Putten tussen sfinxen

Moderator: yuti

Putten tussen sfinxen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 24, 2013 1:32 pm

Forumlid Luc duidde me op deze putten die te zien zijn tussen de sfinxen van Luxor tempel.

Dit ziet er netjes aangelegd uit. Putten voor bomen dacht ik.

Indien dit klopt, iemand enig idee welke bomen?

Ook bij andere sfinxenallee's?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Putten tussen sfinxen

Berichtdoor Jef » Di Jul 02, 2013 8:39 pm

In welk deel van de Allee zijn deze putten te zien Philip.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jul 03, 2013 7:37 pm

Jef schreef:In welk deel van de Allee zijn deze putten te zien Philip.

Tussen de sfinxen voor de tempel van Luxor.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Di Jul 09, 2013 10:34 am

Ik zie de putten nu op de foto's, en versta dat ze te zien zijn in het gedeelte van alee dat zich voor de Luxortempel bevind.
Geen idee waarvoor ze zijn, bomen of struiken zou kunnen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor yuti » Di Jul 09, 2013 2:11 pm

Putten voor bomen dacht ik. Indien dit klopt, iemand enig idee welke bomen? -Philippe

http://www.cfeetk.cnrs.fr/fichiers/Docu ... Boraik.pdf

“ Five sphinxes still remain on their pedestals and were uncovered with the titles of Nectanebo I, which also appeared on two pedestals. Three circular red brick constructions for flowering plants were found between the sphinxes; a large amount of pottery sherds of the Late Roman period were identified in a dump pit to the west of the sphinx row.”
Misschien niet direct de plaats aangegeven op de foto's, maar vermoedelijk toch iets gelijkaardigs.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Jef » Za Okt 12, 2013 8:32 am

Ringen (putten) bestemd voor bloemen lijkt me aannemelijker dan bomen gezien de beschikbare ruimte.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor ancheperoere » Za Okt 12, 2013 2:12 pm

Jef, je geeft aan dat naar jouw oordeel de ringen (putten) bestemd waren voor bloemen, althans dat lijkt je aannemelijker dan bomen gezien de beschikbare ruimte.

Het lijkt mij een ingewikkelde exercitie om dagelijks bloemen daar neer te leggen, die in de Egyptische zon binnen no time compleet verwelkt zijn. En waar haal je dagelijks opnieuw zoveel bloemen vandaan? Zijn er teksten bekend dat men zoiets deed, en dan heb ik het niet over bloemenoffers. En als het om offers gaat verwacht je zo'n ring voor de sfinx, niet er naast.

Bomen lijkt me veel waarschijnlijker, zo niet realistischer. Bomen wortelen diep, het is de vraag hoe diep deze ringen gaan. Je ziet heden ten dage op straat in Nederland en België ook bomen gepland meteen ring rondom in het trottoir. Die ringen zijn ook niet erg groot, maar het wortelstelsel zit daaronder en dat is veel groter. Analyse van pollen in de grond zou kunnen uitwijzen welke planten hier gestaan hebben.
ancheperoere

Berichtdoor Jef » Za Okt 12, 2013 7:46 pm

De zon, inderdaad niet aan gedacht veel te warm voor bloemen.
Bomen dus, alleen wat voor bomen dan ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor ancheperoere » Zo Okt 13, 2013 5:21 pm

Geen idee welke bomen in Egypte voorkomen. Op reliefs staan vaker bomen afgebeeld. Het zou mij niet verbazen als er grote bomen hebben gestaan, bijvoorbeeld palmbomen die de priesters die in processie door de sfinxenlanen liepen toch enige bescherming tegen de zon kregen
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Ma Okt 14, 2013 10:28 am

Geen idee welke bomen in Egypte voorkomen. Op reliefs staan vaker bomen afgebeeld.- ancheperoere

Of het nu om bomen of om planten gaat is mijns inziens moeilijk aan te tonen zolang er geen deftig onderzoek gebeurt naar de
inhoud van die bewuste putten. Zich beperken tot de inlandse fauna of flora is mijns inziens wat kort door de bocht.

Niet dat er ooit ceders uit de Libanon (Cedrus libani) werden aangeplant in die putten maar er is wel meer dan dat....
Dat er bomen en planten geïmporteerd werden in Egypte bewijzen de restanten uit Poent vóór de tempel te Deir el Bahari en op de tempelmuren.
(In die putten gebeurde overigens wel onderzoek)

Afbeelding

Het Ankh-menu (Karnak tempel) met zijn botanische tuin van Toetmosis III toont ons een variatie aan plantensoorten en dieren.
Ik kan me inbeelden dat Karnak er met zijn heilig meer wat groener en fleuriger bijlag dan we vandaag vaststellen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor ancheperoere » Ma Okt 14, 2013 7:57 pm

Daar moest ik ook aan denken. Er zijn reliefs met hele fraaie bomen te zien. Trouwens, die gemetselde ringen rondom deze boomstronk uit Poent, is die oud?
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Ma Okt 14, 2013 9:58 pm

Trouwens, die gemetselde ringen rondom deze boomstronk uit Poent, is die oud? - ancheperoere

Men heeft er resten van wortels gevonden, dus veronderstel ik dat men ook de plaats van die putten heeft kunnen bepalen. De omkadering (ringen) van die putten lijkt me meer iets uit de huidige restauratietijd.

Onderstaande foto nam ik in 2009 vóór de volledige restauratie van het derde terras in 2010 door de Poolse expeditie.
Het was Mariette die de afbeeldingen Poent van onder het puin haalde in de tempel van Deir el Bahari rond 1858. Hatchespsoet ondernam deze expeditie na een orakel van Amon. Op de terugtocht zien we grote manden met aarde die wierook- en mirrebomen bevatten.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Jef » Di Okt 15, 2013 3:31 am

Afbeeldigen (reliëfs) waarop een sfinxenlaan te zien zijn, zijn niet gevonden ?
Mogelijk dat hier op ook de putten zijn afgebeeld met hun inhoud.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Di Okt 15, 2013 3:48 am

ancheperoere schreef:Geen idee welke bomen in Egypte voorkomen. Op reliefs staan vaker bomen afgebeeld. Het zou mij niet verbazen als er grote bomen hebben gestaan, bijvoorbeeld palmbomen die de priesters die in processie door de sfinxenlanen liepen toch enige bescherming tegen de zon kregen

In die tijd had je o.a. de dadelpalm (was geliefd als verbreider van schaduw en koelte), de doempalm, de sycomoor, de vijgeboom, de granaatpalm, de olijvenboom.
Nog een vruchtboom de Persea (Mimusop) een hoge schaduw gevende boom. De egyptische pruimenboom (balanites). De Wilg en de Acia veel gevonden langs oevers en waterwegen.
Dit zijn bomen waarvan ik weet dat ze in het oude Egypte er al waren, en hier zitten inderdaad schaduw gevende bomen bij die in een sfinxenlaan zouden hebben kunnen staan met als het doel het brengen van schaduw.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 16, 2013 5:20 pm

Jef schreef:
Afbeeldigen (reliëfs) waarop een sfinxenlaan te zien zijn, zijn niet gevonden ?

Goeie vraag. Er schiet me niet veel te binnen. Niet op de Rode Kapel... Yuti? Ook niet op de Colonnade van Luxor tempel voor zover ik me herinner.

Op de Piankhy blokken uit Moet tempel is dit te zien:
http://www.cfeetk.cnrs.fr/fichiers/Docu ... Boraik.pdf
p.77, fig.14
Een sfinx, maar de boom staat niet op de goeie plaats. :)
(Terzijde: is het mede wegens de afgebeelde obelisk dat hier met zekerheid de kade van de Amontempel getoond wordt? Is het mogelijk dat een tot nu toe onbekende kade afgebeeld wordt welke lag tussen de sfinxenallee vanaf de Chonsoe tempel en de sfinxenallee naar Luxor tempel... de rode stip op het plan in mijn berichtje van 25/02/12 of het rechthoekje op het kaartje in mijn bericht van 20/09/13: viewtopic.php?f=20&t=320&start=45 )

In de tombe van Neferhotep TT49 is dit te zien:
http://tinebagh.files.wordpress.com/200 ... ak-kaj.jpg
Bomen, maar geen sfinxen.

Beide hebben wel betrekking tot Karnak, en zijn geen voorbeelden voor Luxor tempel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur