Het Orakel

Moderator: yuti

Het Orakel

Berichtdoor Jef » Wo Okt 09, 2013 9:56 pm

Het orakel, wat weten hiervan ik bedoel hoe werd het toegepast in het oude egypte.
Zat het tijdens de processie verstopt onder het godenbeeld ????? Wanneer sprak het, hoe wisten de priesters het verborgen te houden voor het volk ?
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Het Orakel

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 10, 2013 5:36 pm

Er waren volkse orakels en meer koninklijke goddelijke raadgevingen. Het meest gekende was geen verbaal orakel, maar het beeld van de godheid – kon ook een vergoddelijkte farao zijn , zoals Amenhotep I in Thebe – welke een aanduiding gaf. Ook minder bekend goden deden dat, zoals Hemen: viewtopic.php?f=15&t=2340
Goed gekend vanaf het Nieuwe Rijk is het knikken of bewegen van het gedragen beeld – in het geval van Amon: verborgen – dat bijvoorbeeld tijdens een processie een vraag voorgelegd werd. Het beeld gaf een bevestiging door te knikken of achteruit te gaan bij een ontkenning. Mogelijk omdat men doorhad dat de dragers de beslissing van het beeld konden sturen ;-) konden ook twee verschillende antwoorden op eenzelfde vraag voorgelegd worden, waarbij de godheid te kennen gaf welk document de waarheid bevatte, en deze beoordeling kon meermaals overgedaan worden om te zien of het orakel bevestigd werd.
Het orakel kon ook gebruikt worden bij rechtspraak om bijvoorbeeld een persoon aan te duiden, de schuldige of de onschuldige: viewtopic.php?f=19&t=761
Ook kon het beeld halt houden bij de persoon welke het wou aanduiden voor andere redenen… wie had het recht op promotie bijvoorbeeld. Een voorbeeld om iets aan te duiden beschreef ik in verband met de Levende Horus van Edfoe: viewtopic.php?f=15&t=1809
Het cultusbeeld van Horus werd uit de naos gehaald. Gedragen door priesters die de rol speelden van de zielen van Pe en Nechen, vormde zich een processie die de tempel verliet, en naar het verblijf van de Levende Valk ging, ten zuidoosten op het domein van de Horustempel, nu onder de moderne bewoning.
Daar liet Horus blijken dat hij zijn kracht wou doorgeven aan een manifestatie van zichzelf. Hij werd voorgesteld aan een selectie levende valken, en duidde het dier met welke hij geassocieerd wilde worden aan, door een voorwaartse beweging van de dragers van zijn beeld.

Verbale orakels kwam ook voor, zoals de goddelijke ingeving dacht ik van Hatsjepsoet i.v.m. haar reis naar Poent of van Alexander de Grote in de Siwa Oase. Ik heb het eens moeten opzoeken of het klopte wat ik me hierover herinnerde… en vond inderdaad alvast in The Oxford Essential Guide to Egyptian Mythologie op p. 302 een verwijzing door Jean-Marie Kruchten naar het volgende: “In 1941 werd te Kom el-Wist [nabij Alexandrië als ik me niet vergis] in de Delta, in het voetstuk van een Ptolemaeïsch beeld van een stier een verborgen bronzen buis gevonden, welke leidde naar een kleine kamer.” Mogelijk bediende een priester zich hiervan om te orakelen. Kunnen sommige cryptes in de bekende Ptolemaeïsche tempels daarvoor dienst hebben gedaan?
In het geval van Hatsepsjoet – of zoals wat Thoetmozes IV overkwam bij de Sfinx van Gizeh – kan het ook zijn dat de god haar bezocht wanneer ze zich bij zijn beeld bevond… of sliep. Doet me denken aan de latere incubatie of tempelslaap: viewtopic.php?f=14&t=1201
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Di Okt 15, 2013 3:58 am

Cryptus dat hier een priester zich in zou hebben verborgen en zo het volk toesprak (orakelen) vind ik wel ik wel goeie opmerking, hier kan ik mij wel in vinden. Een orakel sprak toch ook ?
Zijn er in de tempel van Karnak nog zaken (bv spreek buizen of kanalen) gevonden of andere aanwijzingen die ons wat meer laten weten over het orakel uit die tijd ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 15, 2013 8:36 pm

Jef schreef:
Zijn er in de tempel van Karnak nog zaken (bv spreek buizen of kanalen) gevonden of andere aanwijzingen die ons wat meer laten weten over het orakel uit die tijd ?

Voor zover ik weet niet, nee. Mogelijk kan een kamer als crypte beschouwd worden, maar ik denk niet dat dit iets te maken had met het verkondigen van orakels. Vermoedelijk had Amon het al druk genoeg met orakelen tijdens zijn processies. :wink:
Mogelijk waren de verbale orakels eerder een laat verschijnsel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Vr Okt 25, 2013 11:36 am

Tijdens de tentoonstelling, nu enkele jaren geleden, in Tongeren 3keizers langs de Nijl", was er ook uitleg over orakels. Prof Clarysse heeft er nog een lezing over gegeven. Misschien staat er ook iets meer uitleg in de catalogus.

Waar het op neerkomt:.
De appliquant stelt een vraag aan het orakel. Dan zijn er 2 antwoorden (verzegeld). Het godenbeeld neigt naar 1 kant, nl. de kant van het goede antwoord.

Let wel, het gaat om orakels tijdens de Grieks-Romeinse tijd
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 21, 2014 1:15 pm

L'Egypte Restituée, deel 2, p.102, over Qasr el-Zayyan / Zaijan in de Kharga Oase:

"A l'arrière de la chapelle latérale sud du sanctuaire axial, se trouvait un espace masqué dans la maçonnerie par lequel on pouvait accéder à une crypte. Il peut y avoir là, plutôt qu'une réserve d'objets sacrés, l'emplacemenet qu'occupait le porte-parole divin pour rendre l'oracle que venaient demander les suppliants."

Mogelijk een crypte dus van waaruit een verborgen priester kon orakelen... goeie reden om ter plaatse eens te gaan kijken. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters