Iyt mes

Moderator: yuti

Iyt mes

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 13, 2013 1:51 pm

In de buitenste hypostyle zaal van de tempel van Kom Ombo offert Ptolemaeus VII het iyt-mes aan Haroëris, zoals op de eerste onderstaande foto te zien is.

Het mes wordt een iyt-mes genoemd, en P&M VI Upper Egypt Chief Temples verwijst p.197 naar Junker, ‘Die Onurislegende’ p.28 voor meer uitleg.
Ook Sylvie Cauville heeft het in haar ‘L’Offrande aux Dieux dans le Temple Egyptien’ p.226 over het iyt-mes.

Deze voorstelling van een mes met benen is dacht ik slechts tweemaal te zien , ook op de buitenkant van de achterste muur van de tempel van Kom Ombo, in de omgang.

Op de tweede onderstaande foto zie je net nog de benen van Haroëris (rechts) en Sobek (links). Rechts bij Haroeris staat het iyt-mes met benen en het Horusoog. Links staat een scepter met leeuwenkop.

Weet iemand meer over dit iyt-mes, over deze scène, of heeft iemand een vertaling van de hymne (op laatste onderstaande foto)?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Iyt mes

Berichtdoor yuti » Do Mrt 20, 2014 12:01 pm

heeft iemand een vertaling van de hymne -Philip Arrhidaeus

Junker zou die moeten vertaald hebben in Zeitschrift 67.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 22, 2014 7:03 pm

Yuti was zo vriendelijk me een scan van de vertaling van deze tekst door te sturen. Alhoewel ik eerst twijfelde, is dit blijkbaar toch de correcte vertaling van de hiërogliefen in het kader op de foto. Goed gevonden. Mag ik vragen waar je dit gevonden hebt, Yuti?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Mrt 22, 2014 7:31 pm

De tekst komt van Badawy Alexandre - Kom-Ombo Sanctuaires blz 11-12.
Ik dacht dat de tekst in oorsprong werd vertaald door Junker en dat zoals ik al aangaf te vinden is in Zeitschrift 67.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 22, 2014 7:43 pm

yuti schreef:De tekst komt van Badawy Alexandre - Kom-Ombo Sanctuaires blz 11-12.
Ik dacht dat de tekst in oorsprong werd vertaald door Junker en dat zoals ik al aangaf te vinden is in Zeitschrift 67.

Okee, ferme dank Yuti, ik zet een © op jouw doorgestuurde tekst.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters