Sfinx krijgt facelift

Moderator: yuti

Sfinx krijgt facelift

Berichtdoor Jef » Di Mei 09, 2006 9:58 pm

Sfinx krijgt facelift

In Egypte zijn wetenschappers maandag 3 april gestart met de restauratie van de Sfinx van Gizeh. Het wereldberoemde monument, dat vlakbij de drie grote piramiden in Gizeh ligt, kampt met erosie en de gevolgen van verkeerd uitgevoerde restauraties in het verleden.
De herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd door de Hoge Raad voor Antiquiteiten, waar egyptoloog Zahi Hawass de scepter zwaait. Hij meent dat het 57 meter lange, 6 meter brede en 20 meter hoge beeld de laatste decennia veel te lijden heeft gehad.
Niet alleen door erosie als gevolg van regen en de striemende woestijnwind, maar vooral door verkeerd uitgevoerde restauraties in de jaren tachtig. "De sfinx is net als een echt mens, het moet ademen. Wanneer je cement op het kalkstenen lichaam aanbrengt zoals in de jaren tachtig is gebeurd, stopt de sfinx met ademen. Deze keer moeten we de sfinx op de juiste manier restaureren."
Naast verwijdering van cement, concentreren de werkzaamheden zich vooral op de borst en hals van het neusloze beeld, waar de erosie het hardste heeft toegeslagen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 11, 2006 12:37 am

Meestal, zoniet steeds, stond er wel ergens een stelling tegen de Sphinx aan toen ik daar was.
Ik heb hier nog een magazine 'Horus' genaamd liggen van 1995 met heel mooie foto's van stellingen rond de Sphinx. :wink:
Het blad bevond zich aan boord van het vliegtuig. Toen ik een beetje verlegen aan de stewardess vroeg of ik het mocht meenemen keek ze me heel verbaasd aan, waaruit ik konkludeerde dat ze me niet begreep. Nu pas zie ik dat er linksonder op de cover staat: 'Your Complimentary Copy.' :lol:

Ik heb eens ergens gelezen dat reeds in faraonische tijden restauraties aan de Sphinx gebeurden. Vanaf wanneer weet ik niet, maar feit is dat de restauratieblokken aan de poten van dezelfde origine zijn als de steenblokken rond de stèle van Thoetmosis IV. (En die stèle is afkomstig van de dodentempel van Chefren.)
De herstellingen in de Grieks-Romeinse periode zouden dan weer veel slechter uitgevoerd zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Sfinx krijgt facelift

Berichtdoor yuti » Zo Jun 06, 2010 2:22 pm

Opgravingen te Giza in 1816 leverden Giovanni Battista Caviglia een valse baard op die verscheept werd naar het British Museum. Er zijn grote twijfels of die baard nu oorspronkelijk is of niet. (ronde baard, platte vorm...?)

Afbeelding

Afbeelding

Door de eeuwen heen veranderde de stijl van de sfinxen. Zo is er geen enkele inscriptie dat de sfinx van Memphis dateert. Maar door zijn stijl wordt hij toegewezen aan de periode van het Nieuwe Rijk. (Tussen 1550 en 1070 v.Chr)

Afbeelding

Andere voorbeelden:
Sfinx: Amenemhet II (tussen 1876 en 1842 v. Chr – Louvre)

Afbeelding

Sfinx: 1750 v. Chr (einde Middenrijk) – met de namen van Ramses II en Merenptah (Louvre)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 09, 2010 7:58 pm

En ze zorgden er voor dat hun namen niet meer zo makkelijk weg te krijgen waren door ze wat dieper uit te hakken, neem ik aan.

Het uiteinde van de staart lijkt op de achterkant van de nemes?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 14, 2010 6:44 pm

Yuti schreef:
Er zijn grote twijfels of die baard nu oorspronkelijk is of niet. (ronde baard, platte vorm...?)

Wordt er niet gezegd dat de onderkin van de sfinx geen enkel spoor van een baard heeft, en dat men daarom denkt dat hij er in werkelijk ook nooit een gehad heeft ... tot een 'ondersteunde' in het Nieuwe Rijk?

Ik dacht inderdaad ook dat er ook soms verschil was tussen het afbeelden van de sfinx met een rechte en een kromme baard? Zou het kunnen dat wanneer uit het verlengde van het Oude Rijk de Sfinx aanzien werd als de koning hij een rechte baard afgebeeld kreeg en een kromme baard wanneer hij vereenzelvigd werd met Horus aan de Horizon?

In het Louvre zijn twee stèles te zien (aan beide zijdes van het bekende sfinxbeeld in de kelder, hierboven op een foto van Yuti), waarop dacht ik de ene keer een rechte en de andere keer een kromme/gekrulde baard te zien is.

Die stèles zien er mij gekleurd uit ... geen afzonderlijke zaken die gekleurd werden, maar in zijn geheel rood gemaakt. Ik zat hier een ideologische betekenis achter te zoeken, tot ik een foto zag van de roodgranieten droomstèle van Thoetmozes IV en me realiseerde dat die uit het Louvre daar wellicht in de omgeving moeten gestaan hebben. Bestaat de kans dat ze daarom geverfd geweest zijn?
http://www.ancient-egypt.org/index.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur