Luxor tempel, kapel Chonsoe: deurtje dicht !

Moderator: yuti

Luxor tempel, kapel Chonsoe: deurtje dicht !

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 28, 2018 2:38 pm

In de Tempel van Luxor is er een kamer die op vele plannen met twee ingangen getekend staat. Het gaat om de barkkapel van Amenhotep III voor Chonsoe, ten oosten van de “kamer van de goddelijke koning”.

L’Egypte Restituée, Tome 1, Aufrère, Golvin, Goyon, Edition Errance Paris, 1991, p.130
De barkkapel voor Chonsoe van Amenhotep III heb ik gemarkeerd met een rode stip en de rode pijl duidt de ingang aan die op plannen open getekend staat.
Afbeelding

Porter & Moss II, Theban Temples, XXXII.
De kapel wordt hier aangeduid met Romeins cijfer I en met nummers 107 en 108.
http://www.griffith.ox.ac.uk/topbib.HTML
Afbeelding

Een foto (vandaar beetje scheefgetrokken) van een tekening van Carol Meyer in ‘Temples of Ancient Egypt’, ed. Byron Schafer, 1977, p.149.
Afbeelding

Ter plaatse echter blijkt er hier geen doorgang te zijn. :shock: :roll: :)

Links waar de doorgang zich zou moeten bevinden en rechts de ingang van de Amenhotep III barkkapel voor Moet:
Afbeelding

Plannetje met aanduiding van wat en van waar ik bovenstaande foto genomen heb:
Afbeelding

Maar bovenstaande plannen zijn wel correct natuurlijk, want hier zat ooit een ingang. Getuige de overblijfselen van de deurstijlen. Op onderstaande foto heb ik aangeduid waar de doorgang zat, merkwaardig smaller dan de doorgang naar de ernaast gelegen AmIII barkkapel van Moet:
Afbeelding

Afbeeldingen op de deurstijlen en het linteel boven de Amenhotep III barkkapel van Chonsoe worden vermeld door Albert Gayet:
Gayet Albert, Le temple de Louxor, 1894
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k511081n/f7.image
Op het linteel stond tweemaal Amenhotep III met offerdrager voor Chonsoe afgebeeld:
Afbeelding

De andere zijde van die versperde doorgang:
Afbeelding

Aanduiding op plannetje van wat en van waar ik bovenstaande foto genomen heb:
Afbeelding

Foto van een gedeelte van de nu nog aanwezige scènes op de oostelijke lange zijmuur van de Amenhotep III barkkapel voor Chonsoe:
Afbeelding

Een detail van deze reliëfs:
Afbeelding

Tekeningen van Gayet van de figuren op deze muur (zie bovenvermelde link):
Afbeelding

Zicht op de zuidelijke uitgang van de AmIII barkkapel voor Chonsoe:
Afbeelding

Plannetje met aanduiding van wat en van waaruit ik bovenstaande foto genomen heb:
Afbeelding

Terzijde:

Zicht op de oostelijke muur van de kamer die aansluit op bovenvermelde Amenhotep III barkkapel voor Chonsoe.
In P&M wordt deze kamer aangeduid met het Romeinse cijfer VI en in ‘Temples of Ancient Egypt’, ed. B.Schafer (1997) wordt die kamer op het plan van Carol Meyer de Royal Barque Shrine genoemd.
Afbeelding

Plannetje met aanduiding van wat en van waar ik bovenstaande foto genomen heb:
Afbeelding

Hier zou er zich volgens Porter & Moss een trap hebben bevonden. Hoe dat precies in elkaar zat zie ik niet. Er zijn een paar schuine lijnen merkbaar op de stenen, maar geen geven me voldoende verklaring van hoe die trap zou gelopen hebben, vooral rekening houdend met de doorgang naar de Amenhotep barkkapel van Chonsoe. Er zitten ten andere verschillende hergebruikte blokken met reliëfs in deze muren – ook ondersteboven - die aantonen dat niet alles hier op zijn oorspronkelijke plaats zit. Onderstaande twee voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Niet alle plannen tonen die noordelijke doorgang van de Amenhotep Barkkapel voor Chonsoe als openstaand, getuige dit plan dat ik van het internet afgehaald heb.
Afbeelding

Maar ik heb dit bericht vooral gemaakt voor alle mensen die Luxor tempel bezoeken en die teveel naar het plan voor hun neus kijken waarop wèl een doorgang getekend staat: wreeeed gevaarlijk! :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur