Trappen in een pyloon / uitzicht vanaf

Moderator: yuti

Trappen in een pyloon / uitzicht vanaf

Berichtdoor Jef » Zo Jul 18, 2010 7:26 pm

Ik heb een ansichtkaart in mijn bezit waarop een afbeelding staat van de eerste Pyloon van de Isis Tempel op Philae.

Hierop is te zien dat op de linker Pyloon bovenop twee mensen staan.

Nu vraag ik mij af, is het toegestaan deze Pyloon te beklimmen ? (middels de trap natuurlijk)

Het zou leuk zijn om het zelf een keer te doen, en het uitzicht over het complex zelf lijkt mij een geweldige ervaring.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Uitzicht vanaf een Pyloon

Berichtdoor Jef » Vr Jul 23, 2010 12:33 pm

Bij de Pyloon (op de kop van het rechtse deel) van de tempel Medinet habu zag ik in 2005 een ingang met daarachter een trap die boven naar de top/dak van de Pyloon leide.
Iemand al eens hier in geweest (misschien Luc) , ik dorst het destijds niet, was voor instortingsgevaar :(
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 26, 2010 6:10 pm

Jef schreef:
Ik heb een ansichtkaart in mijn bezit waarop een afbeelding staat van de eerste Pyloon van de Isis Tempel op Philae.
Hierop is te zien dat op de linker Pyloon bovenop twee mensen staan.
Nu vraag ik mij af, is het toegestaan deze Pyloon te beklimmen ? (middels de trap natuurlijk)

Men liet vroeger ook wel eens toe om bovenop de eerste pyloon van Karnak te gaan, maar ik denk dat dit allemaal verleden tijd is ... mits misschien een zeer sporadische uitzondering.

Maar ik zou niet weten hoe dit te bereiken. Indien je niemand kent met een zéér lange arm ... gewoon je interesse laten blijken en lang genoeg rondhangen denk ik.

In Luxor verleden jaar heb ik de veranderingen gemerkt: een tiental jaar geleden kwam ik nog zonder enig probleem boven de pyloon van de Chonsoe tempel, bovenop de Negende Pyloon te Karnak, bovenop het tempeltje van Deir el Medina, bovenop Medinet Haboe, bovenop Seti I tempel ... Verleden jaar was dit niet meer mogelijk: zelfs een overzichtsfoto nemen vanaf het Ptah tempeltje in Karnak moest vlug gebeuren. (Reden: er bleek een 'hogere verantwoordelijke' de buurt; een Westers geklede man die me boos vroeg van welke universiteit ik wel was ??!?)
Maar misschien lag het ook aan het feit dat we met z'n zessen waren - vroeger probeerde ik dergelijke zaken helemaal alleen en dat werkt vanzelfsprekend een stuk beter: één persoon maakt immers niet zo veel lawaai en de bewaker zal veel minder bang zijn om betrapt te worden. (Volgende november zijn we met 11 en hoewel de verwachtingen hoog gespannen zijn, zullen normaal niet toegelaten zaken voor een dergelijke grote groep ook helemaal niet toegelaten worden vrees ik. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen één iemand die een foto neemt waar het normaal niet mag, of een tiental mensen die een fotosessie houden.)
En het zit hem natuurlijk in de baksheesh: wanneer je er niet aan wilt spenderen, begin je er beter niet aan denk ik. Het is een groot verschil om met de toestemming van een bewaker een overtreding te maken, dan zonder zijn 'goedkeuring'.
Maar dit weet jij wellicht allemaal beter dan ik, Jef: met jouw reiservaring. 8)

Terwijk ik dit hier echter allemaal schrijf besef ik hoe dubbel dit is, in verband met minder toegankelijke plaatsen. Vertelt iemand misschien maar beter niet waar hij geweest is om geen aanzet te geven tot een stormloopje?
En wellicht is er meestal wel een reden om iets af te sluiten: gevaarlijk ... of voor archeologische redenen.
Anderzijds: het is wel interessant om eens bovenop een tempel te gaan staan ... het grondplan dat je zo goed kent vanuit boeken, komt dan helemaal tot leven.

Sorry voor het lange verhaal ... ik liet me even gaan.

Bij de Pyloon (op de kop van het rechtse deel) van de tempel Medinet habu zag ik in 2005 een ingang met daarachter een trap die boven naar de top/dak van de Pyloon leide.
Iemand al eens hier in geweest (misschien Luc) , ik dorst het destijds niet, was voor instortingsgevaar

Voor zover ik weet is Luc daar niet geweest. Maar ik zie dat hij ondertussen een reputatie opgebouwd heeft. :) Terecht hoor, hij heeft al veel zaken gedaan die ik bijvoorbeeld zelf niet gedaan heb ... en wellicht ook niet zal doen.
Heb ik het goed voor dat je het over de ingang hebt op onderstaande foto, en de trap op de tweede foto?
Ik dacht dat er een hekken voor de ingang was? Persoonlijk zou ik nergens komen waar het duidelijk afgesloten is, en wat men niet voor me openmaakt.
Maar dat ben ik natuurlijk: een lijster met toerista. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Jul 29, 2010 9:38 pm

Inderdaad Philip dit is de ingang die ik bedoel, destijds zat er geen hek voor.

Ik ga toch proberen (met behulp van tip) er op te komen.

Even of topic.
Ik kom er zojuist achter dat als je in gelogd blijft op het forum, niet te zien krijgt dat er nieuwe berichten zijn, klopt dat.

Ik vond het al zo rustig :)
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Vr Jul 30, 2010 12:39 pm

Ik vraag mij af of deze gang bovenaan de Pyloon eindingd of over gaat in een andere gang die verder de Pyloon ingaat.
Waar was deze gang voor bestemd, om de wimpels aan de vlaggenmasten te bevestigen ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 30, 2010 6:34 pm

Jef schreef:
Even of topic.
Ik kom er zojuist achter dat als je in gelogd blijft op het forum, niet te zien krijgt dat er nieuwe berichten zijn, klopt dat.

Ik vond het al zo rustig

Wanneer je ingelogd bent kun je door de rood gemarkeerde berichten zien welke posts je nog niet gelezen hebt. Wanneer je echter via 'view new posts' te klikken geen nieuwe berichten ziet, betekent dit inderdaad dat er sinds je ingelogd hebt, geen zijn.

Het is inderdaad erg kalm de laatste tijd. :(
De berichten worden ook minder gelezen: het laatste interview bijvoorbeeld - met Dr. Huyge werd slechts 400 keer aangetikt, een nogal volledige post ( al zeg ik het zelf :oops: ) over Aboe Rawasj werd slechts een dertigtal keer bekeken. Het is ooit anders geweest. Misschien komt die tijd terug en gaan we door een dipje.

Waaraan ligt het dat het kalm is?
Er bereiken mij wel emails met redenen.

Iemand zei me: ik post niets meer omdat er te weinig gepost wordt.
Ja maar: is dat geen vicieuze cirkel?

Een reden om niet te posten zou naar ik hoor ook zijn: Vlaanderen & Nederland is een te klein egyptologisch wereldje zodat iedereen iedereen een beetje kent in dat mileu, en helemaal anoniem posten zou op het forum niet meer kunnen. En men zou liever anoniem posten omdat door het niveau van het forum (ik hoor wel eens zeggen dat dit niet zo slecht is) er makkelijk fouten kunnen gemaakt worden.
Daarvoor bestaat een alias, zou ik zeggen.
En fouten? Dat ik er nog veel mag maken en dat ik nog veel moge verbeterd worden ... vind ikzelf dus.

En ik zou te nadrukkelijk aanwezig zijn op mijn forum en teveel antwoorden geven, m.a.w. ik zou doen alsof ik alles weet. Dat werd me onlangs gezegd door een niet meer postend forumlid die ik nochtans regelmatig zie.
Ik was helemaal - onaangenaam - verrast.

En er zouden ondertussen teveel posts op het forum staan, zodat het niet meer optimaal informatief is.
Tja. Het is een forum en geen blog, nietwaar?

Soit, hoe gaat het liedje weer van Ramses zaliger ... "We zullen doorgaan ... ".

Jef schreef:
Ik vraag mij af of deze gang bovenaan de Pyloon eindingd of over gaat in een andere gang die verder de Pyloon ingaat.
Waar was deze gang voor bestemd, om de wimpels aan de vlaggenmasten te bevestigen ?

In het geval van de tempel van Ramses III te Medinet Haboe denk ik van niet.
Naar ik weet is er in de linker pyloon zelfs geen trap, maar ik ben dat niet helemaal zeker. Ik denk dat veel Nieuwerijks tempels een gewoon rechtdoorlopende trap hebben. Maar of dit ook was om vanyuit de trappengang de vlaggenmasten vast te maken? Interessante vraag. Ik meende vroeger dit ook gelezen te hebben, maar ik moet er straks eens op zoek naar gaan. Of weet iemand meer?

Medinet Haboe ... ik denk dat de trap daar uitkomt:
Afbeelding

Detail:
Afbeelding

In de Negende Pyloon te Karnak zie je die rechtdoorlopende gang ook:
Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Uitgang trap Pyloon Chonsoe tempel:
Afbeelding

Werd op de bovenkant van de poort van de pyloon een 'balustrade' voorzien? Ik meen me te herinneren dat dit het geval was bij Chonsoe tempel.

Interessant allemaal.
Ik hoop dat er nog iemand reageert met wat informatie.
Mag ik dit naar 'Architectuur' verplaatsen, Jef?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Jul 30, 2010 7:32 pm

Architectuur inderdaad Philip de juiste plaats om dit onderwerp onder te brengen.

Een beetje rustig op het forum, dit is voor mij geen probleem, ik heb het er nog steeds naar mijn zin.
Ik zelf ben ook een tijdje minder actief geweest, er zijn soms tijden dat je ook wat andere dingen aan het doen bent, toch ???
Het forum moet wel blijven bestaan vind ik. En door de onderwerpen die aan bod komen steek ik er veel van op, ontdek nieuwe dingen die weer interessant om mee verder te gaan. en op vragen krijg je altijd antwoord.

Net als nu met dit topic "uitzicht vanaf een Pyloon "
Ik zie nu dat er meerdere Pylonen zijn met trappen naar boven.
Dit is dan weer iets (onderwerp) waar ik meer op ga letten, en ook naar ga kijken als ik er ben.
Ik had echter verwacht dat je boven op de Pyloon uit zo komen. Maar zoals ik het nu zie kom je uit boven de toegangsdeur.

Daarom bedankt voor het posten van bovenstaande foto's :D

En Philip inderdaad we zullen doorgaan, doe het voor diegenen die er nog steeds plezier aan beleven en lekker mee kunnen kletsen op het forum.
Een ieder naar zijn eigen kunnen. Op naar de volgende topic
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 30, 2010 8:21 pm

Jef schreef:
Ik had echter verwacht dat je boven op de Pyloon uit zo komen. Maar zoals ik het nu zie kom je uit boven de toegangsdeur.

Inderdaad ... het wordt van langs om interessanter.
Want was er dan geen manier om bovenop de pyloon te komen?
Houten ladders?

En ... bedankt voor de positieve ingesteldheid en commentaar, Jef.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Trappen in een pyloon / uitzicht vanaf

Berichtdoor Jef » Ma Aug 02, 2010 9:24 pm

In het boek "Tempels van het oude Egypte "geschreven door Richard H. Wilkinson.
Kom ik op bladzijde 61 een tekening tegen waarop de inwendige gangen van de eerste poort van de dodentempel van Ramses III getoond worden.

Zoals we al wisten is de toegang van de gang (waar we het tot nu over gehad hebben) op de kop van de rechtse pyloon gedeelte.
Deze gang eindigd boven de toegangspoort. Vanaf hier gaat er een nieuwe gang in het linkse gedeelte omhoog en een nieuwe gang in rechtse gedeelte omhoog.
Beide gangen eindigen bovenin de pyloon. Deze gangen zouden onder andere gebruikt zijn het onderhoud aan de pyloon.
Mogelijk kunnen luchtfoto'svan Medinet Habu ons laten zien waar de gangen uitkomen.
Dus even zoeken jongens, wie heeft er luchtfoto's van Medinet Habu in zijn archief :wink:
Ikzelf denk ik heb er ook wel een paar, ik zal een zoeken.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 03, 2010 8:47 pm

Jef schreef:
In het boek "Tempels van het oude Egypte "geschreven door Richard H. Wilkinson.
Kom ik op bladzijde 61 een tekening tegen waarop de inwendige gangen van de eerste poort van de dodentempel van Ramses III getoond worden.

Inderdaad, goed gevonden Jef :!:

Zoals we al wisten is de toegang van de gang (waar we het tot nu over gehad hebben) op de kop van de rechtse pyloon gedeelte.
Deze gang eindigd boven de toegangspoort. Vanaf hier gaat er een nieuwe gang in het linkse gedeelte omhoog en een nieuwe gang in rechtse gedeelte omhoog.
Beide gangen eindigen bovenin de pyloon.

En er gaat in openlucht een trap vanaf de bovenkant van de toegangspoort naar de rechtse pyloon, naar de ingang van de gang die in de rechtse pyloon naar het dak van de pyloon leidt.

Mogelijk kunnen luchtfoto'svan Medinet Habu ons laten zien waar de gangen uitkomen.
Dus even zoeken jongens, wie heeft er luchtfoto's van Medinet Habu in zijn archief

Ik heb er wel een paar, maar ze zijn niet altijd even duidelijk om die gangen te kunnen zien.
Toch onderstaande, gevonden in 'Egypt, Antiquities from above', Marilyn Bridges, 1996. (Knap zwart-wit fotoboek!)

Het linker gedeelte van de pyloon, waar de aangeduide schuine steen de bovenkant van de schuine gang markeert.
Afbeelding

Het rechter gedeelte van de pyloon, waar de trap te zien is vanaf de bovenkant van de poort naar de ingang in de pyloon, en waar bovenaan de pyloon zelf de schuine steen wellicht ook de bovenkant laat zien van de schuine gang.
Afbeelding

Vraag me af hoeveel er te vinden is betreffende andere pylonen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Aug 04, 2010 12:45 pm

Als eerste de opmerking dat het inderdaad mooie (bijzondere) foto's zijn.
Nu je er zo bovenop kunt kijken zie je dat de beschadigingen aan de bovenkant van de Pyloon erger zijn als van benedenaf gezien doet vermoeden.
Jammer, ik denk dan weer dit moet te herstellen kunnen zijn voordat het nog verder afbrokkeld.

Maar goed to the point, wat de foto's laten zien komt overeen met de tekening in het boek.
Dus meerdere gangen in de pyloon, nu verder kijken wat er nog meer te ontdekken is op andere foto's van Pylonen.
En in oktober proberen de gangen in te gaan, lijkt mij een bijzondere ervaring :roll:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Ranoferhotep » Do Aug 05, 2010 2:31 pm

Van de pylonen van het Nieuwe rijk weet ik de inwendige indeling niet. De pyloon van Edfoe uit de ptolemaïsche periode is iets meer gedocumenteerd met o.a. frontale dwarsdoorsneden en plattegrond.

http://www.stedentipsvoortrips.nl/egypte/edfutempel.htm

http://www1.uni-hamburg.de/Edfu-Projekt//Modell.html

De frontale dwarsdoorsnede vind ik momenteel op het net niet terug :( Maar ik heb deze ergens op de computer staan zal kijken om deze op te laden en hier weer te geven.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor william » Zo Sep 12, 2010 8:39 pm

voor doorsneden van pylonen en andere tempelonderdelen mogen we "Description de l'Egypte" niet vergeten.
Het zijn natuurlijk geen HQ 3D reconstructies maar geven toch goed de constructie weer van gangen en trappen.

groeten

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 21, 2011 9:05 pm

william schreef:voor doorsneden van pylonen en andere tempelonderdelen mogen we "Description de l'Egypte" niet vergeten.
Het zijn natuurlijk geen HQ 3D reconstructies maar geven toch goed de constructie weer van gangen en trappen.

groeten

william

Goed gezien, William ... had ik niet aan gedacht.

Net doorgestuurd gekregen: prachtige foto van de opening van de trappen in de Pyloon van de Luxor-tempel ... op het Ägyptologie Forum:

http://www.aegyptologie.com/forum/cgi-b ... 3&start=19
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Jan 22, 2011 6:37 pm

Foto nummer 19 is ook interessant om te bekijken je kijk hier boven op de pyloon en als je goed kijkt kun je zien dat hier boven een deur (gat) is waar je uit komt als je de trap in de Pylon opgaat.

Ik kan me alleen niet bedenken waar de toegang in de Pyloon zich precies bevind, hij is mij nog nooit opgevallen.

De foto's uit de link zijn trouwens best mooi gemaakt ik vraag mij dan ook af hoe deze gemaakt zijn, en dan bedoel ik vanuit welke positie. (uit een helikopter :wink: )
Gebruikers-avatar
Jef

Volgende

Terug naar Architectuur