Farao werpt zich ter aarde in aanbidding

Moderator: yuti

Farao werpt zich ter aarde in aanbidding

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 25, 2013 3:06 pm

Onderstaande is te zien in de mammisi van Edfoe.

Ptolemaeus ( X ? ) werpt zich ter aarde in aanbidding voor Hathor.

Is dit een unieke scène ?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Farao werpt zich ter aarde in aanbidding

Berichtdoor Rozette » Wo Feb 27, 2013 4:31 pm

Philip schreef ;
Is dit een unieke scène ?

Neen, uniek is deze scène niet, in het Penn Museunm bevindt zich een beeldje ( meer bepaalt een zegel) van een vooroverliggende Amehotep III in aanbidding voor de god Atum.

Afbeelding

Te Karnak werden reliefs teruggevonden van Amenhotep IV en Nefertiti die in vooroverliggende houding de grond kussen in aanbidding voor de Aten.
Bron :
Amenhotep IV et les pierres du soleil" , Robert Vergnieux en Michel Gondran
pg 72-75
pg 170-171
Afbeelding

In de Great Temple of the Aten, Pit outside southern wall, Petrie/Carter 1891–1892 te Amarna werden beeldfragmenten van vooroverliggende bijna levensgrote beelden gevonden van Akhenaten en Nefertiti ( sanctuary Statuary).
Deze beeldfragmenten bevinden zich in de Metropolitan Museum Of Art te New York.
Bron :
In the Light of Amarna. 100 Years of the Nefertiti Discovery
pg 156

http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/100006793

http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/100006800

http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/100006794

http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/100006795

http://www.metmuseum.org/Collections/search-the-collections/100006796
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 01, 2013 10:49 pm

Mooi. Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Rozette.

Zou dit een houding zijn, voor 't eerst door Amenhotep III /IV ?

Ptolemaeus richt het hoofd niet op, is niet geknield, en ligt helemaal languit op de grond. Of toch niet helemaal ... hij lijkt aan het opdrukken. Eigenaardig zicht.
Ik meen me ergens een referentie te herinneren naar een gelijkaardige afbeelding in Philae, maar ik vind dat niet meer.

'Amenophis IV et les pierres du soleil' Ziet er interessant uit, heb ik nog gezien in het Louvre lang geleden, maar niet meegenomen. Moet ik daarvan spijt hebben, m.a.w. raad je me dit boek aan?

Heb jij de tentoonstellingscatalogus aangeschaft van ' In the Light of Amarna ' ? Een must?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Za Mrt 02, 2013 11:32 am

het lijkt volgens mij dat ze buigen voor hun god of voor hun godin
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 02, 2013 8:58 pm

dua nefer anpu schreef:het lijkt volgens mij dat ze buigen voor hun god of voor hun godin

Dat klopt zeer zeker, maar toch een eigenaardige voorstelling wegens de evenwaardige? goddelijkheid van de farao.

Ook van waar (en vanaf wanneer?) komt het idee vandaan om te buigen in aanbidding? Je kleiner maken dan het/de aanbedene?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Zo Mrt 03, 2013 9:48 pm

ik denk dat het mischien afkomstig is van de grond kussen
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 04, 2013 9:57 pm

dua nefer anpu schreef:ik denk dat het mischien afkomstig is van de grond kussen

Akkoord Dua Nefer Anpu :) , maar waarom kust men de grond? Waar komt dat vandaan?, bedoelde ik.

Ik begrijp wel: je kleiner maken, het hoofd buigen, de blik afwenden,... 't zijn gebaren die we associëren met respect betuigen of onderdanigheid, maar wat is de oorsprong ervan... maatschappelijk of dierlijk/primitief/instinct?

En wat me dus ook intrigeerde was de verhouding godheid - farao in dit geval.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Di Mrt 05, 2013 7:43 pm

wel ik denk dat het misschien een buitenlandse invloed was

het kan ook betekenen groot respect, of een enorme diepe buiging voor een god of farao
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Rozette » Do Mrt 07, 2013 10:14 pm

Philip schreef :
Zou dit een houding zijn, voor 't eerst door Amenhotep III /IV ?

Of deze houding voor het eerst tijdens de regering van Amenhotep III en IV voorkomt weet ik niet, toch geen verwijzing naar gevonden. Ik heb wel een referentie gevonden naar een artikel van Fischer Henry G. 1956 “Prostrate Figures of Egyptian Kings." University Museum Bulletin 20, no. 1, pp. 27—42.
Het lijkt me interessant mocht het mogelijk zijn om dit artikel eens te lezen.

Philip schreef :
Ptolemaeus richt het hoofd niet op, is niet geknield, en ligt helemaal languit op de grond. Of toch niet helemaal ... hij lijkt aan het opdrukken. Eigenaardig zicht.
Ik meen me ergens een referentie te herinneren naar een gelijkaardige afbeelding in Philae, maar ik vind dat niet meer.

Waarschijnlijk gaat het om de afbeelding van King Ptolemy prostrate before Isis ( Philae).
Afbeelding
Bron :
Manners and customs of the Ancient Egyptians
John Gardner Wilkinson, pg 379

Afbeelding
Bron :
Ptolemaic Philae
door Elini Vassilika
pg 100

Philip schreef :
'Amenophis IV et les pierres du soleil' Ziet er interessant uit, heb ik nog gezien in het Louvre lang geleden, maar niet meegenomen. Moet ik daarvan spijt hebben, m.a.w. raad je me dit boek aan?

Heb jij de tentoonstellingscatalogus aangeschaft van ' In the Light of Amarna ' ? Een must?

Ik heb allebei de boeken, 'Amenophis IV et les pierres du soleil' heb ik mij al verschillende jaren terug aangeschaft en heb het altijd een heel informatief boek gevonden.
En als Amarna liefhebber kan ik 'In the Light of Amarna ' alleen maar aanbevelen. Zelf vind ik het een supergoed boek met up to date artikels en een uitgebreide catalogus van de tentoongestelde voorwerpen.

In haar thesis 'Queens and Princesses of the Amarna Period' schrijft Lyn Green dat op de Hermopolis ( Amarna) reliefs eveneens proskynesis (betekent letterlijk toekussen, het woord wordt gebruikt als een symbool van hulde) afbeeldingen van
Akhenaten en familie terug te vinden zijn. Volgens Green zijn deze reliefs afkomstig uit het heilige der heiligen te Amarna.
Bron :
'Queens and Princesses of the Amarna Period'
Lyn Green
Other scenes of worship at Amarna and Karnak
pg. 187-191

Heliopolis stele ( Cairo CG 34175) met afbeeldingen van knielende en vooroverbuigende houding van Akhenaten, Nefertiti, Meketaten en een niet bij naan genoemde man.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Vr Mrt 08, 2013 10:44 pm

Afbeelding van Seti I offerend in een vooroverliggende houding met een been uitgestrekt.
Base for Votive Model of a Temple Gateway
Afbeelding
Afbeelding
Bron : http://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/3543/Base_for_Votive_Model_of_a_Temple_Gateway#

Afbeelding
Afbeelding
Bron :
The Monuments of Seti I: Epigraphic, Historical, and Art Historical Analysis
Door Peter James Brand
pg.18-19
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 11, 2013 6:58 pm

Rozette schreef:
Ik heb wel een referentie gevonden naar een artikel van Fischer Henry G. 1956 “Prostrate Figures of Egyptian Kings." University Museum Bulletin 20, no. 1, pp. 27—42.
Het lijkt me interessant mocht het mogelijk zijn om dit artikel eens te lezen.
Zeer zeker interessant. Heb gezocht, maar niet gevonden. Zouden het deze kunnen zijn? Jammer genoeg online beschikbaar vanaf 1958:
http://www.penn.museum/expedition-magaz ... ssues.html
Er bestaat ook ergens een “More prostrate figures of Egyptian Kings”, University Museum Bulletin, 21/2, 1957, 27-42.

Rozette schreef:
Waarschijnlijk gaat het om de afbeelding van King Ptolemy prostrate before Isis ( Philae).
Aha, gevonden... knap! Ik zou niet weten waar het te vinden is in de tempel.

Rozette citeerde:
"Prostration was part of the daily ritual of kissing the earth, when the king or presiding priest showed his deepest respect and piety by coming into contact with the ground."
Interessant, en zeggen dat ik nog een postje gemaakt heb, waar ook dat onderdeel van het ritueel vermeld werd. Maar ik was ondertussen het in de reeks handelingen toch duidelijk naar voren komende en herhaalde kussen van de grond vergeten: viewtopic.php?f=15&t=474

Rozette schreef:
Ik heb allebei de boeken, 'Amenophis IV et les pierres du soleil' heb ik mij al verschillende jaren terug aangeschaft en heb het altijd een heel informatief boek gevonden.
En als Amarna liefhebber kan ik 'In the Light of Amarna ' alleen maar aanbevelen. Zelf vind ik het een supergoed boek met up to date artikels en een uitgebreide catalogus van de tentoongestelde voorwerpen.
Je weet Rozette, als jij zoiets aanbeveelt - of zelfs maar oppert - het mij al voldoende vertrouwen geeft om het bewuste werk aan te schaffen. Ik heb ze dus nu ook allebei. 8) Inderdaad een meer dan knap tentoonstellingsboek. En over 'Amenophis IV et les pierres du soleil' herinner ik me dat ik het me vroeger niet aangeschaft heb omdat ik het op zicht een beetje kitcherig vond. Tja, jeugdzonden nietwaar? :wink: Bij deze hersteld. Interessant boek!

"Fully prostrate figures are very rare in reliefs; few examples of this pose are attested."
Staat er extra informatie hierover in noot 86?

Bedankt Rozette voor al jouw voorbeelden van gebogen koningen. Misschien kan er een onderscheid gemaakt worden tussen offerende figuren en figuren in aanbidding?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters