Eerste verdieping

Moderator: yuti

Eerste verdieping

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 17, 2010 12:35 am

In de tempel van El-Tod is volgende kamer te zien op de eerste verdieping. Men verwijst er meestal naar - ook in Porter & Moss - als de schatkamer.

Hier was er al eens sprake over:
viewtopic.php?t=7

In privé-huizen - en misschien ook paleizen - bestond dit wel. Maar zijn er nog verdiepingen bekend in tempels?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Eerste verdieping

Berichtdoor GVdB » Wo Mei 22, 2013 12:49 pm

In privé-huizen - en misschien ook paleizen - bestond dit wel. Maar zijn er nog verdiepingen bekend in tempels?

Ik lees nu pas deze vraag. Zo voor de vuist weg heb ik nog weet van minstens twee ruimtes in tempels die op een verdieping gelegen zijn. Er moeten er zeker nog meer zijn.

In de tempel van Dendera is er een ruimte die via het westelijk trappenhuis te bereiken is. Die kamer kijkt uit op de nieuwjaarshof en wabet.

In het artikel van Wolfgang Waitkus, Zum funktionalen Zusammenhang von Krypta, Wabet und Goldhaus in 3e Ägyptologische Tempeltagung ÄAT 33,1 (1995) p 283-303, lees ik op p. 288 dat deze ruimte het “Huis van het Goud” (Hwt-nwb) genoemd wordt. Het “Huis van het Goud”, is de ruimte waar beelden - nadat ze vervaardigd waren - onderworpen werden aan het “mondopeningsritueel”. Het ligt dan ook voor de hand dat bij het feest van de “vereniging met de zon” op de beelden nadat ze uit de crypten werden gehaald bepaalde rituelen werden uitgevoerd, eerst in de wabet, daarna in dit “Huis van het Goud”, om dan uiteindelijk in de kiosk op het dak van de tempel van Dendera aan de zonnestralen te worden blootgesteld.

En dan is er in de Romeinse Mammisi van Dendera ook een kamer op een verdieping. Maar hier gaat het om een grote crypte. Dat valt, wat de functie betreft, meer samen met de ruimte van de tempel van Tôd. Meer uitleg hierover is te vinden in het artikel van Henri Pierson in de BIFAO 7 (1971) p. 71-76.
GVdB

Re: Eerste verdieping

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 24, 2013 1:27 pm

Bedankt GVdB voor de uitleg.
Weet je ook langs waar deze kamer toegankelijk was?
Als ik het goed begrijp is bovenstaande geen crypte, maar een kamer waar rituelen plaatsvonden.
Bestaan er cryptes waarin rituelen plaatsvonden?
Zijn er ook geen cryptes of ruimtes in tempels die helemaal ontoegankelijk waren?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur