Pyramides en Wikiversity

Moderator: yuti

Pyramides en Wikiversity

Berichtdoor Anneke » Zo Jan 18, 2009 5:15 pm

Ik dacht dat dit misschien interessant is voor mensen hier.

Nick (iemand die ik ken van Egyptian Dreams) en ik hebben een Wikiversity site gecreeerd voor het verzamelen van informatie over pyramides (en een beetje taal)

(Link) Timeline for development of pyramids and pyramid like structures is een pagina met een chronologische lijst van piramides en piramide achtige structuren.

Voorlopig hebben we Khasekhemwy, de step piramide van Djoser, Sekhemkhet and Khaba, de (3) pyramides van Snefru and natuurlijk de pyramides van Giza.

Djoser's step pyramid (Link) is een aparte pagina. (Het meeste gedaan door Nick)

Wikiversity is een open formaat, dus iedereen kan editen. ALs iemand informatie wil toevoegen: Graag!
Het is wel prettig voor ons als men zig (gratis) inschrijft bij Wikiversity. Op die manier kunnen we zien wie wat schrijft.

Of als er aspecten zijn die je fascineren, breng ze terug naar pr kmt en discussieer!

Om een idee te geven: Nick is een architect geinteresseerd in 3D reconstructies van de monumenten. Dit project komt eigenlijk voort uit een vraag over informatie over de pyramides en hoe die vorm zich ontwikkelde.

Hier is een voorbeeld van zijn werk:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Zo Jan 18, 2009 5:19 pm

Vergeten te zeggen: Wikiversity heeft oude versies van paginas in het systeem ingebouwd. Wees dus niet bang om veranderingen te maken. Als iets fout gaat zijn er altijd oudere versies van de pagina die we kunnen herstellen.

Anneke
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Jef » Zo Jan 18, 2009 7:47 pm

Ziet er leuk uit, heb je nog meer van dit werk Anneke.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Anneke » Zo Jan 18, 2009 8:16 pm

Nick is van plan om deze reconstructies op de wikiversity site te plaatsen.

Hij heeft enkele reconstructies als onderdeel van deze slide show:
Slide Show
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Jan 25, 2009 8:09 pm

Anneke schreef
Wikiversity is een open formaat, dus iedereen kan editen. ALs iemand informatie wil toevoegen: Graag!
Het is wel prettig voor ons als men zig (gratis) inschrijft bij Wikiversity.

Ik zou niet durven. Mooi gedaan!
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 26, 2009 2:06 am

Ik zou niet durven. Mooi gedaan!

:) Ik hoop nog steeds dat mensen de sprong wagen. Het is best wel leuk om op deze manier informatie te vergaren.

Ik zelf heb toch regelmatig een "he dat wist ik niet!" reactie als er weer meer info naar voren komt of als dingen met elkaar in verband worden gebracht waar ik niet direct verband had gezien.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 05, 2009 9:24 pm

Ik heb geaarzeld vooraleer ik reageerde omdat ik die reconstructie van Nicholas Buccalo werkelijk prachtig vind, maar er op het eerste zicht enkele bedenkingen over heb.

Verbeter mij a.u.b. wanneer ik het verkeerd voor heb.

- De ommuring is goed voorgesteld, met een steensoort van mindere kwaliteit tussen de buitenmuren, maar is dat zo dat de ommuring begaanbaar was via een trap die op die plek daar tegenaan ligt?

- Ik kom niet goed uit het perspectief van het dak van de kolonnade, en die zou zich normaal recht op de ingang moeten bevinden.

- Ik mis op het einde van de kolonnade het er loodrecht op staande gebouwtje.

- Er waren volgens mij meer kapellen op de heb-sed hof.

- Waarschijnlijk wegens te klein in de verte, mis ik toch de bakens op de grote voorhof.

- Ik mis rechtsachter de daken van het huis van het noorden en van het zuiden.

- Indien er vooraan openingen in het dak van het gebouw links van de kolonnade openingen bevonden, was dat waarschijnlijk ook zo in het grotere gebouw rechts van de kolonnade.

Maar misschien is deze tekening nog in ontwikkeling ... ben ik weer eens aan het muggenziften? :oops:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Vr Feb 06, 2009 3:05 am

Ik heb de vragen vertaald.

Ik heb wel fotos gezien van een trap die vanaf de ommuring naar beneden komt, en ik neem aan dat dat een originele structuur was.

Wat bedoel je met de orientatie van de colonnade? Ik had me die voorgesteld zoals hier weergegeven? Ik dacht dat men door een deur aan de zuid kant van de muur naar binnen kwam en dan een lange colonnade inloopt? Maar ik kan alleen van fotos afgaan, aangezien ik er nog nooit ben geweest.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Vr Feb 06, 2009 4:56 pm

Antwoord:

Delete
If you look at the credit in the lower left, you'll notice 'Progress Rendering'. Several things have changed since this version. The steps leading up to the perimeter wall have moved slightly towards the North and their landing is larger. I moved it once I was able to more closely study the plan below these stairs as they would easily accommodate the change, but as I show them here, they are not exactly situated correctly.

The update, which I hope to post soon, I show the colonnade openings changed slightly. The new rendering will show openings based on careful analysis of the dimensions of the existing real reconstruction. This version shows the upper openings as too small.

I think the wall was accessible with stairs as it would be a consistent detail with the architecture and the way the plan is laid out. I don't think there are any remnants of this stair, but that doesn't mean it didn't exist. As an Architect, to know that it was there and then to leave it out would mis-represent what existed. I explain my reasoning elsewhere which I will try and upload to this site soon enough.

Hed-Sed: Not Finished; what you don't see is all of the structures in the HedSed court... they're just not digitally recreated yet. Part of this is me waiting to see if I can find further data regarding dimensions. Same with North/South Pavilions and many other small details.

Quote: "I miss the "beacons" in the large forecourt."
Are you referring to the B-shaped caims? If so, they are there.

Colonnade Orientation: It is not exactly perpendicular to the Exterior Perimeter wall. This is shown clearly on just about all plans that were made of the complex. The orientation of the colonnade is believed to be based on the orientation of an existing structure which is adjacent and south of the colonnade. Since the two structures are parallel to one another that would make sense. While the colonnade could of been orientated orthogonally to the complex without interfering to this older structure, for some reason, perhaps to expose part of the wall of the old structure, they rotated just off axis to the geometry of the Djoser complex. For awhile, I thought this might of been done so no one 'on the outside' could see directly into the Inner Court. This might of been part of their reasoning behind changing the orientation, but who knows if this was the case.

Openings in Buildings flanking the colonnade: I may be incorrect as to what you're asking, but there are no 'buildings' on either side of the colonnade, just areas which have been filled with rubble. Therefore there are no windows. The openings are for the colonnade itself. I show two sets, a lower set which is over the 'niches' and an upper set which is over the central isle.

Hope this helps, thanks for taking an interest.

Nick
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 07, 2009 9:27 pm

Thank you Anneke for forwarding my comment to Mr. Buccalo, but it wasn’t my intention to be too critical, just some remarks – right or wrong - what I thought to see in the reconstruction.

Quote: Colonnade Orientation: It is not exactly perpendicular to the Exterior Perimeter wall.

I know – and thanks for your insights - but I didn’t refer to that. I said that the colonnade in your reconstruction seems not to be situated directly facing the entrance (marked in light green). Taking a good look at the reconstruction, I see that your colonnade rooftop is much lower than the surrounding wall, so that the full green line is a more correct indication.

Quote: Openings in Buildings flanking the colonnade: I may be incorrect as to what you're asking, but there are no 'buildings' on either side of the colonnade, just areas which have been filled with rubble. Therefore there are no windows.

The building on the left of the colonnade has two open constructions in its otherwise massive construction, and I was almost sure that the two openings in your reconstruction were referring to these two.
The building on the right of the colonnade has again a few open constructions in its otherwise massive construction, in the NE corner.
I don’t know if both non massive constructions on the south and on the north of the colonnade had a roof, but if you are depicting the rooms on the south without a roof, then I expect that at least some of the rooms on the north side, could also had openings in ‘the roof’.

And I wonder what the third opening is in your reconstruction of the massive building on the left side of the colonnade.

In the meanwhile I also spotted building T on the end of the colonnade, but at first it seemed to me rather like an open space in your reconstruction. Sorry for that.

Quote: The openings are for the colonnade itself. I show two sets, a lower set which is over the 'niches' and an upper set which is over the central isle.
Is this archaeologically confirmed, or rather an adoption of the openings in the roof of Karnak temple?

And I have to emphasize that I find your reconstruction truly magnificent, like I already said here above (in Dutch). It’s just that these questions came up when I saw the reconstruction.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Feb 08, 2009 1:29 am

Nog meer opmerkingen:

Stairs leading to upper Perimeter Wall...

There are several reasons why I feel these existed. Some may argue that putting them in, when no archaeological evidence exists is wrong. I can only say, that as an Architect, having enough information to think that they do exist and then not showing them would be wrong... but that's an argument I'm not really interested in... I'm more interested if someone can provide evidence to support one way of thinking over another to get at: what was probably built.

1) As one enters the colonnade, there is an exit to the left which is a stair that leads to the 'roof' fill area adjacent to the colonnade to the south of it (area between colonnade and Perimeter Wall). For this reason, access to an upper level, it would make sense that another stair linked to the Perimeter Wall itself.

2) The Main Bastion Entrance is deeper than all other bastions of the Perimeter Wall. From an architect's point of view, this would make sense as an organizing area and transition to the left and right of this Bastion, that is, once you ascend, one needs room to 'organize' and move towards one station.

3) Assuming that this complex was guarded, the main entrance would require easy access by soldiers. Climbing up a ladder 2 to 4 meters would be a generals nightmare. Building steps/ramp structure would be in keeping with the architecture.

4) The plan at ground level easily supports an expanded stair landing above. Considering the height and depth of the perimeter wall itself and the corridor below it, to extend this slightly to accommodate a landing is very plausible and likely. What I realize is the AE's built straight up in a very simple way... no cantilevers, no off-center structures, nothing out of place. It is rather straight forward stacking of stone blocks from the ground up. Further clues as to what was 'above' these walls can be had by studying the widths of the openings below. Niches are slightly wider than corridors in some areas. The smaller corridors most likely had more material above them.

5) The numerous bastions of the Perimeter Wall I believe had guards stationed at them, at least during ceremonies. There size at the top, between the parapets, is a perfect size for one or two people to stand. If this was the case, that would mean there would be quite a few guards that would need access to the Perimeter Wall. I could imagine, with the formality of armies marching (see sculpture of soldiers lined up) that they marched into position... therefore one would need a stair and not ladders to access this wall.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Zo Feb 08, 2009 1:31 am

Ben jij daar trouwens geweest Philip? Jij ziet veel meer dan ik. Of ik ben gewoon niet zo observerend? :)
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 08, 2009 10:12 pm

Anneke schreef:
Ben jij daar trouwens geweest Philip?
Drie keer, maar dat wil absoluut niets zeggen, want het is niet eenvoudig om in het gerestaureerde met zekerheid het originele te zien, plus dat je niet weet wàt precies wààr gevonden is.
Het is ook zo dat je tijdens de eerste bezoeken vooral overweldigd wordt door de site ... en vooral: er is ook zoveel te zien in Saqqara.

Jij ziet veel meer dan ik. Of ik ben gewoon niet zo observerend?
Ik had al ettelijke keren precies hetzelfde kunnen zeggen tegen jou Anneke ... en veel meer terecht.
Nee, ik ga gewoon uit van de plannen en beschrijvingen over de architectuur van de site. Terwijl ik geen inzage heb in de bevindingen hierover van Jean-Philippe Lauer zelf, jammer genoeg.

Nog i.v.m. de niet archeologisch te staven trap met een rechtstreekse toegang tot de omheiningsmuur op de reconstructie (er was er wel een naar het dak van het massief ten zuiden van de colonnade): dit met een militair doel in gedachten is niet zo doordacht ... volgens mij is het niet opportuun een toegang tot je verdedigingsmuur te plaatsen bij de enige ingang. Onafhankelijk van de vraag of de omheiningsmuur een militair aspect had, natuurlijk.
En eerlijk gezegd: men kan ook overwegen wat vanuit verdedigingsstandpunt beter is: ophaalbare ladders of te verdedigen (massieve) trappen?

Maar ik vertaal dit straks misschien beter in het Engels, want ik zie dat Nicholas Buccalo zich hier lid gemaakt heeft. Misschien beter vervoeg ik Set in Stone voor verdere discussie, als hij me nu maar niet gaat deleten. :wink:
http://setinstone.ning.com
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor NBuccalo » Ma Feb 09, 2009 4:42 pm

Hello Philip, I'm sorry for writing in English, I hope it is okay, but wanted to add to this discussion.

First, thank you for asking questions about the work I am doing. It's good to have others make comments. I see you have a link to our site 'Set In Stone'. Thanks.
_____
First to look at plans I've seen:
Here you can see 3 things on the south of the colonnade: lower stair, square opening (probably covered) and another opening that is a path (probably covered).

Afbeelding

The L-shaped area, just before the Sed-Hed court is not finished. I hope to get better plans before starting it.

Here are some more recent studies, I've completely rebuilt the colonnade based on additional information than what was shown in the first illustration: This shows the lower and upper stairs, and the height relationship between the colonnade and the Perimeter Bastion Wall. The stair needs a parapet and a roof over part of it.
Image A:
Afbeelding

Image B: This shows the entire colonnade structure:
Afbeelding

Image C: This shows the new and completed Enclosed Portico (T-shape part of Hypostyle Hall). I believe it also had clerestory openings.
Afbeelding

What's interesting about the height of the Enclosed Portico, is it looks to be the same height as the Inner Wall of the Great Courtyard, making impossible to see from the Great Courtyard. But, as I show the upper clerestory structure would be slightly seen.

I am hoping to find better information on the existing heights. I need a confirmation of the height of the columns to the top of the capitals and the inner courtyard wall. This information would be of great use.
-----
I hope these images are not too big. Thanks for your comments and questions. It is always good to get detailed questions, and thanks Anneke for the translation and, Taa and Jef for the compliments.
NBuccalo

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 10, 2009 9:46 pm

Nbuccalo wrote:
I'm sorry for writing in English, I hope it is okay …
No problem, as long as you can decipher my English.

… but wanted to add to this discussion.
That’s very kind of you.

[Here you can see 3 things on the south of the colonnade:] … square opening (probably covered) …
I haven’t got a clue what the meaning of this square was, even if it was really there and what the dimensions are … it seems almost like an entrance for a burial shaft in a mastaba? (A later intrusive addition??)

I am hoping to find better information on the existing heights. I need a confirmation of the height of the columns to the top of the capitals and the inner courtyard wall. This information would be of great use.
Can’t help you there neither, sorry.
Maybe someone else here has any information?

...........

I've also posted an answer on Set in Stone.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Architectuur