Vensters

Moderator: yuti

Vensters

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 24, 2009 8:43 pm

Dit is te zien in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden:

Afbeelding

Het staat een beetje verdekt opgesteld en valt niet op in de collectie, maar het is wel een mooi stuk.

Ik herinner me van het bijhorende kaartje – jammer genoeg niet genoteerd of gefotografeerd – dat het uit Tunah el Djebel komt en een venster moet voorstellen – uit een graf?

Mooi vind ik de verwerkte djed-zuilen in de ‘tralies’.

Weet iemand meer hierover?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Feb 26, 2009 1:39 pm

Ik ken het stuk, maar kan je er niet meer over vertellen.

Verder ken ik ook nog (net zoa las iedereen van ons) de vensters die nog te zien zijn in Karnak.

Meer ken ik er niet.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 26, 2009 7:05 pm

Ik zat er ook achter te zoeken Jef ... er moeten er meer zijn dan in Karnak.

Nicholas Buccalo vermeldde al de openingen die er boven de gallerij in het Djoserdomein geweest zijn.

En nu eens gekeken in 'AE Architecture' van Dieter Arnold ... hij zegt ten andere dat die ramen in Karnak 5,2 meter hoog zijn. :shock:
Arnold vermeldt vensters - van verschillende vormen - bij Mentoehotep in Deir el Bahari, Opet temple in Karnak, Medinet Haboe, Denderah en Deir el Medineh.

Sommige in die beide laatste zouden Hathor grilles hebben in de vorm van tempelfaçades of met zuiltjes in de vorm van Hathor kapitelen.

Deze foto heb ik genomen binnenin het tempeltje van Deir el Medineh, misschien van de buitenkant gezien zijn dit Hathor zuilen?

Afbeelding

Kunnen de gaten in de daken ook als vensters gezien worden? Hier ook in Deir el Medineh, met twee engeltjes (intussen ferme engels) die vanop het dak naar binnen/beneden gluren. :D

Afbeelding

Mijn vraag was eigenlijk meer of vensters in tombes - behalve misschien de opening voor de serdab - ook voorkwamen, omdat ik meende te herinneren dat in het RMO te Leiden men in verband met het stuk hierboven hiernaar verwees.

Bij Arnold weer lees ik dat mastaba's uit het Oude Rijk vertikale gleuven of geboorde gaten hadden.

Vraag me niet waarom maar het stuk in Leiden lijkt me niet Ouderijks, eerder uit het Nieuwe Rijk?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor anubis » Za Mrt 07, 2009 6:52 pm

Philip
Deze foto heb ik genomen binnenin het tempeltje van Deir el Medineh, misschien van de buitenkant gezien zijn dit Hathor zuilen?

het is zeker dit venster hier op de derde foto?
http://www.touregypt.net/featurestories ... hathor.htm
dan zijn het misschien die openingen op de linker buitenmuur op de zesde foto, tussen de bakstenen overblijfselen kunnen je het zien.
anubis

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 07, 2009 9:03 pm

anubis schreef:Philip

het is zeker dit venster hier op de derde foto?
http://www.touregypt.net/featurestories ... hathor.htm
dan zijn het misschien die openingen op de linker buitenmuur op de zesde foto, tussen de bakstenen overblijfselen kunnen je het zien.

Klopt allemaal :welldone: denk ik, maar het is op die kleine foto van de buitenkant niet te zien hoe die verticale gedeeltes er bovenaan uitzien.
Op mijn foto lijkt het of ze bovenaan breder zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Mrt 27, 2009 8:27 pm

Ik kwam ook nog wat over vensters tegen.
In het graf van Sennefer is een afbeelding te zien van een grote tuin, direct grenzend aan de de nijl of een kanaal. De tuin wordt omgeven door een muur. In het middengedeelte van de tuin bevinden zich wijnstokken, links hiervan staat een huis. De onderste helft van het huis toont de lagen bakstenen van de buitenmuren, twee toegangsdeuren en ........twee gesplitste vensters met balustrades.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 25, 2009 1:18 pm

Ik schreef hieroven:

Nu heb ik deze detailfoto's kunnen nemen van binnen en buiten. De twee uiterste pijlertjes zijn dus Hathor zuilen aan de binnenkant.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Vensters

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 07, 2017 7:14 pm

Ondertussen op de online collectie van het RMO, het eerste voorbeeld helemaal bovenaan deze berichtenreeks, namelijk inventarisnummer F 1986/6.1, met een stukken betere foto dan de mijne die in tegenlicht getrokken was:
http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?object=F+1986%2f6.1
Maarten Raven zegt hierover in het tentoonstellingsboek 'Egyptische Magie' (2010) p.98 dat gelukbrengende symbolen aangebracht werden op venstertralies om demonen af te weren.

Ik had het hierboven over de gaten in de daken van de tempels. Bij deze is er een link naar het hemelgewelf en worden de openingen gezien in connectie met de god Shu. Daarover het Lexikon der Ägyptologie II 169 (en over vensters in het algemeen II 168).

Nog deze vensters:
Pelizaeus Museum, Hildesheim F 0009 / 04/030/11608, Ramessidisch:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 1608&lan=D
Kunsthistorisches Museum, Wien 7823/8210 / 09/001/5524, Oude Rijk, "uit de serdab van de mastaba van Sesjem-nefer II te Giza":
http://www.globalegyptianmuseum.org/record.aspx?id=5524

En drie uit Koptos:
Petrie Museum London UC14524 (Romeins, ong.53 cm), UC14527, UC14526
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Vensters

Berichtdoor ancheperoere » Za Apr 08, 2017 6:18 pm

Ik meen me te herinneren dat van Medinet Habu, de graftempel van Ramses III en het paleisje dat er naast lag, ook een venster met dergelijke 'tralies' zijn gevonden ... ik heb alleen geen afbeelding kunnen vinden ...
ancheperoere

Terug naar Architectuur