Afwerking beelden, obelisken, architecturale onderdelen

Moderator: yuti

Afwerking beelden, obelisken, architecturale onderdelen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Feb 06, 2013 11:44 pm

Men gaat er van uit dat beelden of obelisken of onderdelen van bouwwerken niet in de groeven hun volledige afwerking kregen, en de reliëfs pas aangebracht werden wanneer de grootste risico's van het transport voorbij waren.

Een reden om aan te nemen dat op een obelisk reeds reliëfs aangebracht werden in de steengroeve was een gedeelte van een obelisk van Seti I die te vinden was op de Gebel Gulab, op de westoever van Aswan.

Labib Habachi schrijft over deze obelisk op p.32 van zijn 'The Obelisks of Egypt' (1977): "Dit toont aan dat men in bepaalde gevallen reeds met de decoratie begon terwijl de obelisk zich nog in de groeve bevond." (mijn vrije vertaling)

Peter Tyson schrijft op de NOVA website over deze obelisk van Seti I: "Before it was found, no one knew when it was during the process of quarrying and erecting that the pharaoh's artisans set to work on its ornamentation. The quasi-obelisk of Gebel Simaan shows that they carved at least some monoliths while they were still in the quarry."
http://www.pbs.org/wgbh/nova/egypt/disp ... 90318.html

De obelisk van Seti I werd enkele jaren terug ernstig beschadigd door 'desert tourists' zoals Elizabeth Bloxam schrijft:
http://www.quarryscapes.no/news_march_08.php
Daarom werd dit enorm stuk steen naar het tickethuisje van de Gubbet el Hawa verplaatst, waar het meer bewaking geniet.

Niemand kan de obelisk missen bij een bezoek aan de gouverneursgraven. De mooist bewaarde zijde ligt recht voor je, wanneer je om tickets gaat. De met opzet beschadigde zijde bovenaan; er is duidelijk een stuk weg, en bewerkt met een zaag.

Vele publicaties spreken over slechts drie gedecoreerde zijdes. Dit werd me mondeling bevestigd door de heer Adel Kelany, inspecteur voor de SCA. ( viewtopic.php?f=36&t=2935 )

Zou het niet waarschijnlijker zijn dat decoratie in de steengroeven helemaal géén regel was, en dat men voor een of andere reden (het overlijden van Seti I) de obelisk - of een gedeelte ervan - moest achterlaten in de groeve, en dat bevel gegeven werd deze niet opgerichte obelisk toch alle eer te bewijzen door de nodige reliëfs erop aan te brengen?

Verder vond ik nog deze foto van een stuk obelisk, een eind meer naar het noorden echter, bij de Khnum Quarry:
http://www.quarryscapes.no/egypt_aswa.php
(scrollen naar onder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Afwerking beelden, obelisken, architecturale onderdelen

Berichtdoor Jef » Zo Feb 10, 2013 9:11 pm

Waar precies ligt dit stuk obelisk Philip. Bedoel je bij de ticket office van de graven van de edelen , daar waar je van de ferry afkomt een stukje omhoog loopt en dan bij de ticket office uit komt ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 14, 2013 4:38 pm

Jef schreef:Waar precies ligt dit stuk obelisk Philip. Bedoel je bij de ticket office van de graven van de edelen , daar waar je van de ferry afkomt een stukje omhoog loopt en dan bij de ticket office uit komt ?

Je hebt het helemaal correct, Jef. Inderdaad ferry, dan naar rechts stukje omhoog, en rechts heb je dan het ticket office. Daarvoor ligt die tip van de obelisk. Maar het ligt er dus nog maar van maart 2008.

Sindsdien kun je hem echter niet missen - als je 't weet en er op let natuurlijk. Want meestal wordt je daar afgeleid door de mensen die je met een dromedaris de Gebel willen opsturen. Slechts 1 iemand van ons was zo wijs ... en gierigaard die ik ben (nee hoor, ik rijd niet graag op een dromedaris omdat het wiebelen zeer slecht is voor mijn rug), ben ik met de trappen omhoog geweest.

Maar ook daar was ik even niet goed van. :wink:
Nogmaals mijn oprechte dank aan medereiziger LB om me gedurende de reis doorheen de voor mij soms moeilijke omstandigheden te helpen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Feb 24, 2013 9:37 pm

Philip Arrhidaeus schreef:
Jef schreef:Waar precies ligt dit stuk obelisk Philip. Bedoel je bij de ticket office van de graven van de edelen , daar waar je van de ferry afkomt een stukje omhoog loopt en dan bij de ticket office uit komt ?

Je hebt het helemaal correct, Jef. Inderdaad ferry, dan naar rechts stukje omhoog, en rechts heb je dan het ticket office. Daarvoor ligt die tip van de obelisk. Maar het ligt er dus nog maar van maart 2008.

Sindsdien kun je hem echter niet missen - als je 't weet en er op let natuurlijk. Want meestal wordt je daar afgeleid door de mensen die je met een dromedaris de Gebel willen opsturen. Slechts 1 iemand van ons was zo wijs ... en gierigaard die ik ben (nee hoor, ik rijd niet graag op een dromedaris omdat het wiebelen zeer slecht is voor mijn rug), ben ik met de trappen omhoog geweest.

Maar ook daar was ik even niet goed van. :wink:
Nogmaals mijn oprechte dank aan medereiziger LB om me gedurende de reis doorheen de voor mij soms moeilijke omstandigheden te helpen.

Dan hebben wij hem toch gemist, ondanks dat we daar toch vele malen in de buurt geweest zijn. We hebben gelogeerd in Bet el Kerem en vandaar ook de graven bezocht en diverse malen met de ferry over gevaren
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Architectuur