Vereerde personen: Hekaib

Moderator: yuti

Vereerde personen: Hekaib

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 22, 2007 11:30 pm

Hekaib
(Heka-Ib, Hekayib, Heqaib), wiens echte naam Pepynakht (Pepinacht) was.

Gouverneur van Elephantine tijdens de regering van Pepi II (Oude Rijk) van wie hij misschien deze bijnaam gekregen heeft.

Hij werd begraven (tombe 35) op de westelijke oever ten noorden van Elephantine,
http://www.planetware.com/map/aswan-map-egy-asw.htm
de Koebbet el Hawa (Qoebbet el-Hawa) of ‘winderige koepel’.

Hekaib laat hier weten dat hij met succes gestreden heeft tegen de Nubiërs en Egypte van hen weten te vrijwaren heeft. Naast de minder goed uitgevoerde reliëfs in de tombe zijn het interessantst de zowat zestig steles, aan Hekaib gewijd, teruggevonden in de voorhof. Ook geven tal van andere graven uit op zijn tombe, wat wijst op zijn populariteit.

Misschien had hij die populariteit wel te danken aan zijn succesvolle strijd tegen de Nubiërs, want zijn opvolgers - of toch zeker tijdens de XIIde dyn – wijdden een cultusplaats aan Hekaib op het eiland Elephantine.
Bart Van Dooren schrijft:
http://www.egyptologica-vlaanderen.be/e ... antine.htm
“In het begin van de 12e dynastie laat Sarenpoet I, die later ‘burgemeester’ en priesteropzichter zal worden (t.t.v. Sesostris I) een kapellencomplex bouwen. In dit complex stond een schrijn voor het beeld van Heqaib en er waren alle voorzieningen voor offer- en beeldrituelen. Sarenpoet plaatste er ook een beeld van zichzelf en een naos voor zijn vader. In de loop van het Middenrijk voegden andere burgemeesters en priesteropzichters nog schrijnen toe. De huidige situatie van het complex is dan ook het resultaat van een hele serie bij- en verbouwingen.”

Men heeft een heiligdom teruggevonden welke bestaat uit verschillende natuurstenen kapellen (drie?) rond een centrale open hof, afgesloten door een ommuring, opgebouwd met modderstenen.

http://alain.guilleux.free.fr/elephantine/P1010543.jpg
http://alain.guilleux.free.fr/elephantine/P1010558.jpg
http://alain.guilleux.free.fr/elephantine/P1010557.jpg
http://alain.guilleux.free.fr/elephantine/P1010556.jpg

Deze verering, die eerder beleden werd door koningen en ambtenaren, had misschien niets te maken met de verlangens van de gewone mens. Hekaib lijkt eerder een soort van ‘politieke’ beschermheilige geweest te zijn in verband met het behoud van de streek ten opzichte van de Nubiërs. Hierbij krijg je de indruk dat de beden aan Hekaib van zuiver egocentrische aard waren en niet zozeer als werkelijke aanbidding van Hekaib zelf.
Maar … zoals Bart Van Dooren zegt:
“In hoeverre de ‘gewone’ man van Elephantine eraan participeerde, is moeilijk uit het archeologische bestand af te lezen, omdat zij niet over dezelfde middelen konden beschikken als de notabelen om hun piëteit te uiten.”

Tijdens de Tweede Tussenperiode al raakt het heiligdom in verval.

Ik vond geen goed gedetailleerd plan van het eiland Elephantine op het net.

En ik vraag me af of de cultus van andere ‘vereerde personen’ eerder door volksgeloof ontstaan was of een politiek gestuurd gegeven.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Feb 25, 2007 7:04 pm

Quote Philip : Ik vond geen goed gedetailleerd plan van het eiland Elephantine op het net.

Deutsches archäologisches Instiut

Plan van de stad tijdens het Middenrijk zie link :
http://www.dainst.org/medien/en/daik_elephantine3g.jpg

http://www.dainst.org/index_56_en.html

Quote Philip : “In het begin van de 12e dynastie laat Sarenpoet I, die later ‘burgemeester’ en priesteropzichter zal worden (t.t.v. Sesostris I) een kapellencomplex bouwen. In dit complex stond een schrijn voor het beeld van Heqaib en er waren alle voorzieningen voor offer- en beeldrituelen. Sarenpoet plaatste er ook een beeld van zichzelf en een naos voor zijn vader.....................

Philip,

Sarenput I dreigde met zware strafffen indien ook maar iemand het zou aangedurfd hebben van het door hem geofferde vlees in zijn schrijn te stelen.

Quote Harco Willems : stela (no. 9) erected by Sarenput I in the Hekaib sanctuary on Elephantine island.

As for any governor, any wab-priest, any ka-priest, any scribe or any nobleman who will take it (the offering) away from my statue, his arm will be cut off like (that of ) the above ox, and his neck will be served like (that of) a bird; his position will no longer exist; the position of his son will no longer exist; his house in the Nubian nome will no longer exist, his tomb in the necropolis will no longer exist; and his god will not accept his white bread. He is destined to the fire, and his children to the flame, his corpse being destined to 'smelling the earth. I shall be against him as a crocodile in the water, as a snake on the earth and as an enemy in the necropolis !
The text speaks for itself : the seizure of offering meat will be severely punished.

Crime, Cult And Capital Punishment
Harco Willems
JEA
Volume 76
1990
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 27, 2007 8:50 pm

Bedankt om dat plan te posten, Rozette, zit al bij mijn favorieten.

Ik denk dat je mij eens zal moeten leren zoeken op het net. :wink:

Je kunt op het plan, niet ver van de Satis tempel, goed het Heqaib heiligdom (3) zien met de binnenhof omringd door de kapellen.

Fijn om het opschrift van de stele van Sarenpout te lezen. Van een waarschuwing gesproken zeg.
Jammer misschien dat de doorsnee dief in die tijd waarschijnlijk geen één letter hiervan kon lezen. Of misschien hoopte Sarenpout op mond aan mond reclame?
Vraag me ten andere af of de reden van deze 'zware' waarschuwing niet schuilt in de meer potentieel turbulente ligging van Assouan? De mogelijke daders die hijzelf opnoemt zijn niet de minste.

Ik merk ook enkele verwijzing Rozette naar JEA, vol 75 en 76. Misschien ben ik te nieuwsgierig, maar ik vraag het je toch: zitten er bij dat ik bij mijn volgende bestelling ook moet aanschaffen?
'Crime, Cult And Capital Punishment' interesseert me bijvoorbeeld wel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Vereerde personen: Hekaib

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 14, 2012 7:01 pm

Mooie ! website van het Proyecto Qubbet el-Hawa:

http://www.ujaen.es/investiga/qubbetelhawa/index.php
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 07, 2013 3:17 pm

Het Hekaib / Heqaib heiligdom op Elephantine:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Zo Okt 27, 2013 5:58 pm

Afbeelding
Als ik het correct heb weergegeven zouden dit de schrijnen en de constructies moeten zijn van het heiligdom van Heqaib.
Heqaib (weergegeven als (andere)) zou de zoon moeten zijn van Sa-Hathor, terwijl het schrijn van Khema en één van de schrijnen van Heaqaib (rechts van Khema)
opgetrokken werden door Sirenput II.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor ancheperoere » Zo Okt 27, 2013 6:04 pm

Voor mijn begrip: dateert dit bouwwwerk uit het Middenrijk inclusief mudbrick bogen?
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Zo Okt 27, 2013 9:05 pm

Heqaib is de bijnaam van Pepinacht en was o.a gouverneur van Elephantine.
In 1932 vond men op die bewuste plaats beelden, steles en schrijnen. Uit deze vondsten bleek dat Heqaib er vereerd werd.
In het begin van de 12de dynastie laat Sirenput I er een kapellencomplex bouwen met een schrijn (voor het beeld van Heqaib).
Er waren voorzieningen voor offer- en beeldrituelen. In de loop van het Middenrijk werden er nog schrijnen aan toegevoegd.
Het huidige bouwwerk bestaat uit een hele reeks van verbouwingen. Op het einde van de 13de dynastie zien we verwaarlozing
en tijdens de Tweede Tussenperiode raakt de cultusplaats bedolven onder het puin.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 27, 2013 10:10 pm

Ancheperoere schreef:
... dateert dit bouwwwerk uit het Middenrijk inclusief mudbrick bogen?

Die bogen in modderstenen vallen inderdaad op, en voor zover ik weet moet ik Yuti hierboven gelijk geven: geen vroeg-christelijke toevoeging of zo, als je dat bedoelt, maar authentiek Middenrijks, mogelijk voorraadkamers. (Ik weet wel niet in welke mate de boog zelf misschien iets gereconstrueerd geweest is.)

Ik denk dat ik dit maar beter eens toevoeg aan mijn berichtje over booggewelven :) :
viewtopic.php?f=16&t=86
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 28, 2013 5:38 pm

Er zijn nog meer boogconstructies in het Heiligdom van Heqaib. Zoals hieronder te zien zijn er doorgangen met bogen naar de ruimte die op de eerste foto een booggewelf heeft, mogelijk een opslagplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters