Funeraire sledes en baldakijnen

Moderator: yuti

Funeraire sledes en baldakijnen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 19, 2009 8:58 pm

Hoe raakte de mummie tot bij de tombe? Op een slede onder een baldakijn.
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/b-gallery01/#

Samen met de vele afbeeldingen in tombes, lijkt het me ook logisch i.p.v. een draagbaar: in het geval van Toetanchamon zal de mummie met de kisten een behoorlijk gewicht geweest zijn.

Waar zijn al die funeraire sledes en baldakijnen gebleven? Bij Toetanchamon bijvoorbeeld?

Van een slede kan ik me nog voorstellen dat ze hergebruikt werd – alhoewel bij een koninklijke mummie? En veel funeraire baldakijnen herinner ik me niet gezien te hebben in musea.

Was het een lederen funerair baldakijn welke ze teruggevonden hebben van Isiemkheb in DB320 of een lederen schrijn?

In Edinburgh bevindt zich een funerair baldakijn van Mentuemsaf uit de Prolemaeïsche periode, 1956.353.

Afbeelding

Gevonden door A.H.Rhind in een tombe te Sheikh Abd el-Qurna die oorspronkelijk dateert uit de 19de dynastie. De precieze locatie van de tombe is nu niet meer geweten want in moderne tijden werden er huizen over gebouwd. Misschien komt ze in de toekomst terug aan het licht.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Funeraire sledes en baldakijnen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 25, 2014 6:44 pm

Iets gelijkaardigs als links op bovenstaande foto - als ik er mag van uitgaan dat het opgerichte cobra's zijn - zag ik in het Egyptisch Museum van Turijn, maar daar wordt het een onderdeel van een schrijn in een tempel genoemd, meer bepaald zich bevindend boven de ingang ervan. Cat. 256.
Lengte 40 cm.
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters