Piramidion

Moderator: yuti

Piramidion

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 06, 2006 12:04 am

Weet iemand hoeveel piramidions er teruggevonden zijn?

Uit het Oude Rijk ken ik enkel die van de Rode Piramide van Snofroe te Dashur.
http://www.semataui.de/AR/04-01.htm

Is er een tijd geleden geen piramidion gevonden in Gizeh?

Uit het Middenrijk ken ik het piramidion van Amenemhat III te Dashur.
http://www.semataui.de/MR/12-06.htm

Hoe zit het met de afmetingen van respectievelijk de Oude Rijk piramidions en die uit het Midden Rijk? Zijn die gelijkend of valt er een evolutie waar te nemen?

Uit het Nieuwe Rijk en later: welke privé-piramidions zijn terug gevonden? Bestaat er hier ook een evolutie in vorm? En tot wanneer komen piramidions voor?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Sep 30, 2006 9:03 pm

Nog enkele "Pyramidions"
"Pyramidions were also used during the 5th Dynasty of the Old Kingdom. A relief found within the pyramid complex of Djedkare Isesi at South Saqqara ...."

http://www.touregypt.net/featurestories/pyramidions.htm
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Za Sep 30, 2006 11:31 pm

Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te. Brussel

Piramidion, die waarschijnlijk dateert uit de Amarna Periode (El-`Amarna), is ontdekt in een graf in Abydos. Enkel de voornaamste zijde is versierd met een scène die de (anonieme) overledene afbeeldt met twee bavianen terwijl ze de zon aanbidden die opkomt aan de horizon. Het decor onderstreept het solaire karakter van het voorwerp, dat tot doel had om het licht aan te trekken. De overledene hoopte zo de god Re te vergezellen in zijn zonnebark die zijn tocht door de hemel aanvatte.

Foto zie link
http://www.globalegyptianmuseum.com/images/KMKG-MRAH/bre.0276.jpg
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 12, 2006 12:54 pm

Bedankt voor jullie links.

Ik vroeg me o.a. af of je bijvoorbeeld aan de hand van de hellingsgraad van een teruggevonden privé-piramidion kon uitmaken wat de herkomst ervan was.

Bijvoorbeeld het piramidion van Tia in Saqqara
viewtopic.php?t=91&mforum=prkmthetegyptef
lijkt me van een heel wat kleinere hellingsgraad geweest te zijn dan die welke in Thebe West tijdens dezelfde periode gebruikt werden.

Zou dit eigen zijn aan de grafstructuur (rotsgraf/tempelgraf), plaats of tijdsgebonden, of gewoon toeval?

Aanvullingen met websites waarop iemand toevallig een piramidion op vindt, zijn welkom.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

De belangrijkheid van de plaatsing van een topsteen.

Berichtdoor yuti » Zo Dec 24, 2006 3:53 pm

Een tijd geleden werd een reliëfsteen in Abusir (statieweg van Sahure) gevonden. De steen toont een momentopname van dans, zang en feestelijkheden die volgde op het aanbrengen van een pyramidion. Dat zoiets afgebeeld wordt toont toch de belangrijkheid aan van zo een moment.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 01, 2007 11:08 pm

Yuti schreef:
Een tijd geleden werd een reliëfsteen in Abusir (statieweg van Sahure) gevonden. De steen toont een momentopname van dans, zang en feestelijkheden die volgde op het aanbrengen van een pyramidion.

Een voorganger van '(het steken van) de mei' bij ons? :)

Want als ik het goed begrijp was bij het aanbrengen van het piramidion het piramidecomplex zelf nog niet helemaal voltooid: minstens moesten de dekstenen van de piramide nog afgewerkt werden. Niet?

Piramidions in het RMO van Leiden:

Piramidion van Amenhotep-Hoey, opperrentmeester van Memphis tijdens de regering van Amenhotep III, Saqqara, 18de dyn.

Afbeelding

Piramidion van Paoety. Deze zijde laat Paoety zien in aanbiding voor de opkomende zon: Re-Horachte. Op de andere zijde: in aanbidding voor de ondergaande zon: Atoem. Saqqara, 19de dynastie.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Feb 25, 2007 10:31 pm

Piramidion van Kha
18de dynastie, regeringen van Amenhotep II en Amenhotep III
Parijs, musée du Louvre, Inv; E 13988

Het decor en de teksten van deze piramidion maken allusie op de reis van de zon vanaf het moment dat ze opgaat tot ze ondergaat. De vier zijden van dit zeer puntig exemplaar zijn versierd met de beeltenis van een knielende man, die de handen heft in een gebaar van aanbidding. De inscripties, die telkens de zonnegod RE loven, staan op naam van de "overste" Kha.
Kha was een architect in de 18de dynastie, zijn intacte graf TT 8, dat hij deelde met zijn echtgenote Merit, werd in 1906 ontdekt door de Italiaanse egyptoloog Schiaparelli.

http://www.muzeocollection.com/data/mod ... -grand.jpg
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 06, 2007 5:55 pm

Vandaag met de post binnengekregen: ‘Les Pyramidions Egyptiens du Nouvel Empire’, door Agnes Rammant-Peeters, Leuven 1983.

Ik heb me dit werk aangeschaft naar aanleiding van het artikel: ‘New-Kingdom pyramidia’, door Jaromir Malek in ‘The Journal of Egyptian Archaeology’ 76 van 1990, p.180.

Na het boek net even vlug doorbladerd te hebben (even vlug: wat een zonde :oops: ) denk ik, om op mijn eerdere vraag te antwoorden, dat een datering van de piramidions niet mogelijk is aan de hand van afmetingen of hellingsgraad, maar soms onder meer aan de hand van stilistische kenmerken van de reliëfs.
Herkomst ook soms: het gebruik van graniet en een naos op het piramidion kàn duiden (maar niet uitsluitend) op een Memphitische herkomst.

Maar beter eerst het boek goed lezen, vooraleer ik hier onzin verkoop.

Wat me wel direct opviel in het boek:
- Slechts één piramidion zou bekend zijn uit het Amarna-tijdperk, waarover later een post in de desbetreffende rubriek.
- Er bestonden ook piramidions in faience. :o Twee zijn er teruggevonden, allebei met zwart beschilderd:
Cairo, JE 56354, fragmentarisch, uit el Koerna
Cairo 20.2.24.1, één zijde, uit el Chocha, TT 178 (Porter & Moss I 2, p. 836)
- De soms erg convexe vorm van de piramidions was er misschien om een erg kwetsbare top te vermijden.

:D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Okt 01, 2007 4:57 pm

Piramidion van Inioeia (Iniuia)

Inioeia was opzichter van het rundvee in de tijd van Toetanchamon. Hij werkte onder leiding van Maya.

http://www.desheret.org/photogallery/ph ... vre124.JPG
(Foto : met dank aan Djedi)

Paris, Louvre D 14: pyramidion

Meer informatie over het graf van Iniuia

General> <Superstructure> <Substructure> <Family> <Museum Objects> <Bibliography
Saqqara Online
http://www.let.leidenuniv.nl/saqqara/homepage.htm
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Di Okt 02, 2007 12:58 pm

Vertel eens, waar zijn allemaal Piramidions te bewonderen op de piramidecomplexen, dan kan ik daar volgende week eens ter plekke goed naar naar kijken en wat foto's voor jullie knippen :D
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 17, 2007 9:09 pm

Jef, wat ben ik te laat met mijn antwoord, waarschijnlijk ben je al terug.

Ik denk niet dat er veel piramidions nog op hun plaats zitten, zowel koninklijke als particuliere.

Toch verschrikkelijk bedankt voor het vriendelijke aanbod !!! 8)

Vele piramidions zijn slechts fragmentarisch ... onlangs zag ik op televisie de restauratie van een piramidion in Zuid-Saqqara door Audran Labrousse, op FR3 dacht ik.

Heeft iemand dat ook gezien en weet hij nog wiens piramidion?

Welke piramidions zitten nog op hun plaats (ook gerestaureerd)?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Piramidions uit het Middenrijk en Tweede Tussenperiode

Berichtdoor ancheperoere » Vr Nov 02, 2007 7:29 pm

Er zijn nog een paar piramidions uit het late Middenrijk/tweede tussenperiode en wel die van Khendjer uit de 13e dynastie, gevonden in het zuidelijk deel van Sakkara (uit fragmenten samengesteld en tentoongesteld in het Cairo Museum) en van Iy, een andere weinig bekende farao uit de 13e dynastie. Oorspronkelijke vindplaats daarvan is onzeker (eveneens opgesteld in het Cairo Museum). Op deze piramidion is de koning te zien die aan Ptah offert. Wonderlijke is dat de piramidion gevonden is in Kataana in de Delta. Men vermoedt dat de piramidion tijdens de hyksosbezetting is meegenomen als oorlogsbuit. Tenslotte kennen we uit de 17e dynastie nog een piramidion van farao Inyotef V (vroege 16e eeuw v.Chr.) gevonden in Dira Abu'l Naga nabij Luxor. Deze piramidion bevindt zich in het British Museum in Londen.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 06, 2007 5:10 pm

Een ‘pyramidion - revival’ in de 26ste dynastie.
EA 1482 van Wedjahor in het British Museum

Rozette schreef:
Piramidion van Inioeia (Iniuia)
Ik had hierboven geschreven:
“ … het gebruik van graniet en een naos op het piramidion kàn duiden (maar niet uitsluitend) op een Memphitische herkomst.”
En in dit geval klopt het dan nog ook zeker :D : het piramidion van Inioeia is gemaakt van graniet en toont Inioeia en zijn echtgenote Ioey (Iuy, Iouy) in een naos.

Ancheperoere schreef:
… Khendjer uit de 13e dynastie, gevonden in het zuidelijk deel van Sakkara (uit fragmenten samengesteld en tentoongesteld in het Cairo Museum) …
http://www.touregypt.net/featurestories/khendjerp.htm

Tenslotte kennen we uit de 17e dynastie nog een piramidion van farao Inyotef V (vroege 16e eeuw v.Chr.) gevonden in Dira Abu'l Naga nabij Luxor. Deze piramidion bevindt zich in het British Museum in Londen.
http://www.dainst.org/index_55_en.html
met foto van de fragmenten van het piramidion en reconstructie

“During the course of the spring season 2001 the remains of the pyramid of king Nub-Kheper-Re Intef (one of the last kings of the 17th dynasty) were discovered and excavated.”

… en van Iy, een andere weinig bekende farao uit de 13e dynastie. Oorspronkelijke vindplaats daarvan is onzeker (eveneens opgesteld in het Cairo Museum). Op deze piramidion is de koning te zien die aan Ptah offert. Wonderlijke is dat de piramidion gevonden is in Kataana in de Delta. Men vermoedt dat de piramidion tijdens de hyksosbezetting is meegenomen als oorlogsbuit.
Iy vind ik wel terug; Dodson & Hilton noemen hem in ‘The Complete Royal Families’ Merneffere Aya. Van dat piramidion had ik nog nooit gehoord … :welldone:

Kataana: ik heb hiervoor wel even moeten zoeken … mijn euro viel niet direct. Avaris, het huidige Tell el Daba, ligt dichtbij Kantir, maar ook bij El Chatana of El Khatana.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Ma Apr 21, 2008 6:56 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Di Nov 06, 2007 9:17 pm

Om de nieuwsgierigheid te bevredigen, ik heb een fotootje van het ding, maar uit een boek en niet echt fraai. Excuus daarvoor, maar hier istie:

http://img138.imageshack.us/my.php?image=0011332cn8.jpg

Het bevindt zich in het Cairo Museum.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 21, 2008 7:49 pm

Een piramidion dat volgens mij niet vermeld wordt in
‘Les Pyramidions Egyptiens du Nouvel Empire’, door Agnes Rammant-Peeters, Leuven 1983
is: UC.14649 in het Petrie Museum in Londen.

Afbeelding

In het boek staan wel
U.C. 14574
U.C. 14647
U.C. 14648

Raar.

Jaromir Malek schreef in 'The Journal of Egyptian Archaeology' Vol. 76 van 1990 p. 180 over het boek van Agnes Rammant-Peeters:
"The completenes of the list is admirable."
Hij heeft het dan over drie piramidions die verder aandacht verdienen wegens niet of misschien verkeerd vermeld in haar boek. Maar niet over UC 14649.

Nochthans met een eenvoudige 'Google-search':
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/abydo ... 14649.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Architectuur