Ib-vaas/amfora van Sennedjem

Moderator: yuti

Ib-vaas/amfora van Sennedjem

Berichtdoor pascale » Wo Nov 28, 2007 12:01 pm

Ik zoek goede foto's en/of informatie over de ib-vazen/amfora uit het graf van Sennedjem. (Vooral over de vaas die je kan zien in "Das Grab des Sennedjem" van Philipp Von Zabern, pag. 13).

De reden waarom, is omdat ik samen met een bevriend keramist één van deze vazen ga proberen namaken. (Hij de vaas, ik de beschildering).

Jammer genoeg is er blijkbaar heel weinig informatie over te vinden én vooral goede foto's.

PS Philip, alvast bedankt voor de PDF! Heel interessant.
pascale

Berichtdoor william » Wo Nov 28, 2007 3:18 pm

Bedoel je deze

http://www.touregypt.net/featurestories ... jemt10.htm

Ik heb in het boek "De kunstenaars van de Farao's" nog foto"s van gelijkaardige vazen maar uit andere graven, indien je interesse hebt scan ik ze in en stuur ze door.

Veel plezier met het creëren van uw copie!
william

Berichtdoor pascale » Wo Nov 28, 2007 3:48 pm

Heel hartelijk bedankt voor de link, William!
Dat is inderdaad de bewuste vaas.

Het boek "kunstenaars van de farao's" heb ik zelf ook dus da's niet nodig, maar dank je voor het aanbod.
pascale

Berichtdoor william » Wo Nov 28, 2007 3:49 pm

ik heb er nog wat gevonden, bij de eerste link zijn ze zelfs in te zoomen :welldone:

http://www.eternalegypt.org/EternalEgyp ... t_id=62358

http://www.metmuseum.org/toah/hd/srvt/hob_86.1.10.htm
william

Berichtdoor william » Zo Jan 20, 2008 12:28 am

Hallo Pascale,

is er al nieuws over de ib-vaas die jullie gemaakt hebben? Ik ben echt nieuwsgierig naar het resultaat.

Wat ik nog wilde vragen is wet welke samenstelling van kleurstoffen je de vaas beschilderd hebt. Trouwens is er iemand die de origenele samenstelling kent waarmee deze kleurrijke vazen werden beschilderd :?:
william

Berichtdoor pascale » Zo Jan 20, 2008 4:59 pm

Dag William

Bedankt voor de interesse, maar ik vrees dat onze ib-vaas wegens tijdtekort nog steeds in haar testfase zit. Van zodra ze af is, laat ik het je zeker weten.
Mocht je (of iemand anders) nog wat informatie ivm kleur etc vinden, mag je het me altijd laten weten.

Groetjes, Pascale
pascale

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 20, 2008 7:58 pm

... is er iemand die de origenele samenstelling kent waarmee deze kleurrijke vazen werden beschilderd?

Mocht je (of iemand anders) nog wat informatie ivm kleur etc vinden, mag je het me altijd laten weten.

Rozette schreef hier:
viewtopic.php?t=133&start=0&mforum=prkmthetegyptef
White : calcium carbaonate ( chalk) or calsium sulphate ( gypsum)

Black : carbon in one of several possible forms, the most common being soot scraped from the undersides sof cooking-pots. Lamp black, deposited buy the flames of oil lapms, and ground-up charcoal and bone-black (from burnt bones), were also used.

Red : the naturally occurring oxides of iron, principally red iron oxides and red ochre.

Blue : from at least the Old Kingdom a manufactured pigment called blue frit or, more commonly, "Egyptian blue", made from a compound of silica, copper and calcium, usually in the form of quartz, ground malachite, calcium carbonate and natron.

Green : the ultimate source of this colour was copper. Green pigment was dervid either from powdered malachite, a naturally occurring copper ore, or from manufactured green frit similar used for blue.

yellow : mainly yellow ochre, but also from the late 18th Dynasty, orpiment, a naturally occurring sulphide of arsenic. (It is been suggested that orpiment was imported from Persia, an idea that is by no means outlandish when realised that probably all the lapis-lazuli used in Egypt and elsewhere in antiquity came from Afganistan).

Volgens het boekje mengden ze ook de hoofdkleuren om bijkleuren te bekomen zoals grijs, roos, bruin enz.
De Egyptische schilders gebruiken de "tempera or gouache" techniek.
Er werd wel geen ei bij gebruikt ( klimaat te warm daarvoor).Ze gebruiken waarschijnlijk gom van de acacia boom.
De tempera-techniek
http://www.annekeberkhout.com/temptecnl.htm

Soms werd er ook een soort van vernis o.a. "beewax" gebruikt om de kleuren meer glans te geven . Deze glans werd door de eeuwen heen geelachtig en veranderde zo de onderliggende kleuren .
Zie link boek
http://www.amazon.com/gp/product/067424 ... e&n=283155

Yuti had het over de symboliek:
viewtopic.php?t=628&mforum=prkmthetegyptef

Ook nog over pigmenten:
viewtopic.php?t=523&mforum=prkmthetegyptef

Op aanraden van Malfliet heb ik een tijdje geleden aangeschaft: 'Ancient Egyptian Materials and Technology', edited by Paul T. Nicholson and Ian Shaw, waarvan ik in bovenstaande berichtenreeks de inhoud geef.

Prachtig boek met grondige uitleg over kleuren in hoofdstuk
4: 'Painting materials', door Stephen Quirke en Lorna Lee, p.104-120.
met onder meer een bespreking van 'The British Museum project of pigment analysis', een uitgebreide analyse van de grondstoffen gebruikt voor de verschillende kleuren en een korte bespreking van de ondergronden waarop pigmenten gebruikt werden:zachte steen, harde steen, plaaster en organische materialen zoals papyrus, hout en textiel.

Verder wordt in andere hoofdstukken het aanbrengen van kleurstof afzonderlijk besproken zoals voor tattoo's, leder en textiel. Vernis wordt bijvoorbeeld besproken in hoofdstuk 17.
Zie ook: http://www.dotbb.be/phpbb21/viewtopic.p ... hetegyptef

Er is ook hoofdstuk 5: 'Pottery' p.121-147, waar de decoratie van aardewerk besproken wordt.

Anneke vermeldde ook nog in de eerstvermelde berichtenreeks de equivalenten van de oude kleuren:
Ik weet niet uit welk boek / artikel van Aldred die kennis van mij de informatie haalde. Dit is de info die ik kreeg:
Ancient Egyptian
1. red ochre
2. yellow ochre
3. orpiment (orange to lemon yellow)
4. a light coppery green
5. clear blue
6. carbon black
7. chalky white

Modern Equivalents
1. cadmium red
2. golden ochre
3. cadmium yellow
4. bright green
5. cerulean blue
6. lamp black
7. Chinese white
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor pascale » Do Jan 24, 2008 6:07 pm

Hartelijk bedankt voor de informatie, Philip! :welldone:
pascale

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 25, 2008 7:49 pm

Hartelijk bedankt voor de informatie ...

Zonder dank Pascale.

'Painting materials', door Stephen Quirke en Lorna Lee
is een zeer goed artikel, welke ik sterk kan aanbevelen, maar ik begrijp dat het boek eerder prijzig is indien je enkel hierin geïnteresseerd bent.

Het artikel is ook te omvangrijk (en 'not done' :wink: ) om hier helemaal weer te geven, maar indien er nog specifieke aspecten zijn waarover je meer wilt weten en die zouden toevallig in het artikel staan, zoek ik dat met plezier op.

En hoogstwaarschijnlijk bezit de universiteitsbib in Leuven een exemplaar van 'Ancient Egyptian Materials and Technology'.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 31, 2008 3:46 am

William en Pascale:

hebben jullie al eens een poging ondernomen om van die prachte rode Nagada (wat is het I of II?) vazen na te maken met die zwarte bovenkanten?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Vr Feb 01, 2008 1:13 am

Hallo Philip,

ik heb pas een Egyptische pot gemaakt (soort amphora maar met een vlakke bodem) naar een model uit één van de publicaties van Petrie en een beeldje van een baviaan met zonneschijf en maan op zijn kop, maar dat staat nog te drogen en wordt dan gebakken. Zon en maan komen in bladgoud.

Van de rode Nagada potten met zwarte rand heb ik er nog geen gemaakt maar het geeft ideeën. :welldone:
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 01, 2008 1:20 am

William schreef:
Zon en maan komen in bladgoud.

Ja hallo ... en ik was net van plan om naar een foto te vragen en naar de prijs.
Grapje.

Ik heb altijd die Nagada vazen graag gezien ... heel eenvoudig, maar ze hebben iets tijdloos.
Zocht een mooie op het internet, maar vind er niet direct een, maar je weet dus wel wat ik bedoel.
Nu ... de ene Nagada vaas is ook de andere niet :wink: , ik zal eens een mooi voorbeeld zoeken.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Vr Feb 01, 2008 1:24 am

Ik ben niet zeker maar ik denk bij de foto's van het Petrie-muzeum dat er zeker prachtige voorbeelden te vinden zijn. :)
william

Berichtdoor william » Vr Feb 01, 2008 1:44 am

william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 02, 2008 5:04 pm

Dat zijn ze William ... een mooi trio is te zien in
'Het Oude Egypte'(1986) van Arne Eggebrecht (p.34 rechtsboven):

Afbeelding

Nog een goed voorbeeld, maar dan een beetje beschadigd:
http://picasaweb.google.com/patriciafel ... 4501020978

Ook niet mis is deze veel later gemaakte kom uit Kerma (Museum Khartoem SNM 2086, was te zien op Pharaons Noirs, tentoonstelling 2007, Mariemont). De kleur is niet helemaal correct, maar de foto is genomen zonder flits en zo goed mogelijk aangepast:

Afbeelding

Die Nagada ‘look-alikes’ vind je ook nog later terug in Kerma (één uit het Museum van Khartoem, SNM 19096 en de andere uit Lille, L. 2245, Collection Ipel, Université de Lille, allebei te zien geweest op de tentoonstelling Pharaons Noirs):

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Kunst