Limestone

Moderator: yuti

Limestone

Berichtdoor Jef » Za Sep 05, 2009 7:30 pm

The temple of Deir El-Bahari is one of the greatest and most singular temples in all Egypt in design and decorative elements. It was built of limestone, not sandstone like most of the other funerary temples of the New Kingdom period. It is thought that Senemut, the great architect who built the temple, was inspired in his design by the plan of the neighbouring mortuary temple of the 12th-Dynasty King Neb-Hept-Re. The temple was built for the great Queen Hatshepsut of the 18th Dynasty to commemorate her achievements and to serve as her funerary temple, as well as a sanctuary of the God, Amun-Re

Wat is nu precies limstone ?
Sandstone, zijn stenen van zandsteen (kalksteen) ?

Zandsteen kan ik mij wat bij voorstellen hoe deze zo gegroeid zijn. Maar limestone nee, hoe ontstaat dit gesteente en waar is het uit opgebouwd.

Zijn jullie ook zo benieuwd hoe de tempel van Hatsjepsoet eruit ziet met de nieuwe verlichting 's Avonds, ik zag net een foto van de tempel met de nieuwe verlichting voorbijkomen. Daar kwam ook mijn vraag uit betreffende "Limstone "
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Za Sep 05, 2009 7:40 pm

Is er een compositie-tekening van de Tempel van Hatsjepsoet ?

Ik zie net een foto die van de zijkant van de Tempel is gemaakt, waarop een stuk van een muur is te zien die zo te zien om de tempel heeft gestaan. Volgens mij is op de foto de fundering van de muur ook nog te zien.

Je kent die compositie-tekeningen ongetwijfeld, van de Tempel van Luxor en Karnak zijn er veschillend. Op deze tekeningen is te zien hoe de tempels er destijds uitgezien moeten hebben.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 06, 2009 2:30 am

Limestone is Engels voor kalksteen welke gebruikt werd vanaf de eerste dynastieën en vooral in het Oude Rijk. Niettegenstaande later meer met zandsteen gebouwd werd, bestaat de tempel van Hatshepsoet inderdaad uit kalksteen.
Die van Mentoehotep was het eerste monumentale gebouw in zandsteen.

Ik denk ook wel dat de meeste zandsteengroeven zich in het zuiden bevinden, vandaar.

Kalksteen is iets harder en zwaarder dan zandsteen. Maar een zachtere kalksteensoort werd gebruikt voor bijvoorbeeld het binnenwerk of opvulling van muren of gebouwen, terwijl de hardere soort de bekleding vormde.

Mooie reconstructies van de tempels van Deir el Bahari ken ik van ‘Les Voyages d’Alix’ , vanuit het zuiden geziien, en in ‘L’Egypte Restituée’, van iets verderaf, vanuit het oosten getekend.

http://gerard.homann.free.fr/WEB_EGYPTE ... baha_2.htm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Sep 11, 2009 8:07 pm

Limestone is dus kalksteen, dat is nu duidelijk voor mij Philip ik had echt geen idee.
Voor wat betreft de compositiefoto, daar is inderdaad een ommuring te zien, met een toegangspoort. (lijkt een beetje op een pyloon)

Dit maakt mijn beeld voorde muur om de tempel van Hatsjepsut compleet. er is dus een ommuring geweeest.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Architectuur