Luxor Tempel in - en gezien vanuit de Aboe el Haggag Moskee

Moderator: yuti

Luxor Tempel in - en gezien vanuit de Aboe el Haggag Moskee

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 02, 2010 3:59 pm

Gewoon een tiendelige fotoreeks over de tempel te Luxor, gezien in en uit de Moskee van Aboe el Haggag.
De nadruk bij de foto's ligt op het oud-Egyptische en niet op de Moskee zelf, gezien het doel van dit forum.

Iedereen weet wellicht dat de Moskee boven een gedeelte van de tempel gebouwd werd.
En de Moskee kwam hier al eens ter sprake wegens de zeldzame oud Egyptische hiërogliefische afbeelding van een olifant:
viewtopic.php?f=30&t=1877

De tweede foto toont waar de ingang van de Moskee is.
Onnodig te zeggen dat dames hier respectvol een hoofddoek dragen.

Toen ik er voor het eerst was - een tiental jaar geleden denk ik - werd ik als toerist gastvrij maar toch een beetje onwennig in de Moskee ontvangen. Verleden jaar was dit iets anders en kreeg ons groepje zelfs een uitstekende rondleiding. Men vroeg geen 'entree' maar wel een bijdrage voor een goed doel. Geef genereus zou ik zeggen.

Het is een unieke plaats ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Luxor Tempel in - en gezien vanuit de Aboe el Haggag Mos

Berichtdoor Jef » Do Sep 02, 2010 8:29 pm

Philip, het is weer toppie wat je hier laat zien aan foto's, de Tempel vanuit een andere hoek bekijken.

En..................weer item om in onze trip in te lassen "een bezoek aan de Moskee" en dan Foto's knippen
Maar natuurlijk ook de Moskee met respect bekijken.

Ik begrijp dat je er ook als niet moslim naar binnen mag, kijkt men niet raar op als je foto's van de tempel gaat knippen ?
Wanneer was jij er, ik bedoel welk dagdeel (hoe laat)
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 03, 2010 6:57 am

Jef schreef:
Ik begrijp dat je er ook als niet moslim naar binnen mag, kijkt men niet raar op als je foto's van de tempel gaat knippen ?
Geen enkel probleem om er als toerist binnen te gaan. Ik ben er dus jaren terug geweest en toen leek het inderdaad nog alsof je iets uitzonderlijks deed.
De eerste keer dat ik er was (helemaal alleen en geen foto's genomen) - dat zal nu toch wel al 20 jaar geleden zijn - kreeg ik niet direct de indruk dat men doorhad dat ik in de eerste plaats kwam om naar de oude stenen te kijken vanuit de Moskee. Begrijpelijk. De tweede keer (met vrouw en kinderen en twee vrienden) - tien jaar terug - werd ik nog steeds uitgebreid voorgesteld aan mensen van de Moskee, en ik kreeg weer de indruk dat men veronderstelde dat het mij voornamelijk daarom ging.
Begrijp me niet verkeerd: ik werd beide keren zeer vriendelijk ontvangen en heb een interessante babbel gemaakt met die mensen, de tweede keer soms via de calèche-driver die met me mee was gegaan en vertaalde ... ik had me ook een beetje op de hoogte gesteld van Aboe el Haggag, nietwaar. En ik toon graag eerbied in Heilige Plaatsen - geen blote armen en benen, dames met hoofddoek en losse kledij ... toch heb ik dan altijd een beetje het gevoel - als ongelovige - dat ik iets ongepasts aan het doen ben. Maar in beide gevallen lag dit aan mij, want de mensen waren echt zeer voorkomend.

De laatste keer - verleden jaar dus - keek ik er van op dat men ondertussen al ingesteld was op het toerisme. We werden met ons zessen ontvangen door een zeer goed engelssprekende vriendelijke mens en na ons kwam een hele bus toeristen de trappen opgewandeld. Trappen waar onderaan souvenirverkopers post hadden gevat, iets wat vroeger dus het geval niet was.

Van ons zes hebben vier mensen een heleboel foto's genomen ... wanneer twijfelachtig of het gepast is om iets te fotograferen dan vraag je het beter eerst.

De eerste keren vroeg ik na mijn bezoek de mensen van de Moskee of ik een bijdrage kon doen. De laatste keer werd ons dat zelf voorgesteld ... ten voordele van een organisatie die zich inzet voor weeskinderen in Luxor, als ik het goed begrepen heb.

Wanneer was jij er, ik bedoel welk dagdeel (hoe laat)
De andere keren zou ik het niet meer weten, maar verleden jaar was dit van rond 16:00 uur tot ongeveer 16:30. Dat zie ik op de foto's van mijn medereizigers (ik had mijn toestel niet ingesteld). Maar ik weet niet of ze de tijd aangepast hadden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 21, 2011 9:10 pm

Net doorgestuurd gekregen: mooie foto's van de oostzijde van Luxor tempel ... en meer:

http://www.aegyptologie.com/forum/cgi-b ... 1120200923

Met dank aan de heer Karl H. Leser.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 23, 2014 6:59 pm

MDK was zo vriendelijk mij volgend prachtig artikel door te sturen over de Abu el Haggag Moskee:

Mansour Boraik, Inside the Mosque of Abu el-Haggag: Rediscovering long lost parts of Luxor temple. A preliminary report.

MEMNONIA XIX, 2008:
http://www.mafto.fr/publications/memnon ... -pp-41-pl/

of rechtstreeks:
http://www.mafto.fr/wp2_mafto/wp-conten ... boraik.pdf

Niet al mijn medereizigers deelden tijdens mijn tweede bezoek mijn enthousiasme (was ook geen verplichting :wink: ), maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe speciaal het is om de architectuur van beide geloofshuizen in elkaar te zien overgaan.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur