Het beschilderen van standbeelden

Moderator: yuti

Het beschilderen van standbeelden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 01, 2008 7:46 pm

Net zoals de monumenten komen veel standbeelden ons toe waarvan de kleuren vervaagd of verdwenen zijn ... dat geeft ons een heel ander beeld.

(vergeef me de woordspeling :lol: )

Over de monumenten waren we hier bezig:
viewtopic.php?t=37&mforum=prkmthetegyptef
En over kleuren in tombes hier:
viewtopic.php?t=1623&mforum=prkmthetegyptef

Het is me soms eens schrikken wanneer ik een - kleursgewijs - goed bewaard beeld zie. Raar, want ik weet dat die kleuren er waren en het is eigenlijk gewoon gelijkaardig aan de decoratie van de grafwanden - en de lijkkisten.

Een goed voorbeeld is deze uit het Louvre van
Amonpriester Sennefer en zijn echtgenote,
E 27161, zandsteen, regering Amenhotep II.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Dec 01, 2008 10:05 pm

Met kleur (verf) toch veel mooier, er zijn er jammer genoeg te weinig van.

Hoe zou het dubbelbeeld van Maya en Meryt (wat in Leiden) staat er uitgezien hebben met kleur.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 02, 2008 5:58 pm

Jef schreef:
Met kleur (verf) toch veel mooier ...

Persoonlijk moet ik soms toch even wennen.

Rahotep en Neferet vond ik nu nog zeer goed meevallen,
http://www.bluffton.edu/~sullivanm/egyp ... ahotep.jpg
met Mentoehotep had ik al wat meer last, alhoewel dit bezwaarlijk een realistisch beeld kan genoemd worden.
http://www.astrodoc.net/andere/mentuhotepII.gif
http://www.touregypt.net/featurestories ... otep23.jpg

Bij de miniaturen heb ik er geen last van:
http://www.touregypt.net/featurestories ... otep24.jpg
en bij lijkkisten ook niet,
http://farm1.static.flickr.com/114/3114 ... 12.jpg?v=0
integendeel.

Misschien betekent dit voor mij, dat hoe dichter de afbeelding bij een realistisch weergeven komt, hoe meer de 'onrealistische' kleuren mij een beetje storen? Geen idee.
Ergens vind ik het dan zo overdreven fel, dat het weer iets heeft ... en zoals ik al eens zei op het forum: alles wat met Egypte te maken heeft wordt eigenlijk op de duur mooi voor mij.
Ik ben er dus misschien nog niet helemaal ... :roll: :lol:

Hoe zou het dubbelbeeld van Maya en Meryt (wat in Leiden) staat er uitgezien hebben met kleur.

De kleuren overzetten van Sennefer en dame naar Maya en echtgenote ... de enige die ik persoonlijk ken die dàt tot een goed eind zou kunnen brengen (op pc natuurlijk, niet in 't echt :wink: ) is William.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Di Dec 02, 2008 7:00 pm

De kleuren overzetten van Sennefer en dame naar Maya en echtgenote ... de enige die ik persoonlijk ken die dàt tot een goed eind zou kunnen brengen (op pc natuurlijk, niet in 't echt :wink: ) is William.

Durf je de uitdaging aan William ?

:joking:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor william » Wo Dec 03, 2008 12:42 am

Voor ik hier op antwoord en de uitdaging aan ga, ga ik toch eerst een en ander uitproberen!

Als jullie mij een paar weken niet horen weet je met wat ik bezig ben :lol:

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 03, 2008 6:34 pm

William schreef:
Als jullie mij een paar weken niet horen weet je met wat ik bezig ben
Dat was nu ook de bedoeling niet William :( ... en ik weet dat op vraag werken nooit zo leuk is.

Maar ik zei dit omdat ik gezien heb wat moois je deed met Sepi.
viewtopic.php?t=1113&mforum=prkmthetegyptef

Indien je hier ooit zin in zou krijgen ... ik heb een paar min of meer behoorlijke foto's van Maya en Merit (waar er ten andere vroeger ook kleur op zat); indien je hier iets mee bent, stuur ik ze naar jou door in groot formaat.

Afbeelding

Als iemand nog van die felgekleurde beelden weet ... welkom.
:)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor amenophis » Do Dec 04, 2008 9:14 pm

"Als iemand nog van die felgekleurde beelden weet ... welkom."

http://wwwdelivery.superstock.com/WI/22 ... 560488.jpg
amenophis

Berichtdoor william » Ma Dec 29, 2008 4:00 pm

Jef en Philip,

jullie hebben mij uitgedaagd om een fotoreconstructie te maken van de beschildering van een beeld waar de kleur van verdwenen is. Ik moet wel stellen dat ik nog wat detailwerk moet verrichten aan onderstaande foto (waarvoor ik mij verontschuldig bij de mensen van desjeret voor het ongevraagd gebruiken van hun foto, maar de drang om aan de uitdaging te beginnen was te groot). Maar met een foto met een hogere resolutie kunnen de details veel nouwkeuriger bewerkt worden.
Ik hoop dat dit eerste probeersel voorlopig aan de verwachtingen voldoet.

Afbeelding

william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 29, 2008 4:54 pm

William schreef:
Ik hoop dat dit eerste probeersel voorlopig aan de verwachtingen voldoet.

Meer dan voldoen.
Effenaf prachtig gedaan William. 8)

Djedi zal het ons wel vergeven, ben benieuwd naar zijn reactie. Maar ik hoop dat het vermelden van Desheret voldoende zal zijn om dergelijk prachtig experiment goed te praten.

Niettegenstaande ik jouw resultaat onverbeterbaar vind, weet ik niet wat ik liever zie ... de beeldengroep zonder kleur of de manier waarop jij het nu aan ons toont en hoe het ongetwijfeld er vroeger uitgezien heeft, of althans de bedoeling was.

Terwijl ze zeker aan levendigheid winnen, vind ik dat de gekleurde versies iets van hun voornaamheid verliezen. Misschien heeft dit eerder te maken met de manier waarmee hedendaagse standbeelden van bekende personen er kleurloos bijstaan, dan met smaak.

Zeer interessant experiment. Ben ik de enige die het nu opvalt dat beide mensen een andere kant lijken op te kijken, weg van het middelpunt en dus de toeschouwer?

Is dat veel werk William?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Di Dec 30, 2008 12:51 am

Philip schreef:

Is dat veel werk William?

Er is natuurlijk wat werk aan, maar vooral het uitzoeken welke techniek en welk programma het best gebruikt worden.
Maar met wat ik nu ervaren heb zijn heel wat beelden en reliëfs te reconstrueren met kleuren.

Met foto's van een hogere resolutie is er natuurlijk een veel gedetailleerder resultaat mogelijk. De details van de lotus aan de hoofdband bijvoorbeeld zou ik graag nog realiseren maar door te weinig pixels is een mooi gedetailleerd resultaat niet mogelijk.

Dus als iemand mij hoge resolutie foto's kan bezorgen (liefst met een goed contrast) kunnen we misschien goede reconstructies maken zodat we een idee krijgen hoe de Egyptenaren hun beelden maakten, zonder de originelen te hoeven aan raken.

William :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 02, 2009 2:56 pm

William schreef:
Dus als iemand mij hoge resolutie foto's kan bezorgen (liefst met een goed contrast) kunnen we misschien goede reconstructies maken zodat we een idee krijgen hoe de Egyptenaren hun beelden maakten, zonder de originelen te hoeven aan raken.

Welke beeld had je (of heeft iemand) vooral in gedachten?
Wat zou je zelf graag eens in kleur zien?

Dergelijk kleurreconstructies zijn dan ook te doen voor bestaande wandreliëfs, of voor een pyloon bijvoorbeeld? Zou nog iets anders zijn dan 'Alex'.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Vr Jan 02, 2009 7:10 pm

Wow! Mooi gedaan William!

Inderdaad wel heel interessant om de beelden in kleur te zien.

Het is ook interessant om de verschillende kleuren te zien die gebruikt werden in verschillende periodes.

Meryre en zijn vrouw Aniuia uit dezelfde tijd als Maya en Merit (of even ervoor)

http://www.egyptarchive.co.uk/html/cairo_museum_40.html

Ik vind eerlijk gezegd de reconstructie van William wel heel mooi. De zwarte pruiken geven een apart effect. Ook de ogen trouwens.

Enig idee waarom bv de pruiken van Meryre/neith en zijn vrouw wit zouden zijn?
Het schijnt trouwens dat in het graf van Maya en Merit dat beiden in een soort oker/geel worden weer gegeven? Nog een verwijzing naar de zonne cultus?

Ik moet toegeven dat ik wel een zoiets heb geprobeerd met de computer, maar dat ik altijd mijn resultaten heb uitgewist. Ben zeer onder de indruk dat iemand anders het wel voor elkaar weet te krijgen ....
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Za Jan 03, 2009 7:19 pm

Ik hoop datje het goed vindt William, ik heb mensen of Egyptian dreams verwezen naar je werk met Zepi en met deze beelden.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Za Jan 03, 2009 7:37 pm

Ik hoop dat je het niet erg vind William maar ik heb hun ogen ietsje vergroot. En pupillen gegeven:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor william » Zo Jan 04, 2009 11:27 pm

Anneke, ik heb geen enkel probleem met de pupillen, trouwens dit was enkel een vingeroefening om een techniek uit te zoeken, ik hoop met hogere resolutiefoto's nog betere resultaten te bereiken.

Maar ik kijk wel uit naar reacties op Egyptian Dreams natuurlijk.

william

Volgende

Terug naar Kunst