De hypocephalus

Moderator: yuti

De hypocephalus

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 25, 2007 7:15 pm

Hypocephalus is de moderne naam van de ronde funeraire vorm met gedeeltes van Spreuk 162 uit het Dodenboek, al of niet voorzien van vignetten.

De oudste voorbeelden van dit voorwerp dateren uit de 26ste dynastie.

In het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 1015&lan=D
In het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 4022&lan=D
In het British Museum:
http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... e_mus.aspx
In het Louvre:
http://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/ ... irethorrou

De hypocephalus werd gewoonlijk, volgens ‘The dictionary of Ancient Egypt’ door Shaw en Nicholson, onder het hoofd – en bovenop de hoofdsteun - van de gestorvene geplaatst.

Het voorwerp kon bestaan uit:
- doek,
- papyrus,
- een ronde cartonnage waarop papyrus of doek
- in zeldzame gevallen een houten of metalen schijf.

Spreuk 162 (vrije vertaling):

Spreuk om een vlam te doen ontstaan onder het hoofd van de overledene.’
Woorden uit te spreken: “Gegroet, meester van kracht, diegene met twee hoge pluimen, eigenaar van de witte kroon, voorzien van het flagellum.
- U bent de meester van de fallus, iemand die zich steeds opricht, een verlichte waarvan het oprichten zonder einde is.
- U bent bezitter van de vele vormen, rijk in verschijningen, diegene die zich verstopt voor zijn kinderen in het heilige oog.
- U bent diegene met het krachtig gebrul in de enneade, iemand die vlug loopt en waarvan de stap snel is.
- U bent de krachtige god die naar diegene komt wie hem oproept, die de ongelukkig redt van zijn noden.
Zodoende, luister naar mijn stem! Ik ben de ihet-koe; uw naam is in mijn mond en ik zal hem zeggen:
Pa-en-HQ-HGH is uw naam;
RIR-IQRS-INQ-RBT is uw naam;
Staart van de Leeuw-Ram is uw naam;
KhRST is uw naam.

Daarom staat op de hypocephali een godheid afgebeeld met vier ramskoppen: vier omschrijvingen en vier namen.
Het gaat hier om aspecten van Re: de twee hoge pluimen, diegene die zich verstopt voor zijn kinderen in het heilige oog, de koe die Re baarde, het krachtig gebrul en de ramskoppen.

Uit de rest van de spreuk:
“ … U hebt de vlam onder het hoofd van Re geplaatst, en zie: hij is in de heilige Douat in Heliopolis … ”
“ … Verwek ook een vlam onder zijn hoofd [van de overledene]! Echt, hij is de geest van het grote lichaam welke in Heliopolis rust … “

denk ik dat blijkt dat het de bedoeling is om de overledene dezelfde bescherming te geven als welke Re geniet wanneer hij de dodenwereld trotseert.

Terzijde: op het einde van de spreuk staat:
“Dit is een groot geheim boek; laat het niemand zien, het zou een verfoeilijk zijn! Diegene die het kent en die het verbergt, hij zal ophouden te bestaan.”
De kennis van mystieke zaken, gaf toegang tot deze mystiek en bezorgde er een zekere macht over.

Zoals ik hierboven al zei, dateren de oudste voorbeelden van dit funeraire voorwerp uit de 26ste dynastie. Maar was dit een volledige nieuwigheid of waar kwam dit gebruik vandaan?

Dr. Bart Hellinckx schreef hierover in ‘Mummy Equipment, Bodily Parts and The Divine World, A study of Egyptian Funerary Symbolism.’
In zijn fenomenale werk toont Bart Hellinckx aan dat er zeker een connectie hoofd - zon kan aangetoond worden en dat dit gebeurde door gelijkstelling van de hoofdsteun met: de akhet / horizon, met de hemel of met beiden. En dit gebeurde reeds vanaf de Eerste Tussenperiode.
Verder wordt ingegaan op de afbeeldingen van de zon die te vinden zijn bij het hoofdeinde van mummieomhulsels zoals lijkkisten of mummieplanken. Bart Hellinckx bekijkt – naar aanleiding van een stelling van Andrzej Niwinski ivm lijkkisten uit de 21ste en 22ste dynastie - deze voorstellingen ‘driedimensionaal’ en stelt daarbij vast dat de zonnestralen neervallen op de mummie. Hierbij zou het hoofd van de gestorvene gelijkgesteld worden met de opgaande zon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 01, 2008 8:24 pm

Een mooi koperen voorbeeld in Athene 1018:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De hypocephalus

Berichtdoor dua nefer anpu » Di Jul 14, 2015 9:55 pm

werd het ook soms uit klei gemaakt ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor dua nefer anpu » Wo Jul 15, 2015 3:16 pm

en werden op de disk aan beide kanten spreuken geschreven of maar één kant ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 19, 2015 1:45 pm

Dua Nefer Anpu schreef:
"werd het ook soms uit klei gemaakt ?"
"en werden op de disk aan beide kanten spreuken geschreven of maar één kant ?"

Nee voor zover ik weet werden ze niet uit klei gemaakt. En ik denk niet dat ze aan beide kanten beschreven werden.

Sorry dat mijn antwoord even uitbleef Dua.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Goden, geloof en priesters