Hart amulet

Moderator: yuti

Hart amulet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 02, 2010 6:57 pm

In het Louvre is volgende amulet te zien, enkele centimeters groot:
E 14708, en als uitleg staat er:
Amulet in de vorm van een hart, met de naam van koning Amasis (?), brons met goud ingelegd.

Zou dit ook Ahmose kunnen zijn van de XVIII de dynastie i.p.v. Amasis van de 26ste?
Of rekening houdende met het feit dat dergelijke amuletten zeldzaam zijn uit het Nieuwe Rijk en aan de hand van stylistische kenmerken: toch eerder Late Tijd?
Maar maakt die 'maansikkel' wel deel uit van een naam? Want op vele hart-amuletten komt zo'n vorm voor dacht ik, maar dan met een ander teken daaronder dan hier de ms ... een in veel boekenkasten voorkomend boek is 'Het Egyptische Dodenboek' van Atrium uitgeverij, met daarin o.a. de papyrus van Ani ... p.64 afbeelding onderaan.

Wat zou de afgeplatte vorm bovenaan kunnen zijn die je op deze amuletten ziet? (hier met de verticale streepjes) Een gestilleerde vorm van het geheel doet eerder denken aan een vaasje dan aan een hart, zoals het hiëroglief voor hart ib.

En meer specifiek op dit exemplaar: wat zou dat 'netje' kunnen zijn ?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Hart amulet

Berichtdoor william » Di Mei 04, 2010 10:01 pm

Philip schreef:

En meer specifiek op dit exemplaar: wat zou dat 'netje' kunnen zijn ?

Voortgaand op het gearceerde deel (netje) en het horizontale maantje zou ik eerder denken aan het hiëroglief nfr maar dan zou de luchtpijp er moeten zijn afgebroken. Tenzij dat ib ook met deze onderdelen voorkomt, ik heb echter gezocht en tot nu toe nog niet direct een afbeelding gevonden. Wat het teken ms er tussen doet weet ik ook niet (misschien schoonzoon :lol: grapje)

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 05, 2010 7:24 pm

William schreef:
Voortgaand op het gearceerde deel (netje) en het horizontale maantje zou ik eerder denken aan het hiëroglief nfr maar dan zou de luchtpijp er moeten zijn afgebroken. Tenzij dat ib ook met deze onderdelen voorkomt, ik heb echter gezocht en tot nu toe nog niet direct een afbeelding gevonden.

Ib heeft het de horzontale maansikkel en het 'netje' als onderdeel. Ik schreef hierboven "Want op vele hart-amuletten komt zo'n vorm voor dacht ik, maar dan met een ander teken daaronder dan hier de ms ... een in veel boekenkasten voorkomend boek is 'Het Egyptische Dodenboek' van Atrium uitgeverij, met daarin o.a. de papyrus van Ani ... p.64 afbeelding onderaan."
Dit is 'm:
Afbeelding

Het nefer teken bestaat eigenlijk uit een hart en een luchtpijp wordt gezegd. (waarbij van uitgegaan wordt dat het om een dierlijk hart gaat)
Het hart-onderdeel van het nefer-teken heeft dezelfde kenmerken:
Afbeelding

Afbeelding

Daarom vroeg ik me af wat die ms erbij kwam doen? En of die deel uitmaakt van een naam of eerder in connectie staat met de andere twee tekens (maansikkel en 'netje')? En wat dat 'netje' eigenlijk zou kunnen uitbeelden?

Terzijde: misschien eigenaardig ook dat het nefer-teken op zich niet veel voorkomt als alleenstaand amulet.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 12, 2012 6:59 pm

Ik meende dat Dr. Francis Van Elst tijdens zijn lezing op 12/03/12 voor het EGKE in het Jubelparkmuseum
viewtopic.php?f=39&t=2736
volgende conclusies trok:

Afbeelding

Het nefer teken F 35 (hier boven) zou helemaal niet het hart uitbeelden, maar eerder slokdarm en maag.

Het sema teken F36 (hier onder) zou dan wel luchtpijp en longen uitbeelden, zoals algemeen aangenomen, want de kraakbeenstructuren zijn hier wèl duidelijk zichtbaar in het bovenste verticale gedeelte. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Lungs_anatomy.png

Afbeelding

Het hart ib F34 (hier onder) heeft twee vertakkingen bovenaan welke NIET te zien zijn op het nefer teken F35.

Afbeelding

Het hart ib F34, afgebeeld als vaas, past dan mooi onder het sema teken F36 welke onderaan 'open' wordt afgebeeld (hier onder). Lucht kon dan door de luchtpijp en longen in het hart terecht komen, want bloed werd misschien nog niet gezien als iets wat in hart en aderen zat, maar in het vlees.

Afbeelding

Waarom hebben het ib F34 en het nefer F35 teken dan dezelfde twee vormen (halve maan en ovaal?). Dat zou volgens Dr. Van Elst – INDIEN ik het goed begrepen heb - komen door de gelijkenissen tussen maag en hart, en het idee van een ingang en een uitgang.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Gr ... tomach.png
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:He ... labels.png

Maar nu weet ik nog niets over de diagonale streepjes over de ovale 'zak' vorm op beide tekens F34 en F35 en over de het korte horizontale streepje bovenaan het nefer-teken F35. :roll: :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Ma Nov 05, 2012 9:23 pm

tekst uit het dodenboek:
oh mijn hart dat ik van mijn moeder kreeg, oh mijn hart dat ik op aarde had, keer niet tegen mij als getuige.
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 06, 2012 5:39 pm

dua nefer anpu schreef:tekst uit het dodenboek:
oh mijn hart dat ik van mijn moeder kreeg, oh mijn hart dat ik op aarde had, keer je niet tegen mij als getuige.

Spreuk 30 van het Dodenboek inderdaad.

Wat volgt vind ik een beetje dubbel (30A):
Zeg niet over mij: "Hij heeft dat waarlijk gedaan," over wat ik gedaan heb.
:wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 18, 2013 2:22 pm

Hart amulet van rotskristal, breedte iets meer dan 2 cm, hoogte 3,8 cm.
Misschien uit de Late Periode.
Herkomst onbekend.
Was te zien op de BAAF, Masterpieces
viewtopic.php?f=25&t=2827
Met een zonneschijf bovenaan.

Waarom transparant rotskristal en waarom een zonneschijf?
Volgens de beschrijving van Peter Pamminger in de tentoonstellingscatalogus is rotskristal in het oud-Egyptisch mnwHD (menew hedj), of 'verlichte steen', daardoor ook een link voor de overledene die vervuld wordt met de wil terug te gaan naar het daglicht in het dagelijkse leven. Dus ook een zonneschijf, en verwijzend naar Ra.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Jan 18, 2013 6:40 pm

die is mooi van wie is dat :mrgreen:
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 29, 2013 5:53 pm

dua nefer anpu schreef:die is mooi van wie is dat

Niet van mij, jammer genoeg. :wink:
Het bevindt zich in een private Franse collectie.

Van wie het oorspronkelijk was?
De herkomst is niet geweten, en er staat geen naam op dus ... niet meer te achterhalen?
Maar ! Gelijkaardige amuletten - rotskristal en met een zonneschijf - zijn zeldzaam. Er zouden er wel teruggevonden zijn met de naam van koning Amenemope van de 21ste dynastie en van koning Amasis van de 26ste dynastie. Dus misschien van één van beiden?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters