Lijkkist 25003 Vaticaan

Moderator: yuti

Lijkkist 25003 Vaticaan

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 02, 2011 7:03 pm

Een mooie lijkkist in de soms moeilijk te fotograferen collectie in het Vaticaan, wegens weerkaatsing op het glas van de vitrines .... dus daardoor dat iets wat wazig kan lijken.

Het bordje bij de lijkkist en het deksel zegt:
Afbeelding

Het gaat dus om museumnummer(s)
inv. 25003.2.1/2

Volgens de website van het Vaticaan
http://mv.vatican.va/3_EN/pages/x-Sched ... 02_03.html
gaat het om
Sarcophagus with illustration of deified Thutmose III, from Thebes, 21st dyn., 1000 BC (cat. 25003/2)

Soms een beetje moeilijk zoeken wanneer er geen uniformiteit is op gebied van nummers: cat. of inv. of inv.nr. en dan punt of schuine streep.

Soit.
Een lijkkist van een zekere Amenhotep - altijd blij wanneer het om een weinig voorkomende naam gaat :wink: - uit Thebe vraagteken ... de moed zakte me in de schoenen om aan het zoeken te beginnen.

Mooie lijkkist wel.
Gaaf gezicht zoals hieronder te zien is, en vooral de kuip vond ik interessant ... naast de afgebeelde demonen
viewtopic.php?f=15&t=1709
een vergoddelijkte Thoetmozes III, zoals op de website van het Vaticaan vermeld staat (link hierboven), de cartouche van de farao staat rechtsboven op de bodem van de kuip.
Hieronder - laatste foto - een opmerkelijke figuur, in vooraanzicht.
viewtopic.php?f=17&t=496
Dat zegt me iets, heb ik ergens eerder gezien, maar ik weet absoluut niet meer waar. Iemand?
Of iemand meer over deze lijkkist?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Lijkkist 25003 Vaticaan

Berichtdoor dua nefer anpu » Ma Nov 05, 2012 9:35 pm

wel knap hoe ze dat vroeger deden, ze zullen zeker veel geduld gehad hebben
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 06, 2012 5:22 pm

dua nefer anpu schreef:wel knap hoe ze dat vroeger deden, ze zullen zeker veel geduld gehad hebben

Mischien, maar om hen af te leiden was er geen televisie, radio, boeken of computer. Anderzijds zal er iets meer tijd gegaan zijn in water halen ... toch in Deir el Medina. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Jan 04, 2013 5:47 pm

die kist vind ik mooi van binnen, zeker die ba vogel is wel goed gelukt, maar zouden ze ook fouten hebben gemaakt ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 04, 2013 10:28 pm

dua nefer anpu schreef:die kist vind ik mooi van binnen, zeker die ba vogel is wel goed gelukt, maar zouden ze ook fouten hebben gemaakt ?

In dit geval geen fout denk ik. Er is geen spoor van verbetering te zien, en het lijkt finaal werk.

Ik dacht eerst aan een moderne vervalsing toen ik het zag. Kisten werden in moderne tijd soms wat mooier gemaakt om duurder te kunnen verkopen op de antiquiteitenmarkt, zodat men heden ten dage al eens moeilijkheden heeft om oud en nieuw van elkaar te onderscheiden op een en hetzelfde stuk.

Weet zeker dat ik er ooit eens iets over gelezen heb, maar daar zijn we niets mee nu, want ik weet niet meer wat. :oops:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters