Trappen in een pyloon / uitzicht vanaf

Moderator: yuti

Re: Trappen in een pyloon / uitzicht vanaf

Berichtdoor Ranoferhotep » Zo Jan 23, 2011 2:14 pm

Eerst en vooral beste wensen aan alle forumleden. Ik ben een tijdje afwezig geweest, maar lees nog regelmatig hier hoor.

De foto's Jef denk ik zijn genomen vanuit de gebedstoren van de moskee. De tekst boven de foto vermeld "Aus der Sicht des Muezzins". Er zijn twee gebedstorens aan de moskee dacht ik. Een andere mogelijkheid zou uit een luchtballon kunnen zijn, daar wordt meer en meer gebruik van gemaakt, maar ik betwijfel of die zo dicht bij de monumenten mogen komen. Het gebruik van een telelens kan natuurlijk ook.

Ondertussen heeft mijn zoektocht naar dwarsdoorsneden van tempels en in het bijzonder pylonen toch wat opgeleverd:

Hier is de Déscription de l'Egypte online (zonder tekstbanden)

http://www.description-egypte.org/

En een andere, werkt een beetje anders maar die bevat wel alle tekstbanden

http://descegy.bibalex.org/

De volgende site is deze van Richard Lepsius, vanop de startsite links de tab Tafelwerke en dan op één van de Abtheilungen klikken (De site lijkt in eerste instantie niet goed te werken, maar je dient gewoon de pagina eens te herladen en dan werkt die wel)

http://edoc3.bibliothek.uni-halle.de/lepsius/start.html

groetjes,
William
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Jef » Zo Jan 23, 2011 4:58 pm

Ik heb de doorsnede tekeningen bekeken, en inderdaad er is veel te zien over de trappen in de Pylonen.
De doorsnede van de Pyloon van de Tempel van Edfu, laat een duidelijke trap in de Pyloon zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Iufaa » Wo Jan 26, 2011 10:07 am

Hi,

the entrance is on the southern side of the east wing. If you enter Luxor temple through the pylons gate there is on the left side a small passage between the east wing and the walls below the mosque Abu Haqqaq. At the end of the passage you will see the barred door.

The photos were taken from the tower of the mosque which is directly opposite to the new entrance.

Best, Iufaa
Iufaa

Berichtdoor Jef » Wo Jan 26, 2011 1:17 pm

Thanks for the information.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 13, 2013 3:18 pm

Volgende foto's kreeg ik doorgestuurd van moderator Yuti, met toestemming om ze op het forum te plaatsen. Knap gedaan !

Luxor:
Afbeelding

Edfoe:
Afbeelding

Tweemaal Philae:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Apr 13, 2013 8:29 pm

Dit is inderdaad knap gedaan.
Geeft een goed inzicht hoe de trappen in de pylonen gemaakt zijn. Ik wil nog steeds een keer langs zo'n trap naar boven, lijkt mij zo tof, het uitzicht wat dan hebt. Medinet Habu heeft mijn voorkeur, deze is zo te zien ook wel veilig.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 20, 2015 8:48 pm

Toen ik het hierboven in een vorige e-mail had over de trap in de Negende Pyloon van Karnak had ik geen zin om mijn foto's in te scannen. :oops: :)
Maar dat heb ik onlangs wel gedaan... foto's uit 2001. Op de eerste sta ik onherkenbaar door het tegenlicht op de trap in de Negende Pyloon, op de tweede foto is de binnenkant van het westelijk gedeelte van de Negende Pyloon te zien.

Ook formlid Luc is daar geweest, in 2013. Op zijn eerste foto is vooraan de bovenkant van die trap te zien, en verderop eveneens de binnenkant van het westelijke gedeelte van de Negende pyloon. Op zijn tweede foto kijk je tegen de binnenkant van het oostelijk gedeelte van de Negende Pyloon aan. Vergelijk hiermee de foto van Patricia Felix in mijn eerder bericht van 30/07/10 hierboven. Uit die opening werden onderstaande foto's gefotografaard.

Voor foto's van de Achtste Pyloon van Karnak, genomen vanaf de Negende, mijn bericht van vandaag 20/03/15:
viewtopic.php?f=10&t=1955&start=15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Architectuur