Piramidesteen die twee rijen overlapt

Moderator: yuti

Re: Piramidesteen die twee rijen overlapt

Berichtdoor Ranoferhotep » Zo Feb 13, 2011 9:06 pm

william schreef:http://egypt.musicfilmbroth.com/minishowcase/index.php

op bovenstaande url vind je heel wat oude foto's

william

Dit is een schitterende link, resolutie van de afbeeldingen is wel te klein om te zien of deze overlappende balken nu al dan niet "modern" zijn.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Re: Piramidesteen die twee rijen overlapt

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 06, 2012 8:56 pm

William
... dat deze er geplaatst zijn ter ondersteuning van de nog resterende dekstenen ...

De steunen van de deklaag zouden recent kunnen zijn, op oude foto's ... van 1908 en ouder zijn de verticale blokken niet te zien

en
Djedi
... een moderne toevoeging ... , om te voorkomen dat blokken naar beneden vallen ...

Deze heren hebben gelijk.
In Kmt, A modern Journal of Ancient Egypt, vol.23, Nr.1, Spring 2012, wordt p. 61 in een artikel van Gene Kritsky, een betere, maar een beetje gelijkaardig aan die van mij hieronder, foto getoont van de NO hoek van de piramide van Cheops, en die wordt vergeleken met deze foto van Felix Bonfils uit ongeveer 1870:
http://www.iznik-galerie.de/ev_bonfilscheops.htm

Ik heb op mijn foto vier ovalen getekend. Twee betonblokken die volgens het artikel inderdaad sinds 1870 aangebracht zijn ter ondersteuning van een overhangend origineel blok, een dichtgemaakte nis, en helemaal onderaan een laag blokken die te voorschijn gekomen is na weggraven van puin en zand.

In het artikel staat ook de volgende opmerkelijke bewering: " ... gedurende de Twaalfde Dynastie werden de complexen te Giza gebruikt als steenleveranciers voor bouwmateriaal. Achthonderd jaar geleden, gedurende de Middeleeuwen, gaf Saladin het bevel om de buitenste laag van de Grote Piramide te verwijderen en te gebruiken voor de bouw van de Citadel en voor bruggen in Cairo. Hoe ingrijpend deze gebeurtenissen ook waren, dit reduceerde de hoogte van de piramide slechts met 7,84 meter."

Dus ... moderne ! ondersteuning voor overhangende blokken. Indien dit ook geldt voor het blok op mijn bovenstaande foto van de piramide van Chefren ... hoed af voor de moderne restaurateurs.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Architectuur