Piramidion

Moderator: yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 10, 2008 8:42 pm

Tuurlijk wel vermeld in het boek van Agnes Rammant-Peeters:

Louvre D 19
Pyay of Piay, graveerder in de Plaats van de Waarheid
H 37,2cm, kalksteen, uit Deir el Medineh
We zien de grafeigenaar met zijn zoon (Ipouy, bijgenaamd Amenemope) en de grafeigenaar in aanbidding.

Afbeelding

Links op de foto hieronder:
Louvre AF 2984
Amenemheb of Imenemheb
H 85,7 cm, zandsteen met sporen van beschildering,
afkomstig uit Koernet Moerai, maar zonder toewijzing van tombe.

Rechts op de foto hieronder:
Louvre E 13988
Kha
H 83 cm, zandsteen, oorspronkelijk TT 8.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 12, 2008 3:35 pm

Nu ben ik het niet helemaal zeker, wegens geen nota genomen in het Louvre, maar toch wel bijna zeker want ik denk dat er zich maar één granieten piramidion in het Louvre bevindt.

Louvre D 14
Iniouia, schrijver van de koning
H 62,5 cm, graniet
herkomst: hoogstwaarschijnlijk Memphis

Iniouia en zijn echtgenote Iouy, zangeres van Amon, zitten in aanbidding op hun knieën op de westelijke en oostelijke zijde van het piramidion.

Waarom zit het paar in een naos?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Jun 15, 2008 8:08 pm

Philip :
Iniouia en zijn echtgenote Iouy, zangeres van Amon, zitten in aanbidding op hun knieën op de westelijke en oostelijke zijde van het piramidion.

Waarom zit het paar in een naos?

Waarom het paar in een naos zit weet ik niet , maar in het boek van Rammant-Peeters, Pyramidions zou de limestone pyramidion (Cairo JE 41665) van Amenemone, chief of goldsmiths en Nefertary moeten staan.
Beiden zitten afgebeeld op hun knieen in een naos.
Quote :The centre is occupied by a naos carved into the stone. Inside the naos appear the figures (sculped in the round) of the tomb-owner (L) and his wife (R) kneeling, their arms raised in adoration. Amenemone wears a double wig, the lappets of which fall to his shoulders. Athough his upper torso is clothed he wears a bagtunic with a sash his breasts are sculpted. Apart from the heavy wig, which falls over her shoulders, the details of Nefertary’s costume are not discernible. Above the couple four inscriptions, two referring to Amenemone, two to Nefertary.

To the left of the niche is a representation in sunken relief of the ba of Amenemone, depicted as a long-legged, human-headed bird (stork?) with a short wig and raised human arms. A corresponding representation of the ba of Nefertary appears right of the niche; breasts and the wig indicate its female gender. Traces of inscription survive above both ba birds.

Amenemone the Chief Goldsmith
A New Kingdom tomb in the Teti Cemetery at Saqqara
Boyo G. Ockinga
Pg.98-104
Pl 32-33
Pl 76-77-78

Wat me bij beide pyramidions opvalt is dat ze allebei uit de post- Amarna Periode stammen, regeringen Tutankhamun-Ay-Horemheb.
Zou de afbeelding van de naos op de pyramidion een religieuze betekenis hebben?
Staan er nog meerdere van soortgelijke pyramidons in het boek van Rammant-Peeters en geven ze in het boek geen uitleg waarom het paar in een naos zit?

Doet me denken aan de naos van opperbeeldhouwer Bak en Taheri, Amarna periode.
http://www.aegyptologie.com/forum/attac ... -stele.jpg
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Taa Seqenenre » Wo Jun 25, 2008 10:00 pm

Rozette schreef:Zou de afbeelding van de naos op de pyramidion een religieuze betekenis hebben?

Doet me denken aan de naos van opperbeeldhouwer Bak en Taheri, Amarna periode.
http://www.aegyptologie.com/forum/attac ... -stele.jpg

Een kwestie van verering? Het godenbeeld in de naos en het overleden paar in de naos, iedere dode een Osiris?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 27, 2008 8:02 pm

Een naos zonder dak:
http://farm2.static.flickr.com/1060/928 ... 08.jpg?v=0

Er bestond ook een naos met een piramidevormig dak, naast de per-wer en de per-nu vormen, is het niet?

Vervangt het piramidion in zijn geheel dan dit piramidevormig dak, zodat het niet boven de fries wordt afgebeeld?

Bovengeposte foto uit het Flinders Petrie Museum toont geen naos, maar gewoon een rechthoekig gat. Mischien een latere aanpassing?

Rozette schreef:
... in het boek van Rammant-Peeters, Pyramidions zou de limestone pyramidion (Cairo JE 41665) van Amenemone, chief of goldsmiths en Nefertary moeten staan.
Klopt ... op p.23.
H 37cm, kalksteen, herkomst Memphis, uit de regering van Horemheb.

Wat me bij beide pyramidions opvalt is dat ze allebei uit de post- Amarna Periode stammen, regeringen Tutankhamun-Ay-Horemheb.
...
Staan er nog meerdere van soortgelijke pyramidons in het boek van Rammant-Peeters en geven ze in het boek geen uitleg waarom het paar in een naos zit?
Volgens Rammant-Peeters p.122-123 kwamen de piramidions met een afbeelding van de overledene(n) in een naos vooral of uitsluitend voor in Memphis en worden ze op twee tegenover elkaar liggende zijdes (west-oost) op die manier afgebeeld, mits uitzonderingen (slechts een naos op één zijde) zoals onder meer Louvre D21 en Caïro JE48840.

Ik denk dat er zeventien voorbeelden in het boek vermeld worden, waarvan
Amenhotep III 3
Na Amarna 1
Horemheb 2
Tussen Horemheb en Ramses II 1
Eind 18de dynastie 1
Ramses II 1
Ramessiedisch 5
Negentiende dynastie 1
Nieuwe Rijk 2

‘Na Amarna’ is Kopenhagen A.A.d.20 (Ptahmose/Paherpedjet)
‘Horemheb’ zijn inderdaad: Caïro JE41665 (Amenemone) en Louvre D14 (Iniouia)
‘Tussen Horemheb en Ramses II’ is Louvre D21 (Pay)
‘Eind 18de dynastie’ is Caïro JE48840 (Ry)

Maar ik zag niet waarom de overledene(n) in een naos afgebeeld werden, of ik heb er over gelezen, wat makkelijk kan.

Ik vroeg me af of hier de ingang van de tombe (of de doorgang naar het hiernamaals) niet afgebeeld wordt, i.p.v. een naos?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Piramidion

Berichtdoor ancheperoere » Do Jan 05, 2012 8:47 pm

en in het kader van de piramidionrevival tijdens dynastie 25/26 hier een uit de Metropolitan Museum of Art in New York ...

http://www.flickr.com/photos/romanitect ... hotostream

en

http://www.flickr.com/photos/romanitect ... otostream/
ancheperoere

Vorige

Terug naar Architectuur