Tempels van Ramesses II

Moderator: yuti

Tempels van Ramesses II

Berichtdoor Anneke » Vr Jan 19, 2007 9:00 pm

Wist niet of ik dat nu hier of onder het Nieuwe Rijk moest plaatsen :D

Ik was pas informatie aan het vergaren over de tempels van Ramesses II.

Het wordt vaak gezegd dat de tempels van Ramesses van mindere kwaliteit zijn dan die van bijvoorbeeld Amenhotep III. De tempels werden in rap tempo "uit de grond gestampt" en de kwaliteit is niet altijd even hoog.

Maar ik moet zeggen dat ik de tempels toch nog zeer indrukwekkend vind. Diegenen waar nog kleur te zien is geeft wel aan dat het wel spectaculaire gebouwen moeten zijn geweest.

Ik hab wat fotos vergaard op deze site:
Tempels van Ramesses II

De pagina is nog steeds onder constructie, maar waar mogelijk zijn al wat links naar andere sites gegeven.

Ik moet nog heel wat toevoegen: Memphis, Heliopolis, en Per-Ramses om er een paar te noemen.

Maar er is genoeg om al door te neuzen denk ik :D
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Vr Jan 19, 2007 10:59 pm

Een schitterende verzameling van prachtige foto's Anneke :D !
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Vr Jan 19, 2007 11:25 pm

Dank je Rozette :)

Het kwam eigenlijk doordat ik ergens gelezen had dat Jon Bodsworth misschien zijn egyptarchive site zou stoppen. Ik zou dat echt zonde vinden. Het is altijd interessant om beelden te zien van dit soort bouwwerken.

Alain Guilleux's website is ook een echte "schatplaats" van informatie. Daar staan fotos van tempels waar ik nog nooit van gehoord heb!

Ik vond de fotos van Gerf Hussein bijvoorbeeld heel interessant. De vorm van de Osiris beelden daar is heel apart. Die komen over als zijnde meer Nubisch dan Egyptisch.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 19, 2007 11:32 pm

Mooie pagina Anneke. 8)

Het wordt vaak gezegd dat de tempels van Ramesses van mindere kwaliteit zijn dan die van bijvoorbeeld Amenhotep III. De tempels werden in rap tempo "uit de grond gestampt" en de kwaliteit is niet altijd even hoog.

Ik vond dat vroeger ook, bij mijn eerste kennismaking met Egyptische reliëfs. Maar gaandeweg vind ik eigenlijk bijna alles mooi of dermate interessant dat het mooi wordt. :D

Toch gaat mijn voorkeur voor de tempels van Ramses II - qua reliëfs - naar de tempel in Abydos. Veel interessante scènes van de slag van Kadesh.
Op het eind van de tempel, in het middelste heiligdom - wanneer ik me niet vergis - een prachtige (doch fel beschadigde) compositie in graniet: vijf zittende figuren: Ramses II, Seti I, Osiris en twee goden/godinnen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Vr Jan 19, 2007 11:48 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Maar gaandeweg vind ik eigenlijk bijna alles mooi of dermate interessant dat het mooi wordt. :D

LOL Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Dat is voor mij ook zo.
Soms lees je iets over de geschiedenis of over bepaalde details van de inscripties en dan worden ze hoe langer hoe fascinerender.

Philip Arrhidaeus schreef:Toch gaat mijn voorkeur voor de tempels van Ramses II - qua reliëfs - naar de tempel in Abydos.

Dat is inderdaad een prachtige tempel. Ik heb ook beelden van de tempel van Sety I op een andere site staan.
PAgina over Sety I

Ik sta steeds weer versteld van de kleur en het detail wat nog te zien is in die twee tempels. En ik vind de decoraties heel "elegant". De afbeeldingen van de pharaoh en de goden en godinnen zijn IMHO schitterend.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 20, 2007 12:34 am

Anneke schreef:
Ik sta steeds weer versteld van de kleur en het detail wat nog te zien is in die twee tempels.

De kleuren in de tempel van Seti I vond ik indertijd zo prachtig dat ik me toen afvroeg of de reliëfs ooit 'geretoucheerd' waren ... nu weet ik natuurlijk wel beter. Ze hebben ook een soort 'glans' wat je zelden ziet in tempels.
Een uitstap naar de tempel van Ramses II vond de gids toen (1987) te ver en te warm; dus ben ik er nooit geweest.

De pracht van de kleuren in de tempel van Seti I kun je nog ergens begrijpen wegens volledig overdekt, maar de tempel van Ramses II ... raar, want hoe lang al staan die reliëfs bloot aan het zonlicht? Het zal wel in de laatste honderden jaren zijn dat de steenblokken van de tempel door 'moderne' bouwers weggehaald zijn?

Als ik me niet vergis staat de tempel van Ramses II niet in de 'Description de l'Egypte' of bij David Roberts (die Abydos helemaal oversloeg?).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 16, 2008 9:48 pm

In KMT 19/1 van 2008 staat een mooie (foto)reportage van de tempel van Ramses II in Abydos.

In de eerste hal (of 'the First Octostyle Court' zoals het in KMT genoemd wordt) staat het bewijs dat Ramses II deze tempel begon terwijl hij nog mederegent was met zijn vader - en dus van deze laatste toestemming kreeg om deze tempel te bouwen:
hier wordt Ramses II 'Oesermaatre' genoemd, elders in de tempel luidt het 'Oesermaatre Setepenre', de naam die hij droeg tijdens zijn alleenheerschappij.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Mrt 17, 2008 1:40 pm

Prachtige foto's Anneke.

Ik kom er eigenlijk nu pas achter (na het zien van jouw site) dat Ramses II best wel veel tempels gebouwd heeft.
Die in Abydos heeft inderdaad prachtige kleuren en mooie reliefs. Jammer dat ik deze tempel nog niet in echie heb kunen bewornderen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 21, 2008 6:01 pm

Jef schreef:
Jammer dat ik deze tempel nog niet in echie heb kunen bewornderen.
Ik ook niet ... wel Seti I bezocht, maar de reisgenoten tijdens die begeleide reis zagen een tweede tempel niet meer zitten in de felle zon. Een slecht voorbeeld van democratie. :wink:

In het Louvre bevinden zich reliëfs van de tempel.

Links en rechtboven zal het een reliëf zijn van de binnenkant van de tempel, rechtsonder hoogstwaarschijnlijk van de buitenmuren? Toch valt het verschil enorm op voor wat betreft de kwaliteit van de afwerking.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur