Kolommen in de hypostilezalen uit een stuk ?

Moderator: yuti

Kolommen in de hypostilezalen uit een stuk ?

Berichtdoor Jef » Do Jan 10, 2008 1:49 pm

Vaak zie je op foto's en/of oude tekeningen van Hypostile zalen dat de kolommen opgebouwd zijn uit schijven. Dus niet uit een stuk zijn gehouwen.
Ik vraag me af is dit ook zo :?:
Of is het zo dat men verschillende technieken gebruikte om deze kolommen op te richten.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 10, 2008 9:13 pm

De zuilen die uit verschillende delen bestonden waren samengesteld uit volle schijven of halve schijven.
Ze werden ruw uitgehakt op elkaar geplaatst en afgewerkt tijdens de verwijdering van de aarde die eerst nodig geweest was voor het aanslepen van de onderdelen.
De schijven werden onderling aan elkaar vastgezet door middel van klampen (muurankers, krammen, zwaluwstaarten).
viewtopic.php?t=567&mforum=prkmthetegyptef

Er bestonden ook zuilen uit één geheel, stenen of minder voorkomend (of bewaard): houten. De stenen zuilen werden ongeveer behandeld als obelisken: horizontaal uitgehakt en getransporteerd.

Er waren natuurlijk ook stenen zuilen uit één geheel uitgehakt in de tombes ... ik dacht dat in Tell el-Amarna duidelijk te zien is dat de afwerking van boven naar onder gebeurde.

De dikte van de zuilen werd waarschijnlijk mede bepaald door de onderlinge afstand en het gewicht dat ze aldus moesten dragen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Jan 13, 2008 4:05 pm

Oke Philip,

Met jouw antwoord is het me nu dan toch duidelijk, dus inderdaad men gebruikte schijven om kolommen mee te maken.

De zwaluwstaarten techniek was mij bekend. Wel mooi dat je een aantal plaatsen noemt waar je ze nog kunt zien zitten. Hier ga ik dan ook bij een volgende bezoek eens naar kijken.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Zo Jan 13, 2008 7:31 pm

Sakkara, Djosercomplex.

De ingangscolonnade hier kun je goed zien dat de kolommen opgebouwd zijn uit schijven.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 14, 2008 12:36 pm

Jef schreef:
Sakkara, Djosercomplex.
De ingangscolonnade hier kun je goed zien dat de kolommen opgebouwd zijn uit schijven.

Klopt, en 't zijn dunne ook:
viewtopic.php?t=239&mforum=prkmthetegyptef
Was ik een muggenzifter, dan vermelde ik terloops dat het hier gaat om
gecanneleerde pilasters ... oeps, te laat. :lol:
Sorry Jef, grapje.

Maar inderdaad hier lijken het wel heel dunne schijfjes geweest te zijn i.p.v. de grotere onderdelen van de zuilen, zoals hier:
viewtopic.php?t=381&mforum=prkmthetegyptef

Het zou wel interessant zijn om eens na te gaan of het gebruik van monolithische zuilen in vergelijking met samengestelde zuilen een geografische of temporele connectie had, naast het feit dat samengestelde zuilen makkelijker te transporteren waren en op te bouwen en dat ze waarschijnlijk - door het bereiken van een groter volume - beter geschikt waren om zwaardere lasten te dragen en aldus grotere overspanningen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Gebruik van zwalustaarten

Berichtdoor Jef » Ma Jan 28, 2008 9:03 pm

hoi Philip,

Ik kom net een luchtfoto tegen van Medinet Haboe waarop heel duidelijk het gebruik van zwaluw staarten is te zien.

Het betreft hier een luchtfoto van de daken van de zuilengang van het tweede hof. De zwaluwstaart zelf kun je hierop niet zien maar wel dat er verbindingen zijn gemaakt tussen de stenen, dit kunnen bijna niets anders zijn als zwaluwstaarten.

Foto is te zien op bladzijde 205, in de kunstreisgids "De Schatten van Luxor en de Vallei der Koningen "
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 31, 2008 3:15 am

Jef schreef:
Ik kom net een luchtfoto tegen van Medinet Haboe waarop heel duidelijk het gebruik van zwaluw staarten is te zien.
Het betreft hier een luchtfoto van de daken van de zuilengang van het tweede hof. De zwaluwstaart zelf kun je hierop niet zien maar wel dat er verbindingen zijn gemaakt tussen de stenen, dit kunnen bijna niets anders zijn als zwaluwstaarten.
Foto is te zien op bladzijde 205, in de kunstreisgids "De Schatten van Luxor en de Vallei der Koningen "

Inderdaad Jef goed gezien, ik heb dat boek ook en dat klopt. Het zullen niet eens zo'n kleintjes geweest zijn ...

Ook daarom zijn die luchtfoto's zo interessant.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Jan 31, 2008 1:51 pm

Juist luchtfoto's je ziet ze te weinig. Geeft een heel andere kijk op de bouwwerken, en maakt vaak ook e.e.a. duidelijk t.a.v. de plattegrond.

Ben daarom nog steeds op zoek naar luchfoto's van Malkata, het paleis en de grote vijver van Amenhotep III
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Architectuur