Muurankers

Moderator: yuti

Muurankers

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 01, 2007 11:17 pm

Muurankers of krammen of klampen of zwaluwstaarten in brons, hout of steen (of soms deuvels) werden gebruikt om stenen bij elkaar te houden.
Daarom kun je de gaten nu zien op de daken van tempels, waar deze zwaluwstaarten vroeger gezeten hebben.
Niettegenstaande ik dit zelf nog gezien heb op daken van tempels, vind ik bij mijn eigen foto’s of op het net geen voorbeeld hiervan.

Vroege exemplaren van deze zwaluwstaarten in brons zijn te vinden in de valleitempel van Chefren (30 cm lang en 20-25 kg zwaar), hier gebruikt om de architraven onderling te verbinden en een solide verbinding te verzekeren op de pilaren. Ze bestaan uit een zwaluwstaart met één centrale verticale pen.

In de dodentempel van Unas werden dezelfde zwaluwstaarten gebruikt, maar dan met twee verticale pennen, een vorm die voortaan zou gebruikt worden.

Afbeelding

Deze werden hier geplaatst om de architraven bovenaan te verbinden, terwijl extra cilindrische en verticale deuvels gebruikt werden om de architraven op de zuilen te bevestigen.

Bronzen zwaluwstaarten werden dus teruggevonden in de valleitempel van Chefren, in de dodentempel van Unas, maar ook bij Hatshepsut, en in Tanis.
Toen Pierre Montet in Tanis de grafkamer van Psusennes I uitruimde diende hij door de afmetingen van diens sarcofaag (eigenlijk die van Merenptah) een gedeelte van de westelijke muur af te breken, waardoor hij hier zwaluwstaarten vond met het opschrift ‘echtgenote van de koning en zuster van de koning, dame van beide landen, Mutnedjemet’.
En van Nectanebo II in Behbeit el-Hagar.(Heilige der Heiligen van de tempel van Isis, verder voltooid onder de Ptolemaeën, waarvan de constructie misschien tijdelijk stopgezet werd door de laatste Perzische invasie in 343 v.Chr.)

Houten zwaluwstaarten - meestal acacia, soms ook andere zoals ebbenhout - werden bijvoorbeeld gebruikt in de grote zuilenhal van Karnak, ook om de verschillende delen van (de drums van) de zuilen te verbinden.

Niet altijd kun je op de zwaluwstaarten de naam van de farao lezen die verantwoordelijk was voor het gebouw.
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/gurob ... c7827.html

Dit zijn allemaal voorbeelden van houten klampen van Sethi I:

In het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel, herkomst onbekend:
http://www.globalegyptianmuseum.com/rec ... 1414&lan=D

In het National Museum of Ireland, zonder vermelding van herkomst:
http://www.globalegyptianmuseum.com/record.aspx?id=1639

Twee stuks in het Ashmolean Museum in Oxford, uit Abydos:
http://www.egyptarchive.co.uk/html/ashm ... an_24.html

Deze in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, zonder herkomst:

Afbeelding

University College London, zonder herkomst:
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/archi ... c72543.jpg
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/archi ... c72544.jpg

De afmetingen van deze zwaluwstaarten bereikten 83 cm in de basis van de Lateraanse obelisk
http://members.aol.com/Sokamoto31/lateran.htm
tot 150 cm in de colonnade van Sheshonq I in Karnak (eerste grote voorhof).

Stenen zwaluwstaarten zijn eerder zeldzaam, maar teruggevonden in de tempel van Sethi I te Abydos.

Bij piramides werden dergelijke verbindingen voor stenen ook gebruikt, zoals bij waarschijnlijk alle dekstenen van piramides uit de XIIde dynastie. Dieter Arnold berekende dat in het piramidecomplex van Sesostris I 12.000 houten klampen werden gebruikt.
Ook in de tempel van Mentoehotep Nebhepetra in Deir el-Bahari, in de Witte Kapel van Sesostris III en in de Rode Kapel van Hatshepsut, waar de bronzen zwaluwstaarten rechtstreeks in de openingen gegoten werden.
In Griek-Romeinse architectuur werd deze manier om stenen met elkaar te verbinden veel meer gebruikt. In de kiosk (Augustus/Trajanus) te Philae bijvoorbeeld werden telkens drie parallel horizontaal geplaatste zwaluwstaarten gevonden om twee blokken te verbinden.

Soms werden deze verbindingen verticaal gebruikt om muren te herstellen, wanneer mortel of ‘tussen te plaatsen’ stenen niet genoeg waren, zoals in Medinet Habu.

Naast zwaluwstaarten en deuvels werd ook stenen op een speciale manier gevormd om in elkaar te passen met een inkeping in het ene blok en een uitgehakt, passende gedeelte in het aansluitende blok om op die manier stevigheid te geven, bijvoorbeeld in het Djosercomplex en in de Rode Kapel van Hatshepsut, maar ook te zien bij piramidions, bijvoorbeeld bij Chefren.
Heel soms werd zelfs een touw gebruikt om – onzichtbaar door verdere constructie – de buitenste dekstenen van muurwanden te bevestigen aan de opgetrokken muren.

Bronnen: voornamelijk ‘Building in Egypt, Pharaonic Stone Masonry’, van Dieter Arnold (1991), maar ook ‘Ancient Egyptian Achitecture’ van dezelfde auteur (1994), Tanis, L’or des Pharaons (1987) en ‘The Complete Pyramids’, Mark Lehner (1997).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Muurankers

Berichtdoor Jef » Ma Dec 13, 2010 5:08 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

He He :oops: eindelijk gelukt zoals ik ze wil laten zien.

Zwaluwstaarten gefotografeerd in de Tempel van Kom-Obo, Oktober 2010

Ik moet ook nog ergens, gevulde (met een metaal) zwaluwstaarten op de foto hebben. Als ik ze tegen kom post ik ze nog wel.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 13, 2010 7:04 pm

Jef schreef:
Zwaluwstaarten gefotografeerd in de Tempel van Kom-Obo, Oktober 2010
Knap ... ik heb jouw foto's opgeslagen Jef als dat mag.
Bedankt.

Ben jij op het dak van de tempel geraakt?
Waar zijn die foto's genomen?

Op die eerste foto lijkt het of dezelfde steen langs beide zijdes verbonden was met een andere rij door middel van zwaluwstaarten.

Ik moet ook nog ergens, gevulde (met een metaal) zwaluwstaarten op de foto hebben. Als ik ze tegen kom post ik ze nog wel.

Dat zou fijn zijn inderdaad. Maar neem je tijd ... die zwaluwstaarten vliegen niet weg als ik het zo mag zeggen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Patricia F » Di Dec 14, 2010 1:40 pm

tijdens mijn reis in juni heb ik dit gefotografeerd in Dendera:
http://picasaweb.google.com/patriciafel ... 6707475058
hier zie je nog een rest hout ter plaatse; als ik mij goed herinner is de foto genomen in de 'Coptic Basilica'
Gebruikers-avatar
Patricia F

Berichtdoor Jef » Di Dec 14, 2010 6:44 pm

Voor Philip,
De foto's zijn gemaakt bij de tempel van Kom-Obo, het betreft hier de buitenmuur van de Tempel linksachter in als je via de linker hoofdingang binnen gaat.
Ben daar niet op het dak geweest. (voor zover ik mij kan herinneren kan dat daar ook niet)
En natuurlijk mag je mijn foto's opslaan Philip.

Voor Patricia,
Wij zijn in Oktober ook in de Tempel van Dendera geweest, mogelijk dat ik daar dezelfde zwaluwstaart gezien heb. Zal zo eens in mijn fotomapje Dendera kijken.
Hier zijn wij wel op het dak geweest Philip.
Prachtige kleuren zijn hier te zien in o.a. de eerste zuilenzaal, ik laat nog wel foto's hiervan zien.
Men is hier flink aan het restaureren. Er staan dan ook veel steigers, dus enig klauterwerk moet je wel verrichten om foto's te knippen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Di Dec 14, 2010 6:53 pm

Afbeelding

Alvast een voorproefje van mijn gemaakte foto's in de Tempel van Dendera Oktober 2010

Is dat mooi of mooi, ik hoor het wel van jullie als het naar meer smaakt.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 15, 2010 9:23 pm

Patricia schreef:
tijdens mijn reis in juni heb ik dit gefotografeerd in Dendera:
http://picasaweb.google.com/patriciafel ... 6707475058
hier zie je nog een rest hout ter plaatse; als ik mij goed herinner is de foto genomen in de 'Coptic Basilica'
Mooimooi.
Knap hé die 'kleinigheden' als je zo wat rondkijkt op de sites. Blij dat ik er eens eentje zie in situ.

Jef schreef:
De foto's zijn gemaakt bij de tempel van Kom-Obo, het betreft hier de buitenmuur van de Tempel linksachter in als je via de linker hoofdingang binnen gaat.
Even in verwarring nu ...gaat het hier om plaveistenen?

Jef schreef:
En natuurlijk mag je mijn foto's opslaan Philip.
Dank je !

Jef schreef:
Wij zijn in Oktober ook in de Tempel van Dendera geweest ...
... Men is hier flink aan het restaureren. Er staan dan ook veel steigers, dus enig klauterwerk moet je wel verrichten om foto's te knippen.
A ja? Op de steigers klimmen?

Het valt me weer op hoezeer dat blauw aanwezig is.
En rood-bruin afwezig.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Ebben muurankers.

Berichtdoor keramiek » Zo Dec 26, 2010 3:30 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Houten zwaluwstaarten - meestal acacia, soms ook andere zoals ebbenhout -

Bij de ebben zwaluwstaarten heb ik een kleine kanttekening, beste Philip: het ebbenhout blijkt niet altijd geleverd te worden door een ebbenboom.

"Cramps of ebony, thirty to forty centimeters in lenght, were used to fasten blocks in the Twentieth-Dynasty mortuary temple of Ramses III at Medinet Habu; these have been identified as Dalbergia melanoxylon. A specimen of ebony also identified as Dalbergia melanoxylon was found at Karanis in the Fayum, dating from the period third to fifth century AD"

Mijn bron: http://books.google.be/books?id=Vj7A9jJ ... ps&f=false .

"African Blackwood or Mpingo (Dalbergia melanoxylon) is a flowering plant in the family Fabaceae, native to seasonally dry regions of Africa from Senegal east to Eritrea and south to the Transvaal in South Africa.
It is a small tree, reaching 4–15 m tall, with grey bark and spiny shoots. The leaves are deciduous in the dry season, alternate, 6–22 cm long, pinnate, with 6-9 alternately arranged leaflets. The flowers are white, produced in dense clusters. The fruit is a pod 3–7 cm long, containing one to two seeds.

The dense, lustrous wood ranges from reddish to pure black. It is generally cut into small billets or logs with its sharply demarcated bright yellow white sapwood left on to assist in the slow drying so as to prevent cracks developing. Good quality "A" grade African Blackwood commands high prices on the commercial timber market. The tonal qualities of African Blackwood are particularly valued when used in woodwind instruments, principally clarinets, oboes, piccolos, Highland pipes, and Northumbrian pipes. Furniture makers from the time of the Egyptians have valued this timber. (...)

African Blackwood is no longer regarded as ebony, a name now reserved for a limited number of timbers yielded by the genus Diospyros; these are more of a matte appearance and are more brittle.
The genus Dalbergia yields other famous timbers such as rosewood, tulipwood and cocobolo.

Other names by which the tree is known include babanus and grenadilla,"

Mijn bron: http://en.wikipedia.org/wiki/African_Blackwood .
Gebruikers-avatar
keramiek

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 26, 2010 8:42 pm

Keramiek schreef:
Bij de ebben zwaluwstaarten heb ik een kleine kanttekening, beste Philip: het ebbenhout blijkt niet altijd geleverd te worden door een ebbenboom.

"Cramps of ebony, thirty to forty centimeters in lenght, were used to fasten blocks in the Twentieth-Dynasty mortuary temple of Ramses III at Medinet Habu; these have been identified as Dalbergia melanoxylon. A specimen of ebony also identified as Dalbergia melanoxylon was found at Karanis in the Fayum, dating from the period third to fifth century AD"

Mijn bron: http://books.google.be/books?id=Vj7A9jJ ... ps&f=false .

Dezelfde bron, Ancient Egyptian Materials and Technology (2000), p. 338 'Wood', Gale, Gasson, Hepper and Killen,
heeft het over African black or iron wood, Egyptian ebony ...
"The ancient Egyptian (Sudan) ebony is not always black, but may be partly or wholly dark brown. Later the truly black wood of species of tropical African Diospyros, and especially the south Indian and Sri Lankan Diospyros ebenum Koen acquired the popular name of Ebony ...
Records of Diospyros in ancient Egypt should be discounted until positively confirmed. However Western and Mc Leod ... discuss the question of Egyptian use of ebony and identify several arrow fragments (Ashmolean E.1371-2) as 'probably Diospyros sp.', Diospyros mespiliformis being the most likely species."

Het oud Egyptisch woord voor dergelijk :wink: hout was hbny ... hebenie zouden wij dit nu kunnen uitspreken.
http://en.wiktionary.org/wiki/hbny
Dus als ik het goed begrijp gaven de oude Egyptenaren dit hout al een verkeerde naam.

Of zou je kunnen zeggen: omdat zij eerder waren dan wij het deze naam te geven, zouden we het dan toch beter ebbenhout noemen :?: Nee dus, dat is verwarrend, want ... het is goed de zaken te benoemen met de correcte woorden.
't Is een voorbeeld denk ik van benaming die door de tijden veranderde?
Wordt moeilijk als we het 'Egyptisch ebbenhout' noemen natuurlijk, want eigenlijk wordt het nu niet meer beschouwd als ebbenhout, en kwam het niet eens uit Egypte. :roll:

Keramiek citeerde:
African Blackwood is no longer regarded as ebony, a name now reserved for a limited number of timbers yielded by the genus Diospyros; these are more of a matte appearance and are more brittle.

Genoteerd !

Dat worden wat aanpassingen in de musea ...

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor keramiek » Zo Dec 26, 2010 9:14 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Wordt moeilijk als we het 'Egyptisch ebbenhout' noemen natuurlijk

Geen enkel probleem, beste Philip. Grenadilla is gebruikelijk in het Nederlands.

Philip Arrhidaeus schreef:Dat worden wat aanpassingen in de musea ...

:twisted:
Gebruikers-avatar
keramiek

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Feb 11, 2015 1:03 pm

MDK stuurde me een foto op van muurankers in de tempel van Hibis, maar verticaal gebruikt.

Kan dit wel omdat er dan geen reliëfs aangebracht kunnen worden?

Zoals je op onderstaande foto kunt zien werd er voor die binnenmuur met ankers waarschijnlijk een fijner afgewerkte muur geplaatst.

Een uitzonderlijk voorbeeld van verticaal gebruik?

Eerder zeldzaam wel dacht ik. Zoals ik hierboven schreef: "Soms werden deze verbindingen verticaal gebruikt om muren te herstellen, wanneer mortel of ‘tussen te plaatsen’ stenen niet genoeg waren, zoals in Medinet Habu."

Eens op zoek geweest, Dieter Arnold toont daarvan een tekening in 'Building in Egypte, Pharaonic Stone Masonry' (1991), p.127 en schrijft (vrije vertaling): In zeldzamer gevallen werden "cramps" ook gebruikt op verticale oppervlaktes. Daar deze "cramps" makkelijk konden uit de muur vallen en zichtbaar waren, was dit gebruik beperkt tot minder opvallende blokken en voor het herstellen van gescheurde steenblokken. In 'The Encyclopedia of Ancient Egyptian Architecture' (2003) schrijft hij (vrije vertaling): "... herstellingen van verticale muren werden soms op hun plaats gehouden met "cramps".

Wellicht dacht men dat deze constructie op het dak van Hibis tempel zwaktes vertoonde op die plaats en heeft men daar een extra versteviging aangebracht - wat op de stenen ernaast niet meer te zien is.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Wo Feb 11, 2015 1:45 pm

Een uitzonderlijk voorbeeld van verticaal gebruik? Philip Arrhidaeus

Ik heb er geen benul van of hier ook 'cramps' te vinden zijn op de bovenzijde van de blokken. Jammer dat we niet beschikken over oude foto's van vóór de restauratie.
Herstellingswerken lijken mij een serieuze optie, maar ik zie nog twee mogelijkheden:
- een onbewuste fout tijdens de restauratiewerkzaamheden (een mogelijkheid die ik hier niet wil overwegen)
- een bewust weergeven van de cramps door foutieve stapeling om de inventiviteit van de bouwers weer te geven. Verdoken 'cramps' hebben immers geen historische waarde.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Feb 11, 2015 3:46 pm

Die vraag "Een uitzonderlijk voorbeeld van verticaal gebruik?" werd niet door mij gesteld. Ik schreef beide vragen die mij gesteld werden (niet letterlijk over, maar) in cursief. Sorry voor mijn onduidelijkheid. Maar dit speelt weinig rol, want ik had die vragen evengoed zelf kunnen stellen.

Ik vind dat goed gezien in Hibis, ik had het zelf toch niet opgemerkt toen ik er was. Enkel per ongeluk een paar foto's van genomen.

Maar ik begrijp niet goed Yuti wat je bedoelt met volgende:

"... ik zie nog twee mogelijkheden:

- een onbewuste fout tijdens de restauratiewerkzaamheden (een mogelijkheid die ik hier niet wil overwegen)"

Bedoel je de de moderne restauratie?

"- een bewust weergeven van de cramps door foutieve stapeling om de inventiviteit van de bouwers weer te geven. Verdoken 'cramps' hebben immers geen historische waarde."

Bedoel je hier ook bij de moderne restauratie?

Dan zou die mortel die tussen de stenen - op dezelfde hoogte - te zien is ook modern zijn?

Ik weet het niet, maar voor zover ik kan zien loopt die verbinding linksboven niet door op de steen links. Mischien was dit inderdaad reeds heropstapeling, maar dan eerder willekeurig dacht ik.

Nu, is het dak daar niet ingestort? En hersteld in Christelijke tijd?

Indien een herstelling in Christelijke tijd, denk ik niet dat ze de bouwkunst van hun voorouders wilden benadrukken.

Maar het was een onstabiele tempel. Slechte ondergrond - klei - in de oase? Heel wat "cramps" en "fissures" te vinden in Winlock H., The temple of Hibis in El Khargeh Oasis, Part I, The Excavations
http://libmma.contentdm.oclc.org/cdm/co ... 357/rec/18
(met dank aan MDK voor deze url)
Misschien komen die specifieke muurankers in dit werk voor?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Do Feb 12, 2015 2:02 pm

Maar ik begrijp niet goed Yuti wat je bedoelt met volgende: "... ik zie nog twee mogelijkheden:

Enkele jaren geleden was het complex danig aangetast door het grondwater dat een restauratie dringend werd overwogen. Er was zelfs een tijdje sprake van de tempel te verplaatsen. Het lijkt nu op een afdoende bescherming en eerlijk gezegd, het resultaat mag gezien worden.

Maar eerder reeds, toen de tempel werd opgegraven in het begin van de 20ste eeuw, was het een team van het Metropolitan Museum of Art New York dat restauratie uitvoerde. De mortel tussen de stenen zou dus kunnen afkomstig zijn uit die eerdere restauratie, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. In die zin dacht ik dat oude foto’s misschien toch wat meer duidelijkheid konden scheppen. Het is evenwel goed mogelijk dat die mortel nog stamt uit de tijd van de opbouw van de tempel, wie weet.
Het instorten en het verzakken van de tempel begon vlak na de aanvang van de bouw. Die zwaluwstaartverbindingen aan de zijkant van de muur kunnen dus verwijzen naar het redden van het complex in die periode.

Maar, als je de buitenmuren van het tempeldak bekijkt, dan meen ik dat de restauratie met zwaluwstaartverbinding zich beperkt tot wat te zien is op jou foto. En in vergelijking met de Ramses III – muur van Medinet Haboe zijn hier zelfs maar twee zwaluwstaartverbindingen per blok zichtbaar. Toch povertjes als middel om zo een grote muur overeind te houden.
Mijn twijfel blijft dus jammer genoeg overeind.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 13, 2015 8:32 pm

Wie zal het zeggen Yuti? Ik niet, want ik ben geen zwaluwstaarten-expert, jammer genoeg. ;-)
Ik wou gewoon opmerken dat zwaluwstaartverbindingen in faraonische tijd (voor herstellingen) op muuroppervlaktes gebruikt werden, hoe zeldzaam dat ook mag zijn. Gelukkig ! dat we dit zelden aantreffen, want men zal dit enkel maar overwogen hebben bij een dreiging voor ernstige schade.

Over de schade door verzakking aan de tempel van Hibis in de Kharga Oase en de herstellingen met zwaluwstaarten, tussen zo ongeveer 490 en 390 v. Chr:

Winlock H., The temple of Hibis in El Khargeh Oasis, Part I, The Excavations
http://libmma.contentdm.oclc.org/cdm/co ... 357/rec/18

p.17: Such unequal subsidence resulted in the opening of fissures in the walls of the structure. The process had not started before the decorations of the walls were completed about 490 B.C, but it probably began to be apparent soon afterward and a century later was so obvious as to require extensive repairs.

p.17: … at the time hypostyle N was built, it was necessary to undertake works of consolidation on the already existing structure.
The fissures in the walls were merely masked with thin slabs inlaid on the outer surfaces to cover the cracks on the exterior.

p.17: In the hope of preventing further settlement, an effort was made to bind the walls together with wooden cramps, and the west end of the structure was heavily buttressed. The cramps were of the usual double-wedge type and are particularly obvious on the inside of the walls of the west end of the structure.

Winlock H., The temple of Hibis in El Khargeh Oasis, Part I, The Excavations, Plate XXV.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

……………………………………………………………………………………………………

p. 23: The complete destruction of the roof occurred only after the middle of the fifth century A.D., when irrigation water was led near the temple structure…

En nog veel later gebeurden er nog andere zaken…

p.18: It was probably immediately after the departure of the English archaeologists [1832] that a Frenchman, Ayme, began to quarry stone in the temple for an alum factory which he was building somewhere near el Khargeh village.
… The position of the north wall of the chapel E1 still showed on the pavement, and many of the blocks were found and reassembled…

p.19: … when an old mosque was recently demolished in el Khargeh village, Davies recognized some twenty or twenty-five blocks as coming from the chapel…

Een wonder dus dat er nog wat tempel over is. ;-)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Architectuur