Booggewelf

Moderator: yuti

Booggewelf

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 10, 2006 8:25 pm

Soms lees je wel eens dat het de Romeinen waren die het booggewelf uitvonden. In Griekenland zijn er ook te vinden, kleiner dan wel.

Egyptenaren gebruikten deze bouwtechniek al, veel vroeger.

Reeds in tombe 3500 in Saqqarah (1ste dynastie) werden gewelven met bakstenen gemaakt,
http://www.touregypt.net/featurestories ... aqqara.htm

net zoals in de opslagplaatsen van het Ramesseum:
Afbeelding
Deze hebben een overspanning van max. 3,70 cm, de vernietigde opslagruimtes van de Seti I in Abydos 6,8 meter. De grootste, bewijsbare, overspanningen zijn die in de dodentempel van Amenhotep, zoon van Hapu en 8,6 m in de stallen van Medinet Habu.

Dit zijn losse gewelven, vrij-staand van andere constructie. De grootste, maar niet vrij-staande overspanningen in bakstenen zijn die in de piramides van de 12de en 13de dynastieën, tot 12 meter.

In natuursteen holde men de op elkaar gelegde stenen die een trapsgewijs gewelf (corbelled roof) vormden, uit tot een booggewelf. In de tempel van Hatshepsut (o.a. Amon heiligdom) vind je een voorbeeld.
Of men holde een grote steen die de overspanning maakte uit tot een gewelf zoals bij de trappen in in Abydos bij Seti I.
Of twee schuin tegen elkaar geplaatste stenen werden uitgehold zoals bij Menkaure.

Echte booggewelven in natuursteen vind je in Medinet Habu, bij de kapellen van de ‘godsgemalinnen’. De grootste overspanningen in natuursteen waarvan ooit bewijs gevonden zouden 2,8 meter zijn.

In Rome 24,5 meter.
http://www.livius.org/a/italy/rome/brid ... icius.html

Waarom Egyptenaren deze techniek niet verder ontwikkelden kan een oorzaak vinden in het volgen van de ‘canon’ in kunst en architectuur, maar ook misschien doordat er behoorlijk wat hout voor nodig was.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Apr 17, 2006 8:00 pm

Ik kwam eerste paasdag ook nog wat tegen over de booggewelven in Medinet Haboe.

Wat ik las:
Men spreekt over een zuilenzaal in het eerste paleis :?: van Ramses III. Dit eerste paleis valt slechts te reconstrueren uit enkele vondsten: fundamenten, restanten van de twaalf zuilen en hun bases en kleine architectonische vondsten. Al het oprijzende metselwerk is bij de daar opvolgende ver- en nieuwbouw verwijderd respectievelijk ingebouwd in de nieuwe fundamenten. In de zuidelijke buitenmuren van de eerste hof bevonden zich sporen van balkgaten. Net als in het latere paleis kunnen we op grond hiervan met zekerheid uitspraken doen over het dak en de gewelfde contructie van leemtichels. De zaal word beheerst door viermaal drie palmzuilen die een hoogte van 5.3 mtr moeten hebben gehad. (men laat ook een tekening zien, hoe het zou kunnen zijn geweest)
Ik kan er echter in de huidige plattegrond niets van dit paleis terug vinden.

Wel van de tweede versie van het paleis. Hier is op de plattegrond in zwart de constructies van steen aangegeven. (deze plattegrond staat in ieder boek of reisgids) Uit de balkgaten boven in de noordelijke muur van het paleis kon men de vorm van de dakconstructie afleiden. Op de stenen zuilen en de daarover lopende architraven rusten stenen gewelven die waren volgestort met afval.

Weet jij iets van een eerste paleis Philip ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 18, 2006 1:51 am

Nee Jef,
ik weet dat het paleis in twee fasen is gebouwd. Maar wist (tot nu toe) weinig van de constructie af van het eerste paleis, behalve dat het veel kleiner zou geweest zijn.
Kun je me zeggen waar je die gegevens vandaan hebt?

Toch zegt het me iets hoor, dat van die gaten, maar ik vind niet direct terug waar ik het ooit zou gelezen hebben.

Van de tweede en uiteindelijke versie, wist ik dat er inderdaad gewelven boven de architraven van de troonzaal zijn gemaakt, zonder veel details. (Omdat de overspanning blijkbaar kleiner was dan die van de paardenstallen, had ik er in mijn eerste bericht niet over gehad.) Maar ik dacht dat ze ook uit bakstenen bestonden en niet uit natuursteen.

Alle meer gedetailleerde bronnen hierover zijn welkom.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Apr 19, 2006 9:15 pm

Uit het boek "Egypte het Land van de Farao's "

Een hele dikke pil van 540 bladzijden.

Op de kaft is het gouden masker van Toetanchamon afgebeeld.

Ken je het :?:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 20, 2006 7:21 pm

Inderdaad Jef, het was daar waar ik het ook eens gelezen had.

Egypte, het land van de farao's, samengesteld door R.Schulz en M.Seidel, met bijdragen van o.a.: H.Altenmüller, D.Arnold, H.Sourouzian, R Stadelmann en vele anderen. Uitgegeven bij Könemann voor net geen 25 euro denk ik. Uitstékend boek. Algemeen, maar met toch vele details.

Ik was eerst gaan kijken in L'Egypte Restituée, deel I en RIII, Histoire d'un Règne van Pierre Grandet omdat je automatisch denkt daarin meer informatie te vinden en kijk nu eens.

P.394 staat dus te lezen:
In verband met de gewelven:
"... Uit balkgaten boven in de noordelijke muur van het paleis kon men de vorm van de hele dakconstructie afleiden. Op de stenen zuilen en de daarover lopende architraven rustten stenen gewelven die waren volgestort met afval. Zo ontstond een plat dak. De aanwezigheid van een trap aan de westkant van de hal met de zes zuilen pleit voor de begaanbaarheid van het dak. In het dak waren voor de verlichting van de eronder gelegen hallen eenvoudige openingen aangebracht."

Dit zijn dus geen losse gewelven, vrijstaand van een andere constructie.

In verband met het eerste paleis:
"... Het eerste paleis valt slechts te reconstrueren uit enkele vondsten: fundamenten, restanten van de twaalf zuilen en hun basis en kleine architectonische vondsten. Al het oprijzende metselwerk is bij de daarop volgende ver- en nieuwbouw verwijderd, respectievelijk ingebouwd in de nieuwe fundamenten. In de zuidelike buitenmuren van de eerste hof bevonden zich sporen van balkgaten. Net als in het latere paleis kunenn we op grond hiervan met zekerheid uitspraken doen over het dak en de gewelfde constructie van leemtichels. De zaal wordt beheerst door vier maal drie palmzuilen die een hoogte van 5,3 meter hebben gehad. Aan de voorkant waren ze voorzien van het motief 'koning slaat vijanden neer ...".

Het boek is dermate goed dat ik er vroeger eens twee exemplaren van gekocht heb om cadeau te geven. Ik kon er niet mee in schande komen. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Apr 20, 2006 8:06 pm

He, ik heb dat boek ook :P .
Het is nog altijd te verkrijgen, ik heb het tijdens de paasvakantie bij "De Sleghte" in Gent zien liggen.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Do Apr 20, 2006 10:07 pm

Yes, zonder meer een goed boek.
Het was een van mijn eerste. Het is alleen niet handig om in te lezen omdat het nogal zwaar is.
Maar dat weerhoud me niet om het regelmatig in te zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 04, 2008 1:18 pm

Rozette postte dit bericht op 26/06/06 met prachtige foto's van de booggewelven in het Ramsseum:

Dodentempel van Ramses II

Bijgebouwen

Rond de tempel werd een reeks gewelfde kamers van kleisteen door tempelpriesters gebruikt voor het opslaan van landbouwoverschotten en tributen uit het buitenland die de tempel vergaarde en herverdeelde.
Sommige gewelfde vertrekken in de voorraadkamers zijn nog altijd goed bewaard.

Verschillende foto's van deze gewelfde voorraadkamers

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... 8.jpg.html

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... 9.jpg.html

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... 0.jpg.html

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... 1.jpg.html

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... 5.jpg.html

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... 7.jpg.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 06, 2010 4:45 pm

Ik schreef hierboven:
Echte booggewelven in natuursteen vind je in Medinet Habu, bij de kapellen van de ‘godsgemalinnen’.

De overspanning bedraagt ongeveer 1 meter.
Sorry! Fout hoorde ik even later al: 2 meter moet het zijn. Zie bericht hieronder.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Za Mrt 06, 2010 8:13 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 06, 2010 8:11 pm

Ik schreef hierboven:
Echte booggewelven in natuursteen vind je in Medinet Habu, bij de kapellen van de ‘godsgemalinnen’.

De overspanning bedraagt ongeveer 1 meter.

Dat was natuurlijk inderdaad een serieus typfoutje van me. Dat moet 2 meter zijn.

Dieter Arnold geeft de volgende cijfers:
Amenirdis 218 cm
Shepenwepet I 236 cm
Nitocris 196 cm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Booggewelf

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 28, 2013 5:40 pm

Nog meer booggewelven en boogconstructies... in het Heiligdom van Heqaib op Elephantine:
viewtopic.php?f=15&t=671
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur