Piramidesteen die twee rijen overlapt

Moderator: yuti

Piramidesteen die twee rijen overlapt

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 05, 2010 8:25 pm

Op de noordoostelijke hoek van de piramide van Choefoe te Gizeh merkte ik volgend steenblok dat twee horizontale rijen beslaat ... komt dat veel voor?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Piramidesteen die twee rijen overlapt

Berichtdoor guido » Wo Jan 26, 2011 6:38 pm

http://cid-15ff85c816535630.photos.live ... 535630!150
Indien de foto doorgekomen is , ziet u op de scheidingsrand van de dekstenen ,een brik die meerdere rijen overlapt, eigen foto.
guido

Berichtdoor guido » Wo Jan 26, 2011 6:59 pm

guido

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 26, 2011 11:15 pm

Guido schreef:
... op de scheidingsrand van de dekstenen ,een brik die meerdere rijen overlapt, eigen foto.
http://img715.imageshack.us/img715/9140/bild0512.jpg

Inderdaad, knap gevonden !

Aan de zuidzijde van de piramide van Chafre.

Zo zo je maar ... ik heb er al x foto's van gezien en er x keer geweest, maar het is me nog nooit opgevallen.
Maar vanaf deze post van Guido zal niemand die deze post volgt er nog naast kijken.

Zeer eigenaardig stukje steen. Ben benieuwd of ik daar wat meer over kan vinden.

Weet iemand hier iets over?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Za Jan 29, 2011 11:10 am

Was me eerlijk gezegd ook nog nooit opgevallen. Op de eerste foto iets meer naar beneden (links) lijkt er trouwens ook nog zo een zelfde steen te staan. Kan er wel geen zinnige verklaring aan geven :oops:
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 30, 2011 3:15 pm

Ranoferhotep schreef:Op de eerste foto iets meer naar beneden (links) lijkt er trouwens ook nog zo een zelfde steen te staan.
Klopt.

Dat blok bij Chefren is toch ongelooflijk groot ... in die mate dat ik het eigenlijk niet goed kan geloven. Wie sleept er nu zoiets enorms zo hoog naar boven?
Indien het zo een enorm steenblok is, waar het wel naar uitziet, wat dan met de daartegenliggende steenblokken (naar de buitenkant toe) ... die kun je toch niet stevig overlappend stapelen?
Raar.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor guido » Zo Jan 30, 2011 9:10 pm

http://img28.imageshack.us/i/piramidechefren.jpg/
nog een foto van dezelfde dag genomen van uit een ander hoek, links aan de zijkant om de hoek ,de steen van opzij?
is eigenlijk raar,dat dat nog niemand opgevallen is.
Afbeelding
Guido
guido

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Jan 31, 2011 7:59 pm

guido schreef:http://img28.imageshack.us/i/piramidechefren.jpg/
nog een foto van dezelfde dag genomen van uit een ander hoek, links aan de zijkant om de hoek ,de steen van opzij?
is eigenlijk raar,dat dat nog niemand opgevallen is.
Afbeelding
Guido

Er zijn inderdaad meer van die stenen te vinden dan men op het eerste zicht zou denken, dus toch onderdeel van een architecturaal plan?
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor william » Zo Feb 06, 2011 12:58 am

Als je de stand van de steen bekijkt op de tweede foto van guido, zie je dat hij niet de lijn volgt van de overige dekstenen, en als je ziet waar de verticale stenen geplaatst zijn heb ik de indruk dat deze er geplaatst zijn ter ondersteuning van de nog resterende dekstenen, zouden ze niet zo geplaatst zijn door diegenen die roofbouw pleegden op de piramide en de dekstenen weghaalden en om te voorkomen dat alles begint te schuiven bij het weghalen steeds de onderste rij ondersteunden met een steenblok dat groot genoeg was om steun te hebben op één van de onderliggende rijen.

william
william

Berichtdoor Djedi » Zo Feb 06, 2011 10:33 pm

Ik denk in de richting van William met het verschil dat ik vermoed dat het om een moderne toevoeging gaat, om te voorkomen dat blokken naar beneden vallen, wat al wel eens gebeurdt.
Djedi

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Feb 07, 2011 7:34 pm

Djedi schreef:Ik denk in de richting van William met het verschil dat ik vermoed dat het om een moderne toevoeging gaat, om te voorkomen dat blokken naar beneden vallen, wat al wel eens gebeurdt.

Lijkt een zeer aannemelijke theorie. Maar wat zou je "modern" noemen. Ik heb nog nooit iets gelezen van dergelijke werken in de moderne tijd...
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 08, 2011 7:43 am

Ranoferhotep schreef:
Djedi schreef:Ik denk in de richting van William met het verschil dat ik vermoed dat het om een moderne toevoeging gaat, om te voorkomen dat blokken naar beneden vallen, wat al wel eens gebeurdt.

Lijkt een zeer aannemelijke theorie. Maar wat zou je "modern" noemen. Ik heb nog nooit iets gelezen van dergelijke werken in de moderne tijd...

Mijn eerste gedacht ging i.v.m. Chefren ook die richting uit, maar wie zou zich in moderne tijden - zeer recent zal het niet geweest zijn - moeite getroost hebben om dat te ondersteunen? Eerder werden de piramides net als 'steengroeve' gebruikt. En het lijkt me zeer hoog voor een herstelling ... hoe zouden ze dat steenblok van niet gering gewicht daar gekregen hebben?
Als het tenminste niet gaat om een houten balk?

Die overlappende steenblokken bij Cheops lijken me wel authentiek te zijn, toch?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Di Feb 08, 2011 10:56 am

Zouden het wel steenblokken zijn? Kan het niet gaan om beton met een "kleurtje" (ter plaatse gegoten in houten casing) om de herstellingen niet te fel te laten opvallen?
Misschien komen deze blokken op oude foto's niet voor? Maar dan moeten we wel foto's vinden die genoeg detail weergeven van net die delen van de piramides...
Djedi

Berichtdoor william » Di Feb 08, 2011 11:02 pm

De steunen van de deklaag zouden recent kunnen zijn, op oude foto's (wel niet erg scherp) van 1908 en ouder zijn de verticale blokken niet te zien (onder voorbehoud van de mindere resolutie)

william
william

Berichtdoor william » Di Feb 08, 2011 11:04 pm

http://egypt.musicfilmbroth.com/minishowcase/index.php

op bovenstaande url vind je heel wat oude foto's

william
william

Volgende

Terug naar Architectuur