens gevechten tussen de ‘heidenen’ en Christenen die waarschijnlijk aangespoord werden door Theophilus, de bisschop van Alexandrië, werd de Tempel van Serapis vernield.

Of er nu nog veel geschriften overbleven is de vraag. De bekende ‘heidense’ geleerde en filosofe Hypatia schijnt nog les gegeven te hebben in wat overbleef van het Museon, maar werd in 415 na Chr. - misschien op instigatie van Cyril, de bisschop van Alexandrië - door een woedende menigte ter dood gebracht.

- Mij lijkt het vreemd dat Ptolemaeus XIII met een geweldige troepenmacht niet in staat was om – gedurende máánden - de koninklijke paleizen op Cleopatra en Caesar te veroveren.

- In welke mate werden de onlusten en de vernietigingen in Alexandrië ingegeven door Rome en Constantinopel teneinde het zwaartepunt van wetenschap en Christendom te verleggen?

- Ik heb eens ergens gelezen dat de Christenen die de Tempel van Serapis in Alexandrië vernietigden in bepaalde tekens in de tempelmuren een Christelijk symbool zagen.
Het anch teken als het kruis en de stralenkrans?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 22, 2007 4:17 pm

Ik schreef hierboven:
Ik heb eens ergens gelezen dat de Christenen die de Tempel van Serapis in Alexandrië vernietigden in bepaalde tekens in de tempelmuren een Christelijk symbool zagen.
Het anch teken als het kruis en de stralenkrans?

Ooit nam ik deze foto in Dendera ... misschien werd het anch teken aangepast door de eerste Christenen?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 31, 2007 9:30 pm

Ik schreef hierboven
- Mij lijkt het vreemd dat Ptolemaeus XIII met een geweldige troepenmacht niet in staat was om – gedurende máánden - de koninklijke paleizen op Cleopatra en Caesar te veroveren.

Caesar was op Egyptische bodem geland met 3.200 infanteriesoldaten en 800 cavalarie, lees ik in 'A History of Ptolemaic Empire' van Günther Hölbl, p. 233. (Twee kleine - uitgedunde legioenen). Hij zegt er in voetnoot wel bij dat een derde legioen hem later vervoegde.

De later vermoorde Achillas arriveerde aan het hoofd van een Egyptisch leger van 20.000 man.

- Gebeurde de vrijlating van Ptolemaeus XIII ongeveer op hetzelfde ogenblik als de aankomst van versterkende troepen voor Caesar (Mithridates van Pergamon en andere versterkingen, misschien ook van troepen van Cleopatra), zodat Caesar eigenlijk niet zóveel risceerde toen hij Ptolemaeus XIII liet gaan?

- Bestond een gedeelte van de troepen van Achillas/Ganymedes/Arsinoë IV/Ptolemaeus XIII ook niet uit Gabiniani? Zouden die Romeinen wel hard gevochten hebben tegen Caesar?

Ik zag Alexandrië eigenlijk niet als een versterkte stad. Daarom was mijn eerdere vraag hoe Caesar met zijn veel kleinere leger kon standhouden tegen de Egyptische troepen, die ook gesteund werden door het gewone volk. Maar misschien - rekening houdend met bovenstaande gegevens - was de situatie van Caesar nog zo slecht niet.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 02, 2007 6:28 pm

Ik schreef hierboven:
3) In 391 na Chr. verbood Keizer Theodosius elke godsdienst behalve het Christendom. Tijdens gevechten tussen de ‘heidenen’ en Christenen die waarschijnlijk aangespoord werden door Theophilus, de bisschop van Alexandrië, werd de Tempel van Serapis vernield.

Of er nu nog veel geschriften overbleven is de vraag.

Alan K. Bowman schrijft in 'Egypt after the Pharaohs' (1986) p. 225:
"The Great Library itself might have perished in the destruction of the palace quarter in the early 270s and the daughter library during, or soon after, the destruction of the Serapeum in 391. Neither seems to have been in existence at the time of the Arab conquest."

Maar Philipp Vandenberg (okee, heeft niet de reputatie altijd de meest betrouwbare bron te zijn) schrijft in 'Caesar & Cleopatra' (1986) p. 130:
" ... onder de christelijke bisschop Theophilus ... , werd de bibliotheek voorgoed aan de vernietiging prijsgegeven. Maar zelfs toen was er zoveel overgebleven van het rijke bezit van de bibliotheek dat kalief Omar I in 641 na Chr. bij de verovering van Alexandrië voldoende stookmateriaal voor de openbare badhuizen aantrof ... "
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Zo Mei 17, 2009 9:12 pm

Voor diegenen die meer willen weten over dit onderwerp: Voor het vak 'méthode d'édition des textes' werden wij in groepjes opgedeeld die allen een aspect van de bibliotheek van Alexandrië moesten bespreken.
De vele theorieën van haar vernietiging kwamen uitvoerig aan bod.

Diegenen die willen (en het Frans machtig zijn), kunnen van mij via mail de resultaten ontvangen in de vorm van de rapporten die de studenten hebben geschreven.

Gelieve deze werkjes dan natuurlijk te beschouwen als literatuur en geen plagiaat te plegen...
Heraclius

Terug naar Ptolemaeïsche en Romeinse perioden