Polijsten dekstenen piramides en afwerking pylonen e.a.

Moderator: yuti

Polijsten dekstenen piramides en afwerking pylonen e.a.

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Feb 06, 2008 8:21 pm

In hoeverre werden de kalkstenen (Oude Rijk en Middenrijk) en granieten (Oude Rijk) afwerkingsblokken van de piramides opgewreven?
Hoogstwaarschijnlijk werden - nadat de 'bosses' verwijderd waren - de stenen door middel van zand en een hardere steen vlak gemaakt.

Maar ik vraag me af of de dekstenen gepolierd of gepolijst (wat is de correcte term?) werden met zand en water om ze fel te doen blinken?

Met graniet is dit perfect te doen, dat gebeurt machinaal heden ten dage, maar ik weet niet in hoeverre dit manueel te doen is - zeker met grote oppervlaktes.

Met kalksteen zal dit ook wel te doen zijn,
maar de vooral vanaf het Nieuwe Rijk gebruikte zandsteen is waarschijnlijk minder geschikt om een glanzend oppervlakte te bekomen wegens te poreus?

Het gebruik van een niet op te blinken steen was geen probleem in het Nieuwe Rijk omdat er geen farao-piramides meer gebouwd werden ... en op de pylonen bijvoorbeeld werden reliëfs aangebracht.

Terzijde: ook nog eens gelezen dat men vroeger eens opperde dat de Oude Rijkspiramides misschien beschilderd werden ... deze theorie wordt algemeen niet meer aanvaard, veronderstel ik?
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Zo Nov 30, 2008 9:01 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 30, 2008 8:57 pm

Foto's voor èn na:

Piramide Menkaure Gizeh, eerste zestien lagen in graniet:
Afbeelding

Piramide Snefroe Dashur, kalksteen:
Afbeelding

Pyloon Karnak:
Afbeelding

Pyloon Medinet Haboe:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 30, 2008 9:27 pm

Nog een voorbeeld dat stenen eerst onafgewerkt op elkaar gestapeld werden is het bekende tempeltje van Taffeh in Leiden.

Wanneer je voor de tempel staat kun je aan de linker zijkant twee keer een rondstaaf zien ('torus moulding' of het vertikale - en bovenaan horizontale - halfronde afwerkingselement) zien: links de aanzet ervan en onafgewerkt, en rechts afgewerkt.

Het zou goed kunnen dat hier achteraan een (modderstenen?) muur liep, die de onafgewerkte stenen aan het oog onttrok.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vangilspatrick » Ma Dec 01, 2008 1:55 pm

ik heb altijd begrepen dat er een gewone stenen muur achter de tempel heeft gestaan, deel van de ommuuring van het fort of tempel complex. Die muur was niet van tichelsteen maar van gewone stenen.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 01, 2008 7:07 pm

Vangilspatrick schreef:
ik heb altijd begrepen dat er een gewone stenen muur achter de tempel heeft gestaan, deel van de ommuuring van het fort of tempel complex.

Dat klopt helemaal. Ik denk niet dat men die muur ooit teruggevonden heeft, maar dit zou inderdaad kunnen duiden op een grote omheining met daar binnen verschillende gebouwen - misschien samen met de verloren gegane 'zuidelijke tempel'?

De muur moet dus bijna tot aan het dak gekomen zijn. De andere kant van de tempel zou precies hetzelfde vertonen, maar de laatste keer toen ik er was kon ik geen foto's nemen, wegens afgesloten voor bezoekers.

Dus enkel deze foto's van de linkerzijde, vroeger de westkant. Onderaan kun je goed een vooruitstekend 'basisblok' zien voor de (omheinings)muur.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur