de God Seth

Moderator: yuti

de God Seth

Berichtdoor jim » Ma Jan 22, 2007 9:34 pm

hallo,

ik ben bezig met een essay over de God Seth en ik had een paar vragen,
ik weet dat Seth de hoofdrol speelt in 1 van de scheppingsverhalen van Egypte, en daar is hij de God van het kwaad maar volgens mij was hij niet echt de God van het kwaad en dat ben ik aan het onderzoeken

mijn vragen zijn
1 is de God Seth echt zo kwaad als wij denken of zit er meer achter
2 hoe zag de bevolking van Egypte Seth?

alvast erg bedankt.

groeten Jim
jim

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 22, 2007 10:08 pm

Seth speelde inderdaad geen ppositieve rol in sommige mythen en legenden.
Hij vermoorde Osiris en probeerde ook Egypte van Horus, de zoon van Osiris en Isis af te nemen.

Maar Seth was ook de god van de woestijn.
Gedurende de vroegere periode waren er faraos die ook Seth eerden (ik kan even niet op zijn naam komen maar er is een bekend geval waar de kong zijn naam veranderde)
In de eerste dynasty zie je ook een title voor koninginnen: She who carries Seth (rmnt-stsh)

In de 19e dynasty wordt Seth een van de belangrijkere goden en 2 van de faraohs zijn zelfs naar hem vernoemd: Sety I en Sety II.
Ik geloof dat Ramesses de Grote zelfs een tempel voor Seth had in zijn hoofdstad Pi-Ramesse.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Malfliet » Di Jan 23, 2007 6:32 pm

Dynastie II:

Seth Peribsen

Horus-Seth Chasechemoeï

Andere farao's schieten me niet direct te binnen.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 24, 2007 9:05 pm

Inderdaad, Anneke en Malfliet hebben gelijk.
Die twee farao’s uit de IIde dyn. lieten zelfs een Seth-dier afbeelden boven hun serekh (afbeelding van de voorgevel van een paleis met een rechthoekige ruimte waarin de Horusnaam van de koning staat).
http://www.semataui.de/AR/02-06.htm
http://www.semataui.de/AR/02-10.htm

Seth was geen ander woord voor ‘kwaad’.
Kwaad in het oude Egyptisch betekent ‘isfet’ en dat is geen godheid.

Maar Seth was wel de godheid van chaotische krachten. Nu was oorlog een chaotisch gebeuren en men had die krachten van Seth nodig om de vijanden te kunnen verslaan.

Om een voorbeeld te geven van deze gedachte: men vereerde bijvoorbeeld ook Sobek, met de krokodillenkop.
Of men goot water over een beeldje waarop het kind Horus stond met slangen en schorpioenen; door dit water te drinken kon je in contact komen met diegene die deze dieren aankon, dus kon je deze ook aan.

Het was een beetje met alle goden zo in Egypte: hoe beter je hen kende, hoe meer je hen en hun beweegredenen begreep en hoe meer je controle kreeg over hen; er ontstond dan een wisselwerking mens-godheid.
Vandaar dat Seth ook vereerd werd.

Nog een aspect van Seth waar je dieper wil op ingaan, Jim?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor jim » Za Jan 27, 2007 6:38 pm

hallo allemaal

jullie hebben me alle drie goed geholpen met me werkstuk voor egypte
daarvoor hartelijk bedankt

:)
jim

seth

Berichtdoor marianne » Do Feb 01, 2007 12:23 pm

Is het dan zo, dat men positief bekeken, beducht was voor de krijgslisten van Seth? Dat hij door zijn listige tactieken de "vijand" in verwarring bracht? Doordat men zijn tactieken niet meteen doorheeft (ze niet meteen gangbaar zijn) komt hij dan over als onberekenbaar ??? Past dan wel in het verhaal dat hij zeer bruikbaar is om de slang Apophis te verslaan?
Een god van sluwheid en list?
marianne

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 01, 2007 7:45 pm

Seth is geen makkelijk te doorgronden godsbegrip.

Wanneer je het simpel wil houden, neem dan bijvoorbeeld de (korte) uitleg van
- Marleen Reynders in ‘Onder het oog van de zonnegod’: “Seth is de god van de chaotische krachten en de personificatie van het kwaad. Hij wordt antropomorf voorgesteld maar heeft de kop van een heraldisch dier. Toch kan Seth samen met zijn pendant Horus ook als positieve kracht optreden, zoals bij de kroning van de koning. Hij is ook de helper van de zonnegod in de onderwereld, waar hij de gevaarlijke Apophisslang overwint. Zijn voornaamste cultuscentra bevinden zich in de Delta, zoals in Avarais, waar hij onder de Hyksos als hoofdgod werd vereerd.”

Ik denk dat er twee zaken een rol spelen wanneer je een oud Egyptische god wil ‘doorgronden’, als dat al mogelijk is:
1) Oud Egyptenaren hadden de gewoonte alles van verschillende kanten te bekijken. Dat komt niet alleen tot uitdrukking in hun kunst (de manier om in één afbeelding of tafereel, verschillende perspectieven te verwerken) maar ook in hun geloofsuitingen (de verschillende vormen van Horus) en waarschijnlijk in hun hele denken. Dus hadden heel veel goden verschillende aspecten: men bekeek gewoon de zaken van meerdere zijdes.
2) Zoals ik al zei hierboven: hoe beter je de goden kon doorgronden, hoe meer je door de juiste manier van aanroepen of vereren controle kreeg over hen.
Ik denk dat op dit gebied de mensen probeerden op veilig te spelen, m.a.w. geen mogelijk aspect van de godheid na te laten te gebruiken voor hun noden en tegen hun angsten. Hierdoor ontstond de wisselwerking tussen mens-aanroeping-verering en godheid-antwoord-vervulling.

De oud Egyptenaren hechtten geloof aan de realiteit van de afbeelding (als voorbeelden: slangen in hiërogliefen werden geneutraliseerd in tombes omdat ze de overledene geen kwaad zouden kunnen berokkenen, of het voedsel op een offerblok) zodat de afbeeldingen in de koningstombes eigenlijk ook werkelijk door de gevaren hielpen om het hiernamaals te bereiken.

Maar ook geloof aan de realiteit van het woord: de volledige naam van een god kennende was al een stap in het hem aanroepen. De overledene bleef voor een deel verder leven wanneer zijn naam uitgesproken werd. Om een farao helemaal te vergeten dienden al zijn namen uitgeveegd te worden.

En hieruit volgt dat de realiteit van de gedachte wellicht ook een rol speelde in het oude Egypte. Hiermee bedoel ik dat er tussen een godheid en de mens meer aan de gang was dan een simpele wisselwerking geven-nemen, maar dus ook werkelijk een ontstaan van goden en hun karakters uit de gedachten. En het geloof hierin. Om maar een voorbeeld te geven: de koning diende beschermd te worden, en daar was Horus, de ideale gedachte/godheid voor. De oorlog diende gewonnen te worden: Horus bood bescherming, maar Seth zorgde voor kracht in de strijd.
Zo kon Seth de schuld gegeven worden wanneer iets mis liep (een onbetrouwbare god) en niet Horus, die eigenlijk toch een beetje meer de koning zelf was.

De koninginnen van de Eerst Dynastie droegen een titel: ‘Zij die Horus en Seth ziet.’

Ik bedoel maar: de goden waren een uitvinding, een gedachte van de mensen. Dus hadden ze ook menselijke trekjes: samengestelde emoties en karakters.

Vanaf het gedeelte waar ik Marleen Reynders in quote, zijn dit eigen overwegingen, al of niet samengesteld uit - in de mist van jaren – vergeten lectuur.
Dus indien iemand hier anders over denkt (wat er misschien dik in zit), heel graag uw gedachten.

Ook nog: Laat je door mijn vraag niet afschrikken Marianne, maar mag ik je hierbij uitnodigen om in overweging te nemen lid te worden van Pr Kmt. Dat geldt ook voor jouw Jim, of andere ‘gasten’ die af en toe een vraag hebben.
Immers, deze gastenrubriek is eigenlijk niet bedoeld om ‘discussies’ te voeren. (Waar ik nu wel goed aan mee doe. :wink: :lol: )
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Aanmelden

Berichtdoor Jim » Za Feb 03, 2007 12:18 pm

hey Philip ik heb je aanbod in overweging genomen en heb me nu geregistreerd op dit forum hopelijk kan ik in sommige gevallen wat inbreng geven

groeten

Jim van Mourik
Jim

Berichtdoor Anneke » Zo Feb 04, 2007 3:42 am

Bij deze hartelijk welkom Jim.
Gebruikers-avatar
Anneke

probleem

Berichtdoor Jim » Zo Feb 04, 2007 11:02 pm

beste Philip

ik probeer me aan te melden maar als ik op de link klik die ik via jouw email adres krijg om me account te activeren opent de link gewoon weer de homepage van de site en gebeurd er verder niks, dan probeer ik me in te loggen en dan zeg de computer dat ik de verkeerde gegevens opgeef weet jij de oplossing hiervoor ?

alvast bedankt :welldone:

en Anneke bedankt voor het welkomst berichtje :)
Jim

leestip

Berichtdoor marian » Ma Feb 05, 2007 1:18 pm

Beste Philip,

Bedankt voor de leestip die je me gaf “Onder het oog van de zonnegod” – Marleen Reynders. Al is het zo’n werk dat ik ongeveer zocht, toch overtreft het mijn verwachtingen. Het is een zeer informatief, vlot en gebruiksvriendelijk boek waar ik dikwijls zal op terugvallen.

Marianne

(kan blijkbaar niet meer posten in gastenforum onder mijn naam)
marian

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 06, 2007 10:12 pm

Marian(ne) schreef:
Bedankt voor de leestip die je me gaf “Onder het oog van de zonnegod” – Marleen Reynders.
Graag gedaan, Marianne. Ik denk dat het boek samengesteld is uit gedeeltes welke de auteur schreef in verschillende periodes: voordrachten, artikels, ...
Maar als geheel is het in het Nederlands één van de beste boeken om kennis te maken met het oude Egypte. Soms gedetailleerd, soms behoorlijk diepgaand.

kan blijkbaar niet meer posten in gastenforum onder mijn naam
Dat is om je naam te beschermen; zo kan er niemand anders posten onder de naam Marianne. Net omdat jij die 'ingenomen' hebt.
Maar wanneer je eerst 'inlogt', dan kun je hier gewoon posten als lid.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 06, 2007 10:17 pm

Jim schreef:
ik probeer me aan te melden maar als ik op de link klik die ik via jouw email adres krijg om me account te activeren opent de link gewoon weer de homepage van de site en gebeurd er verder niks, dan probeer ik me in te loggen en dan zeg de computer dat ik de verkeerde gegevens opgeef weet jij de oplossing hiervoor ?

Ik heb alles uitgetest, en het aanmelden werkt goed Jim.

Log je wel in met 'Jim van Mourik',
want dat is je lidnaam welke je opgegeven hebt.
Niet met 'Jim' alleen dus.

Ik heb je een mail gestuurd met meer uitleg.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

bedankt

Berichtdoor Jim » Di Feb 06, 2007 10:39 pm

hey philip ik ga straks de mail lezen maar ja ik meld me aan als Jim van Mourik maar ik zal het straks nog een keer proberen

groeten jim :)
Jim

gelukt

Berichtdoor Jim » Wo Feb 07, 2007 12:24 pm

hallo Philip daar ben ik weer :joking: , ik heb nu aangemeld als Jim zoals je in je mail zei en hij is nu inderdaad geregistreerd, dus je kunt de oude aanmelding verwijdering

bedankt voor de hulp

groeten jim
Jim

Volgende

Terug naar Goden, geloof en priesters