Het grootste Heilig Meer denk ik is dat van de tempel van Karnak: 120 x 77 meter. Dat is nogal wat om uit te graven.
Een goeie tweede was misschien dat van Nectanebo I bij de Amon tempel in Tanis, maar toch een stuk minder dan de helft: 60 x 50 meter.
Ik meen eens gehoord te hebben dat het Meer van Karnak ooit leeggemaakt geweest is voor onderzoek. Is dat zo?
Weet iemand wanneer en door wie?
Hoe diep was het en wat heeft men gevonden?
De constructie van het Meer te Karnak wordt toegeschreven aan Thoetmosis III, maar was dit ter vervanging of uitbreiding van een reeds bestaand Meer? Waren Heilige Meren een toevoeging in het Nieuwe Rijk of bestonden ze al voorheen?
Volgens 'The dictionary of Ancient Egypt' door Shaw en Nicholson wel: ' ... from the Old Kingdom to the Roman Period ... ', maar er worden geen voorbeelden gegeven. Misschien wordt er enkel in teksten naar verwezen?
Sommige tempels hadden geen Meer, misschien gewoon wegens niet praktisch haalbaar, zoals de tempels van Deir el Bahri. Want de Meren haalden hun voorraad uit het grondwater.
Zo onmisbaar waren ze dus niet in het tempelcomlex.
Bij Dieter Arnold vind ik een verwijzing naar privé-Heilige Meren: Khentkawes I (Chentkaus) te Gizeh (plan 'De Schatten van de Piramiden' Z. Hawass p. 234 in een artikel van Michel Valloggia. Ik heb geen idee van de afmetingen, maar dit lijkt me niet veel meer dan 7x7 meter, eerder een Put dan een Meer, misschien meer te maken met de nabijwonende priestergemeenschap?) en in de tempel van Amenhotep zoon van Hapoe, besloeg een meer van 25 x 26 meter bijna de gehele eerste hof ('Tempels van het Oude Egypte', Wilkinson p. 191) en volgens Arnold 'very deep'.